Pagina 1 van 2

zomaar een vraag

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2019, 16:20
door helenakruiser
Hallo , laatst heb ik een aflevering gezien van Top Gear , een of andere exotische auto met 12 cilinders of zo werd daar getest . Deze auto kon ivm brandstofreductie zomaar 6 cylinders uitschakelen . Nou komt bij mij de vraag op omdat best veel boten een overbemeten 6 cylinder diesel in het ruim hebben liggen of zoiets in theorie ook mogelijk kan zijn zonder schade te veroorzaken aan het een en ander waar ik het bestaan niet van weet . Zomaar , puur uit nieuwsgierigheid zou ik dit wel willen weten.

vriendelijke groet

Re: zomaar een vraag

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2019, 17:05
door Wolf1
Als je een commonrail met een computer brandstof systeem en iemand die een nieuw programma voor deze computer kan schrijven, zou je een end moeten kunnen komen !
Als je zo iemand gevonden hebt houd ik me ook aanbevolen.
Zit nog met een gewone Bosch VE waarvan de computer voertuig informatie mist terwijl deze motor dus in een boot zit.
Zou die zelfde misschien ook wel kunnen ?
Gr. Wolf1

Re: zomaar een vraag

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2019, 17:16
door Yep
Besparingen in de praktijk zijn weer beperkt, hooguit een paar procent.
Daarnaast zijn er bijkomende zaken die ook aandacht vragen.
Denk hierbij aan onbalans en temperatuurverschillen die ontstaan in het blok.
Ofwel: Leuk idee maar uiteindelijk toch complex en een beperkt besparingspotentieel.

Re: zomaar een vraag

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2019, 17:59
door R.C.Grootveld
Sluit me bij Yep aan:
Alleen de theoretische benadering zegt al, dat eigenlijk het niets uitmaakt:
Om een schip voort te stuwen heb je een bepaald aantal Kw op de schroefas nodig, om die te produceren dien je een bepaalde hoeveelheid brandstof te verbranden.
Of je dat nu over 2, 4 of 6 cylinders verdeeld, maakt in theorie niet uit.
Misschien dat het in de praktijk iets scheelt, maar wat zijn de (eerder genoemde) gevolgen voor je blok ivm temp verschillen, belasting (> Slijtage) etc.?

Re: zomaar een vraag

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2019, 18:13
door jkos
De Caterpillar 3412 DI TA loopt als hij koud is ook maar op 8 van de 12 cilinders.
Dit is een softwarematige ingreep ivm de emissie uitstoot.
We hebben er enkele weken mee gevaren en toen laten aanpassen.

Re: zomaar een vraag

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2019, 19:41
door Klaver vier
In een auto is het onvoorstelbaar mooi,mijn schoondochter had een polo die gewoon bij lage belasting 2 cylinders uit zetten,en dat merkte je bijna niet,gasgeven en meteen weer 4 cylinders en heel veel power.
Vorig jaar wilde wij hem overnemen omdat mijn schoondochter hem ging inruilen op een tiguan,maar mijn vrouw heeft een slecht been dus die kon er niet inkomen,heel jammer want het was een pracht auto,nu is het bij ons een captur geworden,is heel iets anders maar bevalt ons goed.
Gr René ( klaver vier)

Re: zomaar een vraag

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2019, 21:01
door broekie
Je had Amerikaanse 8 cylinders waarbij ze bij minder belasting 4 cylinders buiten werking zette door de kleppen dicht te houden dacht ik.
Dit moest het verbruik reduceren.

Re: zomaar een vraag

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2019, 21:06
door henkvd
Zal dan toch wel kleppen open zijn om te besparen, dicht loopt het zo zwaar.

Verder is er op een schip weinig winst te halen met deze optie, uitrollen doen we zeg maar niet.

Re: zomaar een vraag

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2019, 21:22
door bas
Het idee om cilinders uit te schakelen wanneer ze niet nodig zijn is al best oud en al verscheidene keren opnieuw geprobeerd. Momenteel is o.a. VW hier best druk mee.
In het verleden ging het steeds de mist in omdat het toch gevoelige en dure techniek was met een marginale brandstof besparing. Vandaag de dag is er een hoop aan gelegen om onder emissienormen te blijven en wordt de techniek weer uit de kast gehaald.

Re: zomaar een vraag

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2019, 21:26
door Yep
henkvd schreef:Zal dan toch wel kleppen open zijn om te besparen, dicht loopt het zo zwaar.


Dat valt mee Henk ;-)
Je krijgt compressie gevolgd door decompressie.
Opgesteld kom je op bijna nul uit.