Pagina 3 van 4

Re: ventilator... weg of houden of ..???

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2019, 19:07
door Wolf1
R.C.Grootveld schreef:Als je hem op een temp sensor zet dal hij in de praktijk pas activeren als je de motor uitzet.
Echter, tijdens het varen zal hij geconfronteerd worden met 100 L lucht per seconde (!) ..... en ik weet niet of hij dat fijn vindt.
Daarbij is het een obstakel wat je luchtaanvoer zal verstoren.Ik denk dat hij eerder in de weg zit, dan een toegevoegde waarde heeft

Volgens mij heb je het niet helemaal begrepen ! Stromingsrichting blijft onveranderd !
Gr. Wolf1

Re: ventilator... weg of houden of ..???

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2019, 22:22
door R.C.Grootveld
Wolf1 schreef:Volgens mij heb je het niet helemaal begrepen ! Stromingsrichting blijft onveranderd !
Gr. Wolf1[/i][/color]

Ik begrijp het best hoor . . . . . Ik kan met niet herinneren dat ik het ooit over een andere stroomrichting heb gehad.
Alleen DENK ik dat een 'passief' (dwz door de langsstromende lucht) aangedreven ventilator zich wat anders zal gedragen dan een 'actief' (dwz door een ingeschakelde e-motor) aangedreven.
Verder DENK ik dat dat ding bij 100L lucht per sec. eerder in de weg zit, dan een toegevoegde waarde heeft.
Verder sluit ik niet uit, dat dat ding bij 100L lucht per sec eerder boven z'n nominale rpm uitkomt met het risico van dien.

Maar ik ben geen "lucht" expert, althans niet van dit soort lucht . . . .
Ik zie de toegevoegde waarde ervan niet in en daarbij is zo'n ding alleen al uit het oogpunt van brandveiligheid voor mij een no-go.

Re: ventilator... weg of houden of ..???

BerichtGeplaatst: 22 Jan 2019, 23:20
door Amersfow
Ik zou hem ook weg halen; is wellicht uit de tijd dat er een benzinemotor in stond. Die diesel trekt de lucht wel aan. Mooiste is een oliebad luchtfilter met aanzuiging vanaf een luchthapper van buiten. Geluidswerend en het schijnt dat koude lucht beter rendement geeft dan warme. En de watertank niet vlak bij de motor zetten, dan geeft warm motorruim niets zou ik denken.

Re: ventilator... weg of houden of ..???

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2019, 00:44
door R.C.Grootveld
Amersfow schreef:Ik zou hem ook weg halen; is wellicht uit de tijd dat er een benzinemotor in stond. Die diesel trekt de lucht wel aan. Mooiste is een oliebad luchtfilter met aanzuiging vanaf een luchthapper van buiten. Geluidswerend en het schijnt dat koude lucht beter rendement geeft dan warme. En de watertank niet vlak bij de motor zetten, dan geeft warm motorruim niets zou ik denken.

In deze opstelling kan de ventilator alleen lucht van buiten aanzuigen en naar binnen blazen.
Als afzuiging uit de tijd van eventuele benzinemotor zou dit niet gewerkt hebben.

Re: ventilator... weg of houden of ..???

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2019, 10:18
door Daxiepaks
Amersfow schreef:Ik zou hem ook weg halen; is wellicht uit de tijd dat er een benzinemotor in stond. Die diesel trekt de lucht wel aan. Mooiste is een oliebad luchtfilter met aanzuiging vanaf een luchthapper van buiten. Geluidswerend en het schijnt dat koude lucht beter rendement geeft dan warme. En de watertank niet vlak bij de motor zetten, dan geeft warm motorruim niets zou ik denken.


Hoi hoi, er heeft nooit een benzinemotor ingestaan, de BMC is de originele nog.

Re: ventilator... weg of houden of ..???

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2019, 12:23
door R.C.Grootveld
Amersfow schreef:en het schijnt dat koude lucht beter rendement geeft dan warme.

Klopt, daarom heb je ook vaak intercoolers bij turbo's en draait een straalmotor op hoogte bij -50 een stuk efficienter dan op de grond bij +30 . . .

Re: ventilator... weg of houden of ..???

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2019, 15:28
door Wolf1
Niks rendement, de dichtheid wordt kleiner waardoor er meer zuurstofmoleculen in een kub lucht zitten en er dus meer brandstof kan worden ingebracht !
Waardoor meer vermogen.
Gr. Wolf1

Re: ventilator... weg of houden of ..???

BerichtGeplaatst: 23 Jan 2019, 23:54
door R.C.Grootveld
Wolf1 schreef:Niks rendement, de dichtheid wordt kleiner waardoor er meer zuurstofmoleculen in een kub lucht zitten en er dus meer brandstof kan worden ingebracht !
Waardoor meer vermogen.
Gr. Wolf1

Klopt, vandaar dat het brandstof verbruik op FL 410 bij -50 ca 30% van dat op FL 000 bij +30 is :D

Re: ventilator... weg of houden of ..???

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2019, 00:43
door Noordvaarder
R.C.Grootveld schreef:Klopt, vandaar dat het brandstof verbruik op FL 410 bij -50 ca 30% van dat op FL 000 bij +30 is :D

Heeft de QNH daar ook nog invloed op? Of is dat verwaarloos.

Re: ventilator... weg of houden of ..???

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2019, 09:04
door Amersfow
De reigfactor zoekt altijd de meest interceptuele gang, wellicht daardoor meer epibratie dat verbranding hoog efficient maakt.