teer in de uitlaatpoort

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor Arthur4 » 02 Mrt 2019, 20:58

het is bij alle uitlaatkleppen, sorry dat ik in het begin niet gelijk duidelijk heb laten worden dat het al zo snel na de kopreiniging gebeurt is. Overigens zit er ook veel teer op de zuigers en tegen de binnenkant van de cilinderkoppen en op de kleppen zelf natuurlijk. De klepseals kan ik niet echt uitsluiten ( niet serieus naar gekeken ), aan de andere kant de kleppen en dergelijke zitten er pas een anderhalf jaar en 300 draaiuren in, niet echt om dan al versleten te zijn. Tenzij de kokende motor daar ook debet aan is. Over het armer maken van het mengsel heb ik nog niet gehoord of dat instelbaar is. De verstuivers kan ik van de week checken of ze "mooi " spuiten, veel meer kan ik niet doen. De luchttoevoer in de motorruimte is ruim voldoende en de aanzuig van de motor is helemaal vrij.
Arthur
Arthur4
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 04 Okt 2016, 20:10
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor Klaver vier » 02 Mrt 2019, 21:23

Volgens mij kan je hem alleen armer zetten op de branstofpomp in combinatie met de verstuivers,de verstuiver maakt uit eindelijk de doorlaat uit,is als het waren een sproeier onder hoge druk
Afstellen moet altijd een deskundige doen,kan je zelf niet.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor henkvd » 02 Mrt 2019, 22:26

Bij een diesel is er geen sprake van armer of rijker, spuitje minder in gaat hij langzamer draaien, spuitje meer in gaat hij sneller draaien,voor de regulateur maakt het geen bal uit hoeveel hij moet inspuiten, die kijkt alleen naar het gewenste toerental en regelt daar op bij, door meer of minder in te spuiten. ( tot er een eind komt aan het regelbereik )
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor Noordvaarder » 02 Mrt 2019, 22:35

@Henk,

Maar als je er sproeiers in zet,die een nauwere doorgang hebben,dan komt er toch minder in het blok?
En wat er over is in pomp,dat gaat toch terug via de retour leiding?
Noordvaarder
 

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor henkvd » 02 Mrt 2019, 23:30

Dan nog zou de regulateur de regelstang verder open trekken en meer brandstof in gaan spuiten, die wil alleen maar het toerental houden wat gevraagd wordt.


Het teer is een samenstelling van olie, roet en vocht. Zou je dat op 1 of 2 cilinders terug vinden dan zou het aan zijkende verstuivers kunnen liggen in die cilinders, heb je het op alle cilinders dan is er echt wat anders loos.
Hoeveel carterdamp wordt er door de inlaat terug gezogen, hoe vet is het inlaat circuit ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor eagle » 03 Mrt 2019, 07:02

henkvd schreef:Bij een diesel is er geen sprake van armer of rijker, spuitje minder in gaat hij langzamer draaien, spuitje meer in gaat hij sneller draaien,voor de regulateur maakt het geen bal uit hoeveel hij moet inspuiten, die kijkt alleen naar het gewenste toerental en regelt daar op bij, door meer of minder in te spuiten. ( tot er een eind komt aan het regelbereik )


Enzoist

Noordvaarder schreef:@Henk,

Maar als je er sproeiers in zet,die een nauwere doorgang hebben,dan komt er toch minder in het blok?
En wat er over is in pomp,dat gaat toch terug via de retour leiding?


Nee; Je haalt benzine-en dieselmotoren door elkaar..

henkvd schreef:Dan nog zou de regulateur de regelstang verder open trekken en meer brandstof in gaan spuiten, die wil alleen maar het toerental houden wat gevraagd wordt.


Het teer is een samenstelling van olie, roet en vocht. Zou je dat op 1 of 2 cilinders terug vinden dan zou het aan zijkende verstuivers kunnen liggen in die cilinders, heb je het op alle cilinders dan is er echt wat anders loos.
Hoeveel carterdamp wordt er door de inlaat terug gezogen, hoe vet is het inlaat circuit ?


Mee eens..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor benE » 03 Mrt 2019, 08:46

Als de verstuivers mooi sproeien,zegt dat nog niets over de inspuitdruk,dit is heel belangrijk.
Als de druk te laag is,wordt er te vroeg ingespoten,druk te hoog inspuiting te laat,terwijl het inspuitbeeld wel mooi kan zijn.
Staat de brandstofpomp op tijd?
Maar ik denk dat je een groot probleem in de motor hebt.
En zoals gevraagd,hoe is de carterdruk,ventilatie niet verstopt,compressie goed?
benE
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor Klaver vier » 03 Mrt 2019, 11:17

Als de druk te laag is wordt er te vroeg ingespoten zegt Ben,die vat ik ff niet,ik denk dat het moet zijn als de druk te hoog is dan drukt hij namelijk de veer van de verstuivers eerder open.
Gr René (klaver vier)
Klaver vier
 

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor eagle » 03 Mrt 2019, 11:30

De inspuitdruk wordt uitsluitend bepaald door de verstuiver, niet door de inspuitpomp..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor Arthur4 » 03 Mrt 2019, 11:55

Goedemorgen,
alle reacties nog eens doorgelezen.
Door de grote hoeveelheid koelvloeistof en water in de olie, had ik bij de klepdeksels een waar stoombad, met de klepdeksels eraf, zag je gewoon waterdruppels met de olie mee stromen. Al die damp gaat naar de luchtaanzuig en komt zo in de cilinders terecht. De motor zoog niet een beetje vocht mee, maar behoorlijke hoeveelheden damp, dit in combinatie met de diesel en het kool wat vrijkomt met de verbranding zal dan wel die teerachtige substantie gemaakt hebben. Ik hou het daar maar even op.
Ik neem aan dat ik de motor eind van de week weer draaiende heb, zie dan in ieder geval dat de olie, olie blijft ( hoop ik ) en of er dan nog teer wordt gemaakt kan ik niet goed constateren, omdat ik dan weer op slopershoogte zit.

Bedankt voor het meedenken,
groeten Arthur
Arthur4
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 04 Okt 2016, 20:10
ligplaats: Aalsmeer
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten