Motor geen diesel meer.... :-(

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Motor geen diesel meer.... :-(

Berichtdoor Guerto » 03 Apr 2019, 08:12

Hallo,

Herkenbare foto's van de watertank. Toevallig net afgelopen week de drinkwatertank voor het eerst maar een keer opgengemaakt. Deze stalen tank is gegalvaniseerd. Ik had dezelfde bruine roestbubbeltjes zitten. Helaas in mijn geval, toen ik één van de roestplekjes wegkrabte ging ik er dwars doorheen met de schroevedraaier. Zie filmpje. Omdat er veel meer aantastingen en zwakke plekken zichtbaar zijn gaat deze tank er uit, heeft ruim 40 jaar dienst mogen doen. In mijn geval is dat goed te doen, de tank staat met twee stalen spanbanden op de spanten. De spanbanden heb ik inmiddels los, nu nog even een sterke hand nodig om de tank er uit te tillen.

Ik ga voor een kunstoftank, maar ben er nog niet uit of het een standaard Vetus wordt van 215 Liter of een maatwerktank. In dat laatste geval kan de tank misschien nog wat groter richting de 250 Liter.

Hier het filmpje: https://youtu.be/p4YkDbLZtGc

Groeten,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: Motor geen diesel meer.... :-(

Berichtdoor Klaver vier » 03 Apr 2019, 09:11

Poly service heeft er een prima couting voor,die heb ik wel eens gebruikt voor een motorfiets tank
Alleen ik moest de tank vullen en dan flink schudden zodat het overal kwam,dat wordt met zo,n grote boot een beetje lastig
Maar misschien kan je het ook wel met een roller of kwast aanbrengen 1 telefoontje en je weet meer.
Succes
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Motor geen diesel meer.... :-(

Berichtdoor aadbloem » 03 Apr 2019, 09:33

de roest weghalen met een elektrische naaldbikhamer. Krijg je alles mooi blank en zo'n ding bestaat uit kleine staafjes die de roest weg bikken en de uiteindelijke kracht is de kracht van jouw arm, hoe hard je drukt.
https://www.huren.nl/p10305/naaldbikhamer
aadbloem
 
Berichten: 1030
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Motor geen diesel meer.... :-(

Berichtdoor bas » 03 Apr 2019, 09:48

Van wat ik op de foto zie schiet ik niet in paniek maar als je bang bent dat je door de tankwand heen gaat zou ik zeer zeker de gasolie aftappen voordat het weer in je watertank terecht komt, zou zonde van je gasolie zijn.
Mocht je er doorheen gaan en over moeten gaan op wat serieuzer reparatiewerk dan zou ik overwegen om het anders te doen en je watertank niet rechtstreeks tegen je gasolietank aan te laten grenzen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Motor geen diesel meer.... :-(

Berichtdoor Marie Christina » 03 Apr 2019, 10:04

Eens met Bas.

Die roest schrik ik ook niet zo van.
(Was de vuistregel niet iets van: een centimeter roest = een millimeter staal? Dan zou hier weinig aan de hand zijn. Ik gok zo vanaf de foto een millimeter of 1 - 2 roest.)
Ik verwacht niet dat je door het staal heen gaat als je het bikt.
Goed ontroesten, goede primer (ik zou een rust converter erop zetten) en een goede deklaag voor watertanks.

En mocht het budget het toelaten, overweeg dan inderdaad een kofferdammetje in de watertank te lassen.
Dat is feitelijk een extra schotje naast de huidige scheidingswand met daartussen een stukje met alleen lucht.
Mocht 1 van beide wanden gaan lekken, dan heb je een buffer zodat niet gelijk de hele tank vervuild is met de vloeistof van de andere.

Maar dat moet allemaal maar net haalbaar zijn ook, uiteraard.
EN met een kunststof tank ben je overal vanaf.
Dat is ook een feit.

Succes met de keuzes. :-)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Motor geen diesel meer.... :-(

Berichtdoor aquanaut » 03 Apr 2019, 10:36

Met een tank in dergelijk staat kun je de volgende keuzes maken (naast het vervangen wat eerder werd geopperd)

Coaten met drinkwaterbestendige epoxy coating (René melde het al)
Hiervoor zal de tank wel volledig blank gemaakt moeten worden.
Er mag geen enkel rest overblijven van de huidige coating.
Bijna alle grote verfleveranciers hebben hier wel een oplossing voor in de vorm van een oplosmiddelvrije 2K Epoxy.
Met alleen coaten ben je er niet, eerst zal er een 2Kprimer moeten worden aangebracht.
Coaten op deze manier brengt een hoop voorbereiding met zich mee, zoals ventilatie van de tank en gebruik van PBM.

