Pagina 4 van 4

Re: ventilator... weg of houden of ..???

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2019, 11:03
door quichot
R.C.Grootveld schreef: en draait een straalmotor op hoogte bij -50 een stuk efficienter dan op de grond bij +30 . . .

Wordt dat niet tenietgedaan door de ijlheid van de atmosfeer op die hoogte? M.a.w. dat het aantal moleculen O2 per m3 per saldo gelijk blijft? Ik heb altijd begrepen dat de winst voornamelijk zit in de lagere luchtweerstand op 10 km hoogte, waardoor er hogere snelheden behaald kunnen worden bij gelijke stuwkracht. Die hogere snelheid leidt dan weer tot meer binnengeslobberde (ijle) lucht, en compenseert tevens de verminderde lift.
Maar als ik er naast zit hoor ik het graag!

Re: ventilator... weg of houden of ..???

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2019, 11:24
door aquanaut
Volgens mij legt Petter Hornfeldt alias Mentour Pilot het haarfijn uit:



Aquanaut

Re: ventilator... weg of houden of ..???

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2019, 13:27
door quichot
Ghe! Volgens Mentour Pilot zat ik er dus niet ver naast. Maar aan de andere kant; het is nou ook weer geen rocket science.

(ps. dit was niet off topic, maar above topic. Sorry!)

Re: ventilator... weg of houden of ..???

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2019, 14:27
door aquanaut
quichot schreef: above topic


:lol:
Aquanaut

Re: ventilator... weg of houden of ..???

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2019, 15:58
door Wolf1
R.C.Grootveld schreef:Klopt, vandaar dat het brandstof verbruik op FL 410 bij -50 ca 30% van dat op FL 000 bij +30 is :D

Dacht ik het toch over een bootje te hebben !
Gr. Wolf1

Re: ventilator... weg of houden of ..???

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2019, 23:38
door R.C.Grootveld
Noordvaarder schreef:Heeft de QNH daar ook nog invloed op? Of is dat verwaarloos.
Nee

Re: ventilator... weg of houden of ..???

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2019, 23:40
door R.C.Grootveld
Wolf1 schreef:Dacht ik het toch over een bootje te hebben !
Gr. Wolf1

Een motor is een motor, het verbrandingsproces is het zelfde, alleen heeft het ene model een paar armen en benen en het andere een paar wielen ....
Principe, blijft het zelfde: Je comprimeert lucht, spuit er een brandbaar goedje in, steekt dat vervolgens aan et voilà ;)

Re: ventilator... weg of houden of ..???

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2019, 23:47
door R.C.Grootveld
quichot schreef:Wordt dat niet tenietgedaan door de ijlheid van de atmosfeer op die hoogte? M.a.w. dat het aantal moleculen O2 per m3 per saldo gelijk blijft? Ik heb altijd begrepen dat de winst voornamelijk zit in de lagere luchtweerstand op 10 km hoogte, waardoor er hogere snelheden behaald kunnen worden bij gelijke stuwkracht. Die hogere snelheid leidt dan weer tot meer binnengeslobberde (ijle) lucht, en compenseert tevens de verminderde lift.
Maar als ik er naast zit hoor ik het graag!

Ik denk dat het iets te ver gaat om hier verder op in te gaan, want er spelen heel veel factoren ....

IJllere lucht > minder O2 per m3, je zuigt alleen meer M3 per tijdseenheid aan.
Complexe materie, temeer daar het eigenlijk 2 systemen in één zijn ... één voor op lagere hoogte en één voor op hogere ... complex machientje met as-in-as en soms zelfs as-in-as-in-as (Roll Royce 3 spools machines)
Maar ik draaf door en we wijken af ... dus hier laat ik het bij :D