DAF575 schroefgraad van oliedruktester ingang

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

DAF575 schroefgraad van oliedruktester ingang

Berichtdoor PeterB » 17 Feb 2019, 14:26

Hallo lui,
Voor mijn vraag zal ik mij eerst maar eens netjes voorstellen. Ik ben Peter Bouwman. samen met vrouw en twee volwassen kinderen heb ik een Friboat de Luxe van 15 meter. Een heerlijke boot met veel ruimte. Een boot om mee te trekken straks. Ik heb de boot pas een jaartje en het is wel duidelijk dat hij een hoop liefde heeft gemist in de afgelopen jaren. Maar goed, dan heb ik wat te doen. Hoort ook bij de vaarhobby toch. Hij heeft twee DAF 575 motoren.
De vraag gaat over de aansluiting voor een externe oliedruktester. Wolff1 schreef ergens dat het 1/8 G schroefdraad was. Navigo zei ergens dat het een 1/8 conische schroefdraad zou zijn. Nou heb ik de site van British Standard Pipe van Wiki er op nageslagen. Daar staat dat een G toevoeging (zoals Wolff1 schreef) bij de maat duidt op ''niet conisch''. Omdat ik zo'n tester wil aanschaffen moet ik goed op de mogelijke aansluitingen letten. Dus de vraag is concreet; is de oliedruk ingang op de DAF575 conisch of niet.
PeterB
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 17 Okt 2018, 09:24
ligplaats: St Nicolaasga
info: Friboat

Re: DAF575 schroefgraad van oliedruktester ingang

Berichtdoor Klaver vier » 17 Feb 2019, 14:39

Als die g staat voor gasdraad is de draad conisch denk ik
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: DAF575 schroefgraad van oliedruktester ingang

Berichtdoor PeterB » 18 Feb 2019, 10:20

René,

Je hebt wel gelijk over dat ''gaspijp''. De wiki site van British Standard Pipe meldt dat de letter G origineel Duits is en van ''gaspijp'' komt. Maar die toevoeging G betekent bij hun ''niet conisch''. Denk jij dat gaspijp altijd conisch is? Jammer dat Wolff niet reageert.
Die oliedruk tester kost 100 euro, dus een dure gok als ik niet zeker weet of die aansluitingen op mijn DAF passen.

gr. Peter
PeterB
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 17 Okt 2018, 09:24
ligplaats: St Nicolaasga
info: Friboat

Re: DAF575 schroefgraad van oliedruktester ingang

Berichtdoor bas » 18 Feb 2019, 10:56

"G" schroefdraad is BSPP (Parallel) draad, oftewel "recht". Conische schroefdraad is BSPT (tapered) en heeft de aanduiding R/RP.

In principe kun je dus geen conische "G" schroefdraad hebben als het BSP draad is. Echter.... weet je wel zeker dat het BSP draad is? Amerikaans gasdraad (G) is NPT en dat is dan wel weer conisch .
Wat er in de DAF zit weet ik zo uit mijn hoofd niet maar ik neem aan dat er al iets zit op de plek waar de tester aangesloten moet gaan worden? Dat eruit draaien en meenemen is verreweg de kortste klap met het minste kans op een foute aansluiting.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: DAF575 schroefgraad van oliedruktester ingang

Berichtdoor PeterB » 18 Feb 2019, 17:40

Bas,

Ik weet niet of het BSP draad is. Voor zover ik mij herinner staat het niet een DAF 575 manual die ik heb. Woensdag kom ik bij mijn dieselmotor ''mannetje'', een diesel revisiebedrijf in Joure. Ik zal het hen vragen. Die zouden het toch moeten weten, hoop ik.
Dan kom ik er woensdag of donderdag op terug.

gr. Peter
PeterB
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 17 Okt 2018, 09:24
ligplaats: St Nicolaasga
info: Friboat

Re: DAF575 schroefgraad van oliedruktester ingang

Berichtdoor bas » 18 Feb 2019, 18:37

Ik had ook nog snel gekeken maar kon ook zo snel niks vinden.
Ben verder ook niet specifiek bekend met DAF maar dit soort dingen is altijd een gepuzzel als je het mij vraagt. En dan zou het me ergens ook nog niet verbazen dat een eerdere generatie motorblokken ander schroefdraad voeren dan een latere.
Maar wat voor tester wil je er dan precies opzetten? Die universele chinese dingen heb je voor de helft van het geld incl. een koffer met verschillende nippels.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: DAF575 schroefgraad van oliedruktester ingang

Berichtdoor Mea Vota » 18 Feb 2019, 19:05

Ik volg even mee. Zit momenteel met dezelfde uitdaging.
De oude oliedrukgever is wel conisch zag ik

Erik
Gebruikers-avatar
Mea Vota
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 23:53
ligplaats:
info:

Re: DAF575 schroefgraad van oliedruktester ingang

Berichtdoor eagle » 18 Feb 2019, 20:30

Dit probleem is geen probleem..

Conisch of niet speelt niet bij inwendige draad (het gat): Die draad is altijd cilindrisch (niet taps)!

Wat erin geschroefd wordt kan, wat de draad betreft, zowel cilindrisch als ook conisch zijn.

De reden dat er zowel rechte- als conische draad is, heeft te maken met de wijze van afdichting:

Bij tapse draad is de afdichting de schroefdraad zelf; hoe verder er wordt ingedraaid, deste "dikker"wordt de draad, waardoor de speling NUL wordt en er afdichting ontstaat. Om afdichting nog te verbeteren kan er Teflon tape, hennep of Loctite worden toegepast. Bij deze tapse draad is er geen borst oid; het vlak rond het gat doet niet mee! Deze vorm wordt toegepast als het vlak waar het gat in zit, niet bewerkt is ,maar ruw gietwerk.

Bij rechte draad loopt de buitendraad niet vast op de binnendraad, maar doordat een borst van het inschroef-deel tegen het vlak rond het gat aanloopt. Dat vlak moet volkomen vlak en haaks op de hartlijn van het gat zijn, dus bewerkt. Tussen borst en vlak hoort een koper- of aluminium ring, of beter, een zg Usit-ring.

De direkte omgeving rond het gat bepaalt dus de keuze; Ruw: Taps.. Bewerkt: Recht (maar taps kan hier ook, is minder mooi..)

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten