Daxiepaks schreef:even extra info :
Je ziet boven de ventilator een ventilatierooster zitten, waar hij mee in contact staat. Dit is aan stuurboord zijde. Aan bakboord zijde is eenzelfde schacht gebouwd, ook met een ventilatierooster, maar dan zonder ventilator. Als ik dus het paneel terug zet voor de ventilator, is hij volledig afgeschermd van de stuurcabine, en zuigt/blaast hij lucht door het motorruim, elk over en/of onderdruk is niet mogelijk , daar hij aan bakboord lucht kwijt kan of / kan aanzuigen...
Dus, is het dan nuttig ? En zo ja, wanneer moet deze aanslaan ?
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Alleen al uit het oogpunt van brandveiligheid is zo'n systeem voor mij een no-go.
Voor de rest:
Er van uit gaande, dat je geen luchtgekoelde motor hebt, zou ik niet weten wat het nut is van zo'n systeem, maar wellicht denken anderen daar anders over.
Als je aan de andere kant ook zo'n schacht hebt, lijkt met het onwaarschijnlijk dat die 2 schachten samen onvoldoende lucht aan zouden zuigen.
Het enige "nut" wat ik me voor kan stellen, is dat je na het stilzetten van je motor (bv na een vaardag) de temp. van je machinekamer wat sneller naar beneden kunt brengen door er verse lucht van buiten in te blazen. Maar is dat nodig? Dan staat je motor stil, dus de enige warmte komt van de stralingswarmte van het dan nog warme motorblok.
Ik weet niet wat voor motor je er in hebt staan (Cyl inhoud, max rpm) maar ik kan me niet voorstellen dat die zoveel lucht nodig heeft dat je die geforceerd moet aanvoeren.
Mijn Deutz heeft ca 3-4 m3 /min nodig en die komt gewoon via een zg dorade box met rooster in het gangboord de machinekamer en wordt door de motor uit de machinekamer aangezogen.
Mijn advies:
Verwijder die ventilator en zorg dat de lucht met zo min mogelijk weerstand aangezogen kan worden, bv door het gebruik van slangen in niet te scherpe bochten.
Hoekige constructies zoals deze 'kastjese' kunnen wervelingen veroorzaken en daarmee weerstand en lawaai.