Coaten met cement.
Als de tank mechanisch sterk genoeg is (wanden mogen onder druk niet bewegen) is cementeren echt een oplossing.
Een goed gecementeerde tank is absoluut smaakvrij.
Ik heb zelf een vlaktank van 650 liter op ruim een meter onder water zitten, werkt prima!
Op Vaartips is hier over geschreven:
https://www.vaartips.nl/tipd.htm#drinkwater
Eenvoudig zelf te doen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Motor geen diesel meer.... :-(

Berichtdoor Klaver vier » 03 Apr 2019, 12:44

Ik weet niet hoe je met ruimte zit,maar je kan van de drie tanken er ook1 van maken en de watertank appart
De watertank zit nu immers op een kl plek het water wordt opgewarmd door de dieselolie niet echt aan te bevelen.
Je moet er ook niet aan denken als er 1 wand gaat lekken,dan laat je een boertje en het hele huis stinkt naar diesel.
Andersom water in je diesel is ook niet echt bevorderlijk voor je dieselmotor.
Misschien is verplaatsen nog niet zo,n gekke optie,maar het moet wel mogelijk zijn.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Motor geen diesel meer.... :-(

Berichtdoor pascall » 03 Apr 2019, 19:28

aquanaut schreef:Met een tank in dergelijk staat kun je de volgende keuzes maken (naast het vervangen wat eerder werd geopperd)

Coaten met drinkwaterbestendige epoxy coating (René melde het al)
Hiervoor zal de tank wel volledig blank gemaakt moeten worden.
Er mag geen enkel rest overblijven van de huidige coating.
Bijna alle grote verfleveranciers hebben hier wel een oplossing voor in de vorm van een oplosmiddelvrije 2K Epoxy.
Met alleen coaten ben je er niet, eerst zal er een 2Kprimer moeten worden aangebracht.
Coaten op deze manier brengt een hoop voorbereiding met zich mee, zoals ventilatie van de tank en gebruik van PBM.

Coaten met cement.
Als de tank mechanisch sterk genoeg is (wanden mogen onder druk niet bewegen) is cementeren echt een oplossing.
Een goed gecementeerde tank is absoluut smaakvrij.
Ik heb zelf een vlaktank van 650 liter op ruim een meter onder water zitten, werkt prima!
Op Vaartips is hier over geschreven:
https://www.vaartips.nl/tipd.htm#drinkwater
Eenvoudig zelf te doen.

Aquanaut


De oplossing die Aquanaut en Renee bied kan je ook nog anders/aanvulling, iets dikker aanbrengen of meerdere lagen met glasmat. met andere woorden, je gebruikt de bestaande tank als bekisting/mal.
Hierdoor hoef je niets aan de bestaande tank doen.
Ik dacht trouwens dat epoxy oplosmiddel vrij was.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Motor geen diesel meer.... :-(

Berichtdoor Roelof » 04 Apr 2019, 19:17

pascall schreef:--/--
... of meerdere lagen met glasmat. met andere woorden, je gebruikt de bestaande tank als bekisting/mal.
Hierdoor hoef je niets aan de bestaande tank doen.
Ik dacht trouwens dat epoxy oplosmiddel vrij was.

Mvg,

Pascal.


Door de chemische samenstelling van epoxy harsen voor glasvezeldoek is het niet geschikt voor drinkwater tanks, er zal altijd een "drinkwater coating" zoals
Hempel https://www.hempel.nl/nl-NL/products/hempadur-35560 of Sigma http://www.schipverven.nl/sigma-coating ... -keur.html moeten worden aangebracht.

Op staal: alles 100% roest en verf vrij maken en het oppervlak zo ruw mogelijk maken voor een optimale hechting, een hechtprimer verdient de voorkeur.
Op Epoxy: Goed schuren met een grove korrel.

De hechting van epoxy op staal is redelijk maar op lange termijn niet optimaal. Hier zijn voorbeelden van in de botenbouw waar glasvezel en epoxy delen op stalen rompen zijn gemonteerd welke na langere tijd onthechting vertoonden (bv de Swin Comfort een glasvezel dek gelijmd op een stalen romp).

Ik zou de tank gewoon uitbikken en alle verf verwijderen, alles afpersen en als er geen lekkage is de drinkwatertank in een goed 2K systeem zetten.

Groet
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Motor geen diesel meer.... :-(

Berichtdoor Roelof » 04 Apr 2019, 19:38

Omdat eea toch nog wel een ingrijpende reparatie gaat worden mbt manuren en / of kosten zou ik de reparatie in elk geval met de makelaar overleggen en zijn (schriftelijke) goedkeuring vragen. Dit kan natuurlijk in goed overleg met wederzijds akkoord. Wat de oplossing ook gaat worden, het moet natuurlijk voor eens en voor altijd verholpen worden.
Eigenlijk komen nu 2 zaken ter sprake: Drinkwater tank gevuld met diesel én roestvorming in de drinkwatertank.

Edit: is er al duidelijkheid over het schoonmaken van het drinkwatersysteem? leidingen / slangen, pomp kranen enz? Rubberen en kunststof onderdelen zijn geschikt voor water, vaak reageren ze niet goed op oliën.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten