Motor geen diesel meer.... :-(

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Motor geen diesel meer.... :-(

Berichtdoor MarcelP » 07 Apr 2019, 00:31

Weer even een update...ik het zowel de tank als het gehele systeem gespoeld met een reinigingsmiddel. Een vriend van me heeft een bedrijf in industriele reinigingsmiddelen, en adviseerde dit, een zeep achtig product, daarna alles spoelen met een product dat desinfecteert....
Maar aangezien ik de roest in de tank aantrof, heb ik besloten om het e.e.a. iets anders aan te pakken (kan hier overigens niet mee naar de makelaar, ik heb de onderzoeksplicht wanneer ik iets koop). Anyway, heb inmiddels de gehele tank ontdaan van alle roest en loszittende coating, dit ging vrij vlot met een scotchbright schrijf op de haakse slijper. Niet echt een fijn werkje...ik kwam de tank uit als een schoorsteenveger... :-) Daarna alles met een roest converter behandeld. Inmiddels Boero Fresh Water 2K coating besteld, en volgend weekend het e.e.a. coaten. Daarna nogmaals het gehele systeem ontsmetten, gevoelsmatig ben ik er wel positief over en denk ik dat het wel goed komt.

Een ander verhaal is de stuurboord motor, deze had ik ontlucht, lage en hoge druk zoals mij geleerd is in dit forum (waarvoor nogmaals bedankt). Heb echter een korte proefvaart gemaakt en de motor "bonkt" nogal...wellicht een verstopte verstuiver of zo. De 15e gaat ie het water uit om de romp aan te pakken, en ik heb de werf gelijk gevraagd naar de motor te kijken, want dit valt natuurlijk wel onder de aansprakelijkheid van de makelaar.

Die heb ik overigens per aangetekende aansprakelijk gesteld, hij zegt zich daarin niet te herkennen, maar ik heb inmiddels direct contact met z'n verzekering....en aan gezien de kosten beperkt zullen blijven verwacht ik niet al teveel problemen...

Tot zover, een fijne zondag voor iedereen die me geholpen heeft met de goede adviezen...
MarcelP
 
Berichten: 21
Geregistreerd: 25 Nov 2018, 10:14
ligplaats:
info:

Re: Motor geen diesel meer.... :-(

Berichtdoor bas » 07 Apr 2019, 09:49

Hoe weet je dat de kosten beperkt blijven als je de oorzaak van het "gebonk" nog niet weet?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Motor geen diesel meer.... :-(

Berichtdoor Klaver vier » 07 Apr 2019, 09:58

Goeie vraag Bas want van een kapot verstuivertje gaat de motor niet bonken,hooguit minder mooi lopen en stinken.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Motor geen diesel meer.... :-(

Berichtdoor Roelof » 07 Apr 2019, 17:26

Bedankt voor de update!

Goed te horen dat de roestschade in de drinkwatertank meevalt. :D .
In mijn werk worden voor ingebruikname de drinkwatertanks uitgelapt met pure "Hadex" en het systeem gespoeld met een oplossing van dit middel. Daarna worden monsters opgestuurd voor analyse. Nog nooit een negatief advies gehad. Wel goed spoelen met vers water om de chloorsmaak er uit te krijgen.

Dat de motor "bonkt" is een omschrijving, afwachten waar de technicus van de werf mee komt.

Succes, hoop dat ook het motor probleem eenvoudig kan worden opgelost.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Motor geen diesel meer.... :-(

Berichtdoor eagle » 07 Apr 2019, 21:37

Roelof schreef:Dat de motor "bonkt" is een omschrijving, afwachten waar de technicus van de werf mee komt.


Lekkende verstuivers kunnen "bonken" door voortijdige verbranding.

Snelle test:
Motor laten draaien met verhoogd stationair toerental. Dan Een voor Een een verstuiverleiding-moer iets los-en daarna weer vastdraaien. Telkens letten op het effect per cilinder; Dat moet bij alle gelijk zijn. Indien het bonken verdwijnt tijdens het afkoppelen van een cilinder, is dat de boosdoener.

Indien niet, bij geen, is er wat anders aan de hand..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten