Ben begonnen met opstarten van mijn dieselmotor ( zie het hele verhaal "teer in de uitlaatpoort"), heb om redenen even een klein tankje opgehangen om de motor te kunnen starten.
Starten na de totale demontage en montage van de motor ging best snel, alleen het kleine tankje was zo leeg, ik was vergeten dat de meeste brandstof wordt gecirculeerd en retour tank gaat. Wat opviel, zodra het tankje leeg is, dan gaat de motor sneller draaien en stopt er dan mee. Een aantal jaren geleden had ik dat sneller lopen van de motor ook, toen mij opvoerpompje een beetje valse lucht aan zoog. Mijn theorie toen was, door de valse lucht lucht wordt het mengsel wat armer, bij benzinemotoren betekent een armer mengsel eigenlijk een beter mengsel alleen wordt de temperatuur dan hoger. Bij een rijker mengsel is het teveel aan benzine voor de interne koeling. Zo dacht ik ook, dat het bij diesel ging, maar gezien de reacties in mijn vorige topic, toen ik vroeg hoe ik het mengsel armer kon maken, bleek dit bij diesels niet zo te kunnen. Maar waarom gaat dan de motor langzamer lopen als de diesel met wat lucht wordt gemengd?
Technisch vind ik mijn verhaal wat zwak, maar ik weet het gewoon niet,
Graag jullie reacties/meningen,
groeten Arthur