Schroef monteren op schroefas

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Schroef monteren op schroefas

Berichtdoor stefan » 26 Jan 2019, 18:56

Ik heb een nieuwe schroef gekocht, vaste schroef in plaats van klapschroef.
Deze wil ik op de as monteren, conische schroefas 25 mm, met spie en messing dopmoer met borgplaatje en anode.

Ik lees op internet dat er vooral geen vet tussen moet en het best werkt om de schroef te verwarmen. Ik neem aan alleen het middendeel dat over de as schuift.
Hoe warm is dan warm? Nog vast te houden of loeiheet?

En dan de schroef erop schuiven en een tik geven met een kunststof hamer oid? Niet al te hard neem ik aan want dat vinden de lagers niet leuk.

Messing moer kan niet zo hard aangedraaid volgens mij nogal kwetsbaar, hoe vast is vast, wat is aandraai moment van zo’n ding?

Hebben jullie tips en tricks?
stefan
 
Berichten: 627
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Schroef monteren op schroefas

Berichtdoor broekerhaven » 26 Jan 2019, 19:05

Zover dat het breekt , en dan tikkie terug :lol:

Ik deed altijd de schroef op de as hangen, dan warm stoken en gelijkmatig met een houten hamer verder tikken .
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Schroef monteren op schroefas

Berichtdoor eagle » 26 Jan 2019, 19:34

Niet warm maken.

Conus 1:10 of 1:20 ?

Welke schroefdraad? M16? M20? normaal of fijn?

As en schroefboring ontvetten.

Opm: Bij 1:20 en fijne draad en warm maken en te vast draaien kan de schroefnaaf splijten ter plaatse van de spiebaan!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Schroef monteren op schroefas

Berichtdoor stefan » 26 Jan 2019, 20:39

Hoi Eagle,

De conus is 1:10 en de moer is M16x1,5
Dus gewoon ontvetten en erop schuiven, vast tikken, Moer aandraaien en borgplaatje ombuigen?
Moer met loctite vastzetten ook nog neem ik aan voor de zekerheid, of houdt dat niet onder water....
stefan
 
Berichten: 627
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Schroef monteren op schroefas

Berichtdoor Klaver vier » 26 Jan 2019, 21:16

Je hoeft helemaal niets te tikken,je draait gewoon de moer aan en dan buig je de borgplaat,of de splitpen
Niks geen loctite
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Schroef monteren op schroefas

Berichtdoor Roelof » 26 Jan 2019, 21:42

Een nieuwe schroef op een bestaande as / conus?

Ik zou beginnen met de passing van de conus te controleren met "Pruisisch blauw".
De conus egaal dun insmeren met deze verf, de schroef met de hand erop drukken tot deze klemt en er weer afhalen. In de schroef kun je dan zien hoe groot het draagvlak is.
Zo uit mijn hoofd moet een conus 1 : 10 met spie minimaal 70 % draagvlak hebben om goed op de as te klemmen.
Om te snel drogen van de verf te voorkomen, een druppeltje motorolie mengen voor het aangebracht wordt.

Is het minder dan 70 % , dan de passing corrigeren. Dit gaat goed met fijne schuurpasta welke ook voor het slijpen van kleppen gebruikt wordt.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Schroef monteren op schroefas

Berichtdoor eagle » 26 Jan 2019, 23:01

Splijten van de naaf speelt niet bij 1:10

Controle van de conussen:

Spie uitnemen, Schroef en as ontvetten, Prop op de as steken, moer erop maar niet vastdraaien, net handvast, Grove check: Voel of er kantelspeling is, Indien niet, moer iets vaster draaien zodat de prop nog slipt als hij met de hand met wat kracht over de stilstaande as wordt gedraaid, Aantal keren ronddraaien, Moer weer los en de schroef van de as halen. Bekijk de as; de conus moet nu geel (brons) gekleurd zijn over het merendeel van het oppervlak. Indien niet: inschuren met klepschuurpasta.
Spie monteren, schroef met de hand aan drukken; kijk of die er nu net zover opgaat als met zonder spie. indien niet; spiehoogte verlagen (vijlen).

Prop monteren, borgplaat aanbrengen met de lip in de spiegleuf, moer aandraaien met 80 a 90 kgm, Borgplaat omslaan op Een van de platte kanten van de moer.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Schroef monteren op schroefas

Berichtdoor stefan » 27 Jan 2019, 00:19

Dank! Ik ga er volgende week mee aan de slag. Hoop dat het in 1 keer past :-)
En anders kom ik nog wel even terug op die klepschuurpasta, nooit gedaan, een as schuren...
stefan
 
Berichten: 627
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Schroef monteren op schroefas

Berichtdoor redmiller » 27 Jan 2019, 00:23

Je kunt ook een pasbus laten maken.
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Schroef monteren op schroefas

Berichtdoor Roelof » 27 Jan 2019, 00:35

redmiller schreef:Je kunt ook een pasbus laten maken.


Bedoel je een soort van SKF koppeling met en conische "sleeve"over een rechte as?
Denk dat dit voor dergelijke kleine diameters een dure hobby zal zijn, als het al mogelijk is.

Waarschijnlijk heb je iets anders in gedachten.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten