teer in de uitlaatpoort

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor Klaver vier » 03 Mrt 2019, 13:39

Ik hoor altijd dat de peugeot,s problemen hebben met de cylinderbussen en dat lijkt mij nu duidelijk het geval geen goeie afdichting en dus water bij de cilinder.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor bas » 03 Mrt 2019, 14:09

Even voor mijn beeldvormingwant e.e.a. is me nog niet geheel duidelijk:

- de aanslag is ontstaan in 10 draaiuren, heb je tijdens deze draaiuren niets gemerkt aan roken of onregelmatig lopen o.i.d.?

- die hoeveelheid water in de olie, zat die er gedurende al die 10 draaiuren in of was dat Maar Even?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor benE » 03 Mrt 2019, 14:15

Klaver vier schreef:Als de druk te laag is wordt er te vroeg ingespoten zegt Ben,die vat ik ff niet,ik denk dat het moet zijn als de druk te hoog is dan drukt hij namelijk de veer van de verstuivers eerder open.
Gr René (klaver vier)


De brandstofpomp doet niets anders dan brandstof geven,als de verstuiver bv. bij 150 bar open zou moeten gaan,dan is dit op een bepaald moment in de compressieslag.
Als de verstuiver bij bv. 120 bar al open gaat is de inspuiting dus te vroeg,en bij bv.175 bar is de inspuiting te laat.
Om dit goed te begrijpen moet je weten hoe een dieselmotor precies werkt.
Niet de pomp bepaalt de druk,maar de verstuiver.(net als wat Eagle al schreef)
benE
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor eagle » 03 Mrt 2019, 16:58

Het moment van inspuiten wordt bepaald door de stand van de kruk as.

De inspuitpomp is een impulspomp, die op commando van de kruk as (via de zg distributie tandwielen, of d..ketting, of d..riem) een schot diesel via de verstuiver in de cilinder kan spuiten op het moment dat de zuiger klaar is met de compressieslag. (is meer over te zeggen in detail, maar daar komt het wel op neer).

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor Klaver vier » 03 Mrt 2019, 17:08

Sorry hoor maar als de verstuiver bij 150 open moet gaan en hij doet dit al bij 120 is de druk te hoog en niet te laag,als de druk te laag is opent de verstuiver gewoon niet.
Ik denk dat je het goed bedoeld maar verkeerd zegt
Gr René ( klaver vier)
Bedoeld voor Ben
Klaver vier
 

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor henkvd » 03 Mrt 2019, 17:38

Je zegt het verkeerd, de pomp die perst gewoon "oneindig" door als de boel niet opengaat, de veerdruk in de nozzle houder bepaalt de openingsdruk.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor Klaver vier » 03 Mrt 2019, 17:51

Precies en als die nozle op 150 afgesteld staat gaat hij niet bij 120 al open,dan zou die afstelling geen zin hebben.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor Noordvaarder » 03 Mrt 2019, 19:47

benE schreef:De brandstofpomp doet niets anders dan brandstof geven,als de verstuiver bv. bij 150 bar open zou moeten gaan,dan is dit op een bepaald moment in de compressieslag.
Als de verstuiver bij bv. 120 bar al open gaat is de inspuiting dus te vroeg,en bij bv.175 bar is de inspuiting te laat.

Hier wordt het voor mij een beetje adacadabra.

Jij spreekt van "IN de compressieslag".
Is dan de compressie zelf , bepalend voor de openingsdruk van de verstuiver?
Zo ja,dan moet de opvoerduk van de pomp hoger zijn,want anders komt er niks boven de zuiger.
En zo ja,dan drukt dus de compressie tegen een afsluitertje in van de verstuiver.
Mocht dit zo zijn,dan maakt het niet uit,of de pomp "op tijd" staat,of niet,want er komt pas brandstof boven de zuiger op basis van de compressie.
Jou antwoord van "IN de compressie" komt me heel sterk voor,en geloof ik niet namelijk,want dan loop je de mogelijkheid dat bij een te vroege inspuiting,de brandstof voor zijn BDP ontsteekt,en de motor andersom gaat draaien.

