zomaar een vraag

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: zomaar een vraag

Berichtdoor henkvd » 07 Mrt 2019, 21:30

Ik slinger in gedachten nog ff een oude samofa aan, tot de kleplichter z'n klikjes heeft gehad en zegt nu ben je wel opgang, werd het toch pittig zwaar.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: zomaar een vraag

Berichtdoor Yep » 07 Mrt 2019, 21:36

henkvd schreef:Ik slinger in gedachten nog ff een oude samofa aan, tot de kleplichter z'n klikjes heeft gehad en zegt nu ben je wel opgang, werd het toch pittig zwaar.


In principe wordt de gecomprimeerde lucht (= opgebouwde energie) door de compressieslag bij neerwaartse gang van de zuiger weer in dezelfde hoeveelheid vrijgegeven.
De zuiger krijgt dus een extra duw naar beneden.
Is ook iets van 'wet van behoud energie'.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: zomaar een vraag

Berichtdoor R.C.Grootveld » 07 Mrt 2019, 22:10

Yep schreef:In principe wordt de gecomprimeerde lucht (= opgebouwde energie) door de compressieslag bij neerwaartse gang van de zuiger weer in dezelfde hoeveelheid vrijgegeven.
De zuiger krijgt dus een extra duw naar beneden.
Is ook iets van 'wet van behoud energie'.

Dat is nog maar de vraag: Lucht die je samenperst wordt warm (anders zou de dieselmotor niet werken) en die wordt voor een groot deel afgegeven aan het motorblok en die krijg je bij decompressie dus niet meer terug.

Is dus meer 'wet van behoud van ellende'

Bij het spoor zijn overigens ontwikkelingen waarbij ze gebruik maken van zg powerpacks: Ipv één grote 3000 Kw Diesel, staat er 4x 750 Kw in.
Schakel je in naar gelang het benodigde vermogen (bij een losse loc is 1 voldoende) en onderhoud is simpel: Gewoon powerpack wisselen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: zomaar een vraag

Berichtdoor Noordvaarder » 07 Mrt 2019, 23:14

R.C.Grootveld schreef:Is dus meer 'wet van behoud van ellende'

Ik denk dat je niet goed ingelicht bent,want Volvo past de techniek al jaren toe op hun truck motoren.
En ik kan je zeggen,dat het een fantastische remvermogen heeft,praktisch net zo veel als een Telma retarder.
Daarom hoefden de ADR voertuigen daar ook niet van zijn voorzien,als er maar een VEB rem aanwezig was.
Ik heb zelf 4 trucks gehad,waarop dit systeem zat, en het werkte fantastisch.
Het oude systeem,een uitlaatrem(een vlinderklep in uitlaatpijp) was daarbij vergeleken maar een flutding.

Citaat Compressierem van Volvo,vrij vertaald door Google Translate:

Compressie rem.
De compressierem regelt het openen van uitlaatkleppen tijdens de compressie van de motor en de verbranding (werk) slag. Dit creëert tegendruk in de verbrandingskamer, die op zijn beurt een remmend effect heeft.
Bij motoren met compressieremmen heeft de nokkenas twee extra lobben op elk uitlaatcarter profiel. De hefhoogte van de extra lobben is erg laag in vergelijking met die van normale uitlaatlobben. Om de extra lobben in staat te stellen de uitlaatkleppen te openen, zijn de uitlaat-tuimelaars op een zodanige manier aangebracht dat de klepspeling tijdens het remmen wordt verminderd.
Zie http://www.volvodocs.hhrvresource.com/V ... 0610-2.pdf , Hoofdstuk Compression Brake.

Bij het spoor zijn overigens ontwikkelingen waarbij ze gebruik maken van zg powerpacks: Ipv één grote 3000 Kw Diesel, staat er 4x 750 Kw in.
Schakel je in naar gelang het benodigde vermogen (bij een losse loc is 1 voldoende) en onderhoud is simpel: Gewoon powerpack wisselen.

In principe hebben ze dit nu ook toegepast bij een nieuw binnenvaartschip van de firma Sendo Shipping te Hardewijk,de Sendo Liner.
Daarin staan 2 stuks Volvo D16 motoren van elk 580PK,en een hele rits accu's voor elektrisch varen.
In de propectus las ik,dat 1 van de motoren praktisch altijd uit staat,maar mocht het nodig zijn,dan schakelen ze deze er ook bij.
https://sendo-shipping.nl/
Noordvaarder
 

Re: zomaar een vraag

Berichtdoor jkos » 08 Mrt 2019, 08:55

De tendens van meerdere kleine krachtbronnen in plaats van een grote zie je steeds meer in de scheepvaart.
Grote zeegaande zandzuigers zijn bv voorzien van vier grote Mitsubishi motoren voor de diesel-electrische voortstuwing.
Tijdens het zandzuigen gaat er veel vermogen naar de pompen en weinig naar de electrisch aangedreven schroef.
Tijdens het los varen precies andersom.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: zomaar een vraag

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Mrt 2019, 10:47

Noordvaarder schreef:Ik denk dat je niet goed ingelicht bent,want Volvo past de techniek al jaren toe op hun truck motoren.
En ik kan je zeggen,dat het een fantastische remvermogen heeft,praktisch net zo veel als een Telma retarder.

Ik doelde op het feit dat een deel van die energie weer wordt teruggegeven, dat een motor (zeker een diesel) prima remt op de compressie is bekend.
Als je Yep redenering zou volgen, zo motorremmen niet werken .. ;)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: zomaar een vraag

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Mrt 2019, 10:48

jkos schreef:De tendens van meerdere kleine krachtbronnen in plaats van een grote zie je steeds meer in de scheepvaart.
Grote zeegaande zandzuigers zijn bv voorzien van vier grote Mitsubishi motoren voor de diesel-electrische voortstuwing.
Tijdens het zandzuigen gaat er veel vermogen naar de pompen en weinig naar de electrisch aangedreven schroef.
Tijdens het los varen precies andersom.

Ook cruise schepen worden steeds vaker met DE aandrijving uitgerust.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: zomaar een vraag

Berichtdoor Yep » 08 Mrt 2019, 13:04

R.C.Grootveld schreef: Ik doelde op het feit dat een deel van die energie weer wordt teruggegeven, dat een motor (zeker een diesel) prima remt op de compressie is bekend.
Als je Yep redenering zou volgen, zo motorremmen niet werken .. ;)


Mmmm, is ook wel weer zo.
Maar ik heb begrepen dat cilinderuitschakeling ook wel gebeurd met gesloten kleppen.
En waar blijft mijn 'Wet van behoud van energie'?
Warmteontwikkeling en afgifte?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten