ventilator... weg of houden of ..???

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor bas » 18 Jan 2019, 10:38

Nuttig...hmmm...tja, ik zie het zelf niet zo eerlijk gezegd.
Als het nu netjes draait zonder lekker weghalen, is het ook geen restrictie in de aanzuig.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor R.C.Grootveld » 18 Jan 2019, 11:27

Daxiepaks schreef:even extra info :

Je ziet boven de ventilator een ventilatierooster zitten, waar hij mee in contact staat. Dit is aan stuurboord zijde. Aan bakboord zijde is eenzelfde schacht gebouwd, ook met een ventilatierooster, maar dan zonder ventilator. Als ik dus het paneel terug zet voor de ventilator, is hij volledig afgeschermd van de stuurcabine, en zuigt/blaast hij lucht door het motorruim, elk over en/of onderdruk is niet mogelijk , daar hij aan bakboord lucht kwijt kan of / kan aanzuigen...

Dus, is het dan nuttig ? En zo ja, wanneer moet deze aanslaan ?


Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Alleen al uit het oogpunt van brandveiligheid is zo'n systeem voor mij een no-go.

Voor de rest:
Er van uit gaande, dat je geen luchtgekoelde motor hebt, zou ik niet weten wat het nut is van zo'n systeem, maar wellicht denken anderen daar anders over.

Als je aan de andere kant ook zo'n schacht hebt, lijkt met het onwaarschijnlijk dat die 2 schachten samen onvoldoende lucht aan zouden zuigen.
Het enige "nut" wat ik me voor kan stellen, is dat je na het stilzetten van je motor (bv na een vaardag) de temp. van je machinekamer wat sneller naar beneden kunt brengen door er verse lucht van buiten in te blazen. Maar is dat nodig? Dan staat je motor stil, dus de enige warmte komt van de stralingswarmte van het dan nog warme motorblok.

Ik weet niet wat voor motor je er in hebt staan (Cyl inhoud, max rpm) maar ik kan me niet voorstellen dat die zoveel lucht nodig heeft dat je die geforceerd moet aanvoeren.
Mijn Deutz heeft ca 3-4 m3 /min nodig en die komt gewoon via een zg dorade box met rooster in het gangboord de machinekamer en wordt door de motor uit de machinekamer aangezogen.

Mijn advies:
Verwijder die ventilator en zorg dat de lucht met zo min mogelijk weerstand aangezogen kan worden, bv door het gebruik van slangen in niet te scherpe bochten.
Hoekige constructies zoals deze 'kastjese' kunnen wervelingen veroorzaken en daarmee weerstand en lawaai.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor Daxiepaks » 18 Jan 2019, 18:53

R.C.Grootveld schreef:
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Alleen al uit het oogpunt van brandveiligheid is zo'n systeem voor mij een no-go.

Voor de rest:
Er van uit gaande, dat je geen luchtgekoelde motor hebt, zou ik niet weten wat het nut is van zo'n systeem, maar wellicht denken anderen daar anders over.





Als je aan de andere kant ook zo'n schacht hebt, lijkt met het onwaarschijnlijk dat die 2 schachten samen onvoldoende lucht aan zouden zuigen.
Het enige "nut" wat ik me voor kan stellen, is dat je na het stilzetten van je motor (bv na een vaardag) de temp. van je machinekamer wat sneller naar beneden kunt brengen door er verse lucht van buiten in te blazen. Maar is dat nodig? Dan staat je motor stil, dus de enige warmte komt van de stralingswarmte van het dan nog warme motorblok.

Ik weet niet wat voor motor je er in hebt staan (Cyl inhoud, max rpm) maar ik kan me niet voorstellen dat die zoveel lucht nodig heeft dat je die geforceerd moet aanvoeren.
Mijn Deutz heeft ca 3-4 m3 /min nodig en die komt gewoon via een zg dorade box met rooster in het gangboord de machinekamer en wordt door de motor uit de machinekamer aangezogen.

Mijn advies:
Verwijder die ventilator en zorg dat de lucht met zo min mogelijk weerstand aangezogen kan worden, bv door het gebruik van slangen in niet te scherpe bochten.
Hoekige constructies zoals deze 'kastjese' kunnen wervelingen veroorzaken en daarmee weerstand en lawaai.


Hallo, er ligt een BMC 5.1 Sealord in ( 6 cilinder , 110pk) uit 1968 in ! Voor de rest weet ik niet hoeveel lucht die nodig heeft...
Het schip is zeer stevig en degelijk werf gebouwd, en alles lijkt