henkvd schreef:Ik slinger in gedachten nog ff een oude samofa aan, tot de kleplichter z'n klikjes heeft gehad en zegt nu ben je wel opgang, werd het toch pittig zwaar.
Yep schreef:In principe wordt de gecomprimeerde lucht (= opgebouwde energie) door de compressieslag bij neerwaartse gang van de zuiger weer in dezelfde hoeveelheid vrijgegeven.
De zuiger krijgt dus een extra duw naar beneden.
Is ook iets van 'wet van behoud energie'.
R.C.Grootveld schreef:Is dus meer 'wet van behoud van ellende'
Bij het spoor zijn overigens ontwikkelingen waarbij ze gebruik maken van zg powerpacks: Ipv één grote 3000 Kw Diesel, staat er 4x 750 Kw in.
Schakel je in naar gelang het benodigde vermogen (bij een losse loc is 1 voldoende) en onderhoud is simpel: Gewoon powerpack wisselen.
Noordvaarder schreef:Ik denk dat je niet goed ingelicht bent,want Volvo past de techniek al jaren toe op hun truck motoren.
En ik kan je zeggen,dat het een fantastische remvermogen heeft,praktisch net zo veel als een Telma retarder.
jkos schreef:De tendens van meerdere kleine krachtbronnen in plaats van een grote zie je steeds meer in de scheepvaart.
Grote zeegaande zandzuigers zijn bv voorzien van vier grote Mitsubishi motoren voor de diesel-electrische voortstuwing.
Tijdens het zandzuigen gaat er veel vermogen naar de pompen en weinig naar de electrisch aangedreven schroef.
Tijdens het los varen precies andersom.
R.C.Grootveld schreef: Ik doelde op het feit dat een deel van die energie weer wordt teruggegeven, dat een motor (zeker een diesel) prima remt op de compressie is bekend.
Als je Yep redenering zou volgen, zo motorremmen niet werken ..
Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten