Motor geen diesel meer.... :-(

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Motor geen diesel meer.... :-(

Berichtdoor MarcelP » 16 Mrt 2019, 20:29

Vandaag de boot op wezen halen die we gekocht hebben, uitgevoerd met twee Iveco's 8001 M6. Ik had de makelaar gevraagd 300lt diesel bij te vullen voor de reis van een uurtje of 8.
Hebben ze ook gedaan, alleen in de watertank ipv de dieseltank, Gevolg, halverwege viel er één motor uit.....gelijk toerental terug op de andere en een veilige plek gezocht.
Nu wil ik 'm weer opstarten...volgens de gebruiksaanwijzing moet ik de ontluchtingsdoppen van de filters halen en dan pompen tot er geen lucht meer uit komt. Dat snap ik, de ontluchtingsdoppen kan ik ook vinden....maar hoe laat ik in hemelsnaam de dieselpomp draaien als de motor uit is??????
MarcelP
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 25 Nov 2018, 10:14
ligplaats:
info:

Re: Motor geen diesel meer.... :-(

Berichtdoor broekie » 16 Mrt 2019, 20:50

Er zal een handpompje zijn bij de pompinstallatie.
Vaak losdraaien en dan kun je pompen. Een grote knop.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Motor geen diesel meer.... :-(

Berichtdoor Yep » 16 Mrt 2019, 20:54

Zou ook direct de waterpomp van de stroom afhalen (zekering uit of draad voeding pomp losnemen).
Ergens de kraan open, en de diesel gaat verder je watersysteem in.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Motor geen diesel meer.... :-(

Berichtdoor Noordvaarder » 16 Mrt 2019, 20:54

MarcelP schreef:...maar hoe laat ik in hemelsnaam de dieselpomp draaien als de motor uit is??????

Dat kan op 2 manieren.
1ste optie:
Er zit een startknop in de buurt van de brandstofpomp,zodat de startmotor de motor in beweging zet met de brandstofpomp,en als er alleen brandstof uit de ontluchtsnippel komt ,deze dichtdraaien.Als je dan de startknop vasthoud,zou de motor moeten starten.

2de optie:
Bij geen extra startknop,zit er een handpompje.
Dat is een cilindervormige buisje dat rechtop staat,waar aan de bovenkant een draaiknop zit.
Deze draaiknop losdraaien,en dan op en neer bewegen.
Dat is dan het pompje.
Het pompje kan ook onderdeel uitmaken van de brandstofpomp zelf.
Nadat er alleen brandstof uit de nippel komt,deze dicht draaien en pompje naar beneden doen,en weer vast draaien.
https://photobucket.com/gallery/user/mi ... anBn/?ref=
Bij de blauwe pijl.
Of zoiets.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ontluchte ... erpomp.JPG
Maar er zijn meerdere vormen van in omloop.
Noordvaarder
 

Re: Motor geen diesel meer.... :-(

Berichtdoor MarcelP » 16 Mrt 2019, 21:33

Bedankt voor de snelle reacties....ik ga er mee aan de slag. Trouwens te laat voor het water, zit al in de leidingen enzovoort....dus dat wordt een flink reinigingsklusje....
MarcelP
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 25 Nov 2018, 10:14
ligplaats:
info:

Re: Motor geen diesel meer.... :-(

Berichtdoor Yep » 17 Mrt 2019, 00:23

MarcelP schreef:Bedankt voor de snelle reacties....ik ga er mee aan de slag. Trouwens te laat voor het water, zit al in de leidingen enzovoort....dus dat wordt een flink reinigingsklusje....


Misschien een klus voor de makelaar.....
Lijkt me niet eenvoudig.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Motor geen diesel meer.... :-(

Berichtdoor kajoe » 17 Mrt 2019, 11:45

wij hebben ook is zoo,n geintje gehad ,we waren niet aan boord dus de olieboer gooide te bunker vol ,tja bleek het ook in de watertank gedaan te hebben hele hoop ellende vooral de watertank die moest gereinigd worden wat een hoop geld ging kosten ,dit bij de verzekering neer gelegd ,en tja u had er zelf bij moeten zijn dus is het uw eigen verantwoording dus uit eigen zak betalen heeft nog lag geduurd voor de gasolie smaak er echt uit was de tank was gereinigd met een of ander middel en stoom ik hoop nooit meer die ellende mee te maken .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Motor geen diesel meer.... :-(

Berichtdoor Yep » 18 Mrt 2019, 20:04

Ben wel benieuwd of de boel weer aan de praat is.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Motor geen diesel meer.... :-(

Berichtdoor MarcelP » 20 Mrt 2019, 11:33

Nee nog niet, ben gisteren van Drimmelen naar Oudenbosch gevaren op één motor. Had eerst getankt om wat meer voordruk te krijgen, en voelde toen meer weerstand op het handpompje. Gepompt tot er diesel uit de filter plug kwam en geprobeerd te starten....helaas. Daarna weer pompen maar was de weerstand weer lager. Ga er vrijdagavond nog eens voor zitten. V.w.b. de diesel in de watertank, heb nu de vloerbedekking verwijderd en kan de vloerplaten verwijderen zodat ik bij de bovenkant van de tanks kan, dan gaan we maar hevelen en de boel schoon zien te krijgen. Had al wat gelezen over Diesolan maar dat is vrij duur, zeker met een tank van 1000 liter, ook Steradent schijnt te werken, maar ook dan kan ik alle drogisterijen in de buurt leeg kopen. Verder hoorde ik dat ook Appelsap werkt. In het verleden wel eens met een middel op basis van Sinaasappel schillen gewerkt en hier kan ik relatief goedkoop aankomen, dus dat gaan we dan maar als eerste proberen.
MarcelP
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 25 Nov 2018, 10:14
ligplaats:
info:

Re: Motor geen diesel meer.... :-(

Berichtdoor Yep » 20 Mrt 2019, 11:38

Zonde.
Dat Steradent is alleen maar om te ontsmetten, ik denk niet om de dieselfilm te verwijderen.
Ben benieuwd.
Treffen andere partijen nog blaam of moet je er zelf voor opdraaien?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Arjen9 en 29 gasten