Pagina 2 van 6

Re: teer in de uitlaatpoort

BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2019, 20:58
door Arthur4
het is bij alle uitlaatkleppen, sorry dat ik in het begin niet gelijk duidelijk heb laten worden dat het al zo snel na de kopreiniging gebeurt is. Overigens zit er ook veel teer op de zuigers en tegen de binnenkant van de cilinderkoppen en op de kleppen zelf natuurlijk. De klepseals kan ik niet echt uitsluiten ( niet serieus naar gekeken ), aan de andere kant de kleppen en dergelijke zitten er pas een anderhalf jaar en 300 draaiuren in, niet echt om dan al versleten te zijn. Tenzij de kokende motor daar ook debet aan is. Over het armer maken van het mengsel heb ik nog niet gehoord of dat instelbaar is. De verstuivers kan ik van de week checken of ze "mooi " spuiten, veel meer kan ik niet doen. De luchttoevoer in de motorruimte is ruim voldoende en de aanzuig van de motor is helemaal vrij.
Arthur

Re: teer in de uitlaatpoort

BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2019, 21:23
door Klaver vier
Volgens mij kan je hem alleen armer zetten op de branstofpomp in combinatie met de verstuivers,de verstuiver maakt uit eindelijk de doorlaat uit,is als het waren een sproeier onder hoge druk
Afstellen moet altijd een deskundige doen,kan je zelf niet.
Gr René ( klaver vier)

Re: teer in de uitlaatpoort

BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2019, 22:26
door henkvd
Bij een diesel is er geen sprake van armer of rijker, spuitje minder in gaat hij langzamer draaien, spuitje meer in gaat hij sneller draaien,voor de regulateur maakt het geen bal uit hoeveel hij moet inspuiten, die kijkt alleen naar het gewenste toerental en regelt daar op bij, door meer of minder in te spuiten. ( tot er een eind komt aan het regelbereik )

Re: teer in de uitlaatpoort

BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2019, 22:35
door Noordvaarder
@Henk,

Maar als je er sproeiers in zet,die een nauwere doorgang hebben,dan komt er toch minder in het blok?
En wat er over is in pomp,dat gaat toch terug via de retour leiding?

Re: teer in de uitlaatpoort

BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2019, 23:30
door henkvd
Dan nog zou de regulateur de regelstang verder open trekken en meer brandstof in gaan spuiten, die wil alleen maar het toerental houden wat gevraagd wordt.


Het teer is een samenstelling van olie, roet en vocht. Zou je dat op 1 of 2 cilinders terug vinden dan zou het aan zijkende verstuivers kunnen liggen in die cilinders, heb je het op alle cilinders dan is er echt wat anders loos.
Hoeveel carterdamp wordt er door de inlaat terug gezogen, hoe vet is het inlaat circuit ?

Re: teer in de uitlaatpoort

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2019, 07:02
door eagle
henkvd schreef:Bij een diesel is er geen sprake van armer of rijker, spuitje minder in gaat hij langzamer draaien, spuitje meer in gaat hij sneller draaien,voor de regulateur maakt het geen bal uit hoeveel hij moet inspuiten, die kijkt alleen naar het gewenste toerental en regelt daar op bij, door meer of minder in te spuiten. ( tot er een eind komt aan het regelbereik )


Enzoist

Noordvaarder schreef:@Henk,

Maar als je er sproeiers in zet,die een nauwere doorgang hebben,dan komt er toch minder in het blok?
En wat er over is in pomp,dat gaat toch terug via de retour leiding?


Nee; Je haalt benzine-en dieselmotoren door elkaar..

henkvd schreef:Dan nog zou de regulateur de regelstang verder open trekken en meer brandstof in gaan spuiten, die wil alleen maar het toerental houden wat gevraagd wordt.


Het teer is een samenstelling van olie, roet en vocht. Zou je dat op 1 of 2 cilinders terug vinden dan zou het aan zijkende verstuivers kunnen liggen in die cilinders, heb je het op alle cilinders dan is er echt wat anders loos.
Hoeveel carterdamp wordt er door de inlaat terug gezogen, hoe vet is het inlaat circuit ?


Mee eens..

Gr, Eagle

Re: teer in de uitlaatpoort

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2019, 08:46
door benE
Als de verstuivers mooi sproeien,zegt dat nog niets over de inspuitdruk,dit is heel belangrijk.
Als de druk te laag is,wordt er te vroeg ingespoten,druk te hoog inspuiting te laat,terwijl het inspuitbeeld wel mooi kan zijn.
Staat de brandstofpomp op tijd?
Maar ik denk dat je een groot probleem in de motor hebt.
En zoals gevraagd,hoe is de carterdruk,ventilatie niet verstopt,compressie goed?

Re: teer in de uitlaatpoort

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2019, 11:17
door Klaver vier
Als de druk te laag is wordt er te vroeg ingespoten zegt Ben,die vat ik ff niet,ik denk dat het moet zijn als de druk te hoog is dan drukt hij namelijk de veer van de verstuivers eerder open.
Gr René (klaver vier)

Re: teer in de uitlaatpoort

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2019, 11:30
door eagle
De inspuitdruk wordt uitsluitend bepaald door de verstuiver, niet door de inspuitpomp..

Gr, Eagle

Re: teer in de uitlaatpoort

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2019, 11:55
door Arthur4
Goedemorgen,
alle reacties nog eens doorgelezen.
Door de grote hoeveelheid koelvloeistof en water in de olie, had ik bij de klepdeksels een waar stoombad, met de klepdeksels eraf, zag je gewoon waterdruppels met de olie mee stromen. Al die damp gaat naar de luchtaanzuig en komt zo in de cilinders terecht. De motor zoog niet een beetje vocht mee, maar behoorlijke hoeveelheden damp, dit in combinatie met de diesel en het kool wat vrijkomt met de verbranding zal dan wel die teerachtige substantie gemaakt hebben. Ik hou het daar maar even op.
Ik neem aan dat ik de motor eind van de week weer draaiende heb, zie dan in ieder geval dat de olie, olie blijft ( hoop ik ) en of er dan nog teer wordt gemaakt kan ik niet goed constateren, omdat ik dan weer op slopershoogte zit.

Bedankt voor het meedenken,
groeten Arthur