Ik denk namelijk dat de pomp die druk opbouwd , "leidend is",en dat deze wel "op tijd" moet staan(waarom zitten er anders merktekens op),en dat van de verstuiver,indien deze eerder open gaat, de tegenveer niet goed meer is,of verkeerd is afgesteld,zodat deze te vroeg,danwel te laat inspuit.
En de rotatieschijf in de pomp zorgd ervoor,dat er maar voor een klein moment brandstof kan worden ingespoten in de desbetreffende cilinder,die deze op basis van de ontstekings volgorde moet hebben.
Bij deze oude motoren van Peugeot/Indenor spreken we van "voorkamer".
Verstuiver staat in een aparte voorkamer,en niet direct boven de zuiger.
Oude motoren hadden dat.
Nieuwere moteren hebben dat niet meer,daar is de voorkamer vervangen door een "kommetje" in de kop van de zuiger.
Is dat nog van invloed?

Kort samengevat, is de compressiedruk leidend voor het open gaan van de verstuiver,en het op tijd zetten enkel bedoeld voor de rotatieschijf in de brandstofpomp,en leverd de pomp altijd een vaste druk,die hoger moet zijn dan de afgestelde openingsdruk van de verstuiver.
Noordvaarder
 

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor henkvd » 03 Mrt 2019, 20:23

nee, helemaal niet, compressie heb je nodig om de boel te laten ontbranden. zonder voldoende compressie doet een diesel motor niets, dan wordt de boel niet heet genoeg om te ontbranden.

Timing van de pomp om het mengsel op tijd in de cilinder te krijgen, de druk zou "oneindig" hoog kunnen worden tot de verstuiver veer opent, de hoeveelheid brandstof hangt af van de regelstang, die breekt de pers actie af op afhankelijk van de regelstang stand.

Je zit teveel met het idee van het principe van een benzine motor in het hoofd, een diesel is wat dat betreft heel anders.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor Noordvaarder » 03 Mrt 2019, 23:43

henkvd schreef:nee, helemaal niet, compressie heb je nodig om de boel te laten ontbranden. zonder voldoende compressie doet een diesel motor niets, dan wordt de boel niet heet genoeg om te ontbranden.Je zit teveel met het idee van het principe van een benzine motor in het hoofd, een diesel is wat dat betreft heel anders.

Nee dat is mijn vraag niet,want dat weet ik ook wel.
Een diesel is een zelfontbrander,en een benzine motor is een vonk nodig.
Beiden verschillen nogal in compressie verhoudingen.

En nee, ik zit niet met het principe van een benzinemotor in mijn hoofd.
Jij begrijpt mijn vraag niet,want mijn vraag heeft niks te maken met de ontbranding.

Nogmaals anders geformuleerd.
Gaat er door de opbouw van de druk(die ontstaat door de compressie van lucht), een naald open staan in de verstuiver(naald drukt tegen veer,en veer kan de druk niet langer aan,en er ontstaat een opening,en zodoende stroomt er brandstof incompressie neemt weer af,naald sluit weer? Of wordt de verstuiver geopend op basis van druk die opgebouwd wordt door de pomp.

En nogmaals,ik snap ook wel dat een motor zonder compressie niks doet.
Kan daar een mooi voorbeeld van geven.
Een Yanmar YSE12 heeft een decompressie handel.
Als je de motor wilt starten,gebruikte ik de decompressie handel,waardoor de motor wat sneller draaide,en na een paar rondjes,hendel loslaten,en motortje snorde er lustig op los.
Een decompressie hendel is trouwens niet nieuwe,deze zat vroeger ook al op Sparta Mobylette.Zat rechts naast,of zoals je wilt achter de gashendel.

Dan maar gelijk even de vraag over de compressie,want die ben je nodig om de boel tot ontbranding te krijgen,wat ik wel snap.
Maaarrrrrrrrrrr, waarom moet ik mijn Peugeot/Indenor 50 seconden voorgloeien bij een koude start,en hoeft dan bij een Yanmar YSE12 niet(kan trouwens ook niet,zit geen gloeistift op) .Principe is voor beiden gelijk,het zijn zelfontbranders.Compressie verhoudingen zijn voor beiden nagenoeg gelijk. 22 op1 voor de Indenor,en 21 op 1 voor de Yanmar.Dus door de compressie zou de koude lucht even heet moeten zijn,en toch start de Indenor niet zonder voorgloeien,en de Yanmar wel .Ra ra hoe kan dat.
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten