teer in de uitlaatpoort

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor Wolf1 » 04 Mrt 2019, 14:01

Als je niet slim bent moet je wat langer over de dingen nadenken, en dan kom je tot dit verhaal:
Dieselolie is niet samen drukbaar !

De drukcurve van de brandstof pomp is afhankelijk van de stijlheid van de nok, de kwaliteit van de plunjers in combinatie met het plunjerhuis, en de lekkage van de verstuivers !
de leidingen geven nog een minuscule afwijking doordat het volume onder druk iets toeneemt

Maar hier hebben we allemaal niets mee te maken omdat het inspuit moment statisch wordt opgegeven (druk loos).
Bij dynamische metingen wordt er door de meter fabrikant daarom ook een correctie toegepast.
De verstuiverdruk is bepaald door de constructeur en wordt bepaald, voor de beneden waarde door de nok curve, plunjer diameter in combinatie met de verstuiver doorlaat, de boven waarde is doorgaans een mechanisch levensduur kwestie, en wordt begrenst door de verstuiverveer. (het inspuit moment)
Een lagere verstuiver veerdruk, meestal veroorzaakt door het inslaan van verstuivernaald en zitting resulteert in een minder fijne inbreng in de cilinder van de brandstof, waardoor een slechtere menging met de lucht moleculen ontstaat.

Comprende, Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor Wolf1 » 04 Mrt 2019, 14:19

bas schreef: cavitatieschade op lagers en loopvlakken.

Is dat net zoiets als lulvitatie ? ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor Noordvaarder » 04 Mrt 2019, 14:41

Wolf1 schreef:Is dat net zoiets als lulvitatie ? ?
Gr. Wolf1
Niet meer op reageren.
Aan zo'n IWAB heb je niks.
Iemand die het fatsoen niet kan opbrengen om normaal te discussieren ,zet ik op geblokt.
End of case.
Noordvaarder
 

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor Ivoisrood » 04 Mrt 2019, 14:52

Jan van Vijven schreef:Een verstuiver gaat op druk open dus is de juiste druk zeer belangrijk, daar hoef je geen universitaire opleiding voor genoten te hebben

Klopt, maar de verstuiverdruk is alleen bepalend voor de verneveling, om het beste mengsel voor de verbranding te krijgen, niet voor de timing, tenzij die druk er wel heel erg ver van afwijkt, anders is dit verschil in timing te verwaarlozen. En dat is wat Wolf1 uit probeert te leggen. Wanneer die druk te ver afwijkt dan zou je dat overigens ook wel moeten merken aan de hoeveelheid zwarte rook die ontstaat door een slechte verbranding.
"Always sink in shallow water"
Ivoisrood
 
Berichten: 115
Geregistreerd: 15 Nov 2017, 05:10
ligplaats: Plasmolen
info:

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor Klaver vier » 04 Mrt 2019, 17:25

Allemaal mooie verhalen,maar niks van dat alles verklaard waar dat water vandaan komt,en dat wil Arthur graag weten.
Ik denk dus de koppaking of de cylinder afdichtingen,al staan de verstuivers niet goed afgesteld en de brandstofpomp ook nog is niet, krijg je nog geen water bij je kleppen,kan ook nog een lek zijn in het watergekoelde uitlaat spruitstuk als dat er tenminste op zit,of een oliekoeler,komt ook nog wel eens voor.
Ben heel benieuwd waar het op uitdraait, ik denk een andere motor.
Vaak is het met een oude motor op een gegeven moment alleen maar oplappen en blijf je klooien.
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor Wolf1 » 04 Mrt 2019, 17:35

Jan van Vijven schreef: Wat Wolf probeert heeft weinig met uitleggen te maken...eerder iets met hoogmoet vanachter een veilig toetsenbord anoniem roepen en trappen (Beetje FB achtig). Hiermee niet gezegd hebbende dat het altijd onzin is wat er uit komt...

Go, had ik nog zo mijn best gedaan een zo eenvoudig mogelijk voor een ieder te begrijpen verhaal te schrijven dat duidelijkheid geeft in de relatie van verstuiverdruk tot statisch inspuitmoment, toch voor sommige nog iets te moeilijk !
Dit verhaal veranderd ook niet of ik nu 5ltr. per uur gebruik of jij 10000 Ltr.(of is dit om indruk te maken ?)
Je idee dat ik me graag achter mijn toetsenbord wil verschuilen, klop ook niet, ben aanstaande HISWA weer in het openbaar te bewonderen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor Yep » 04 Mrt 2019, 19:43

Er zijn een stuk of vijf azijndrinkers op het forum.
Ik denk dat elk forum dit verschijnsel laat zien.
Je leert ze stuk voor stuk kennen, ze kunnen niet anders.
De rest is top!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor Gruttepier » 04 Mrt 2019, 20:56

Haha en gelukkig is heilige Yep een topperrrrtje
Gruttepier
 

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor peter jansen » 04 Mrt 2019, 22:19

Iedereen zijn plasje gedaan?
Zijn we klaar dames?


Graag verder ontopic!
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor Noordvaarder » 04 Mrt 2019, 23:21

Klaver vier schreef:Ben heel benieuwd waar het op uitdraait, ik denk een andere motor.
Ik denk dat het voor Arthur nog wel meevalt.
Vergeet niet,hij kan alles zelf doen,dus hij heeft geen hoge verloren kosten aan uren,want dat is vaak bij zoiets de grootste kostenpost.
En voor dat geld,kan hij een hoop onderdelen kopen,en eventueel de motor reviseren.
Hij is nu bezig en kan het beter ook maar afmaken.

Maar voor degene die dat niet kan,waartoe ik mij zelf ook reken,wordt zoiets een dure grap en kan hermotorisatie,al of niet met een jongere gebruikte motor een betere optie zijn. Ik heb ook al een jongere motor van 2006 in de garage staan.Heeft niet de meeste pk's,een 3YM30 van Yanmar met nieuwe kk,maar zou passen als hetgeen wat men hier beweerd,dat 5pk/ton genoeg is.Boot weegt 5,5 ton,dus dat zou genoeg moeten passen.
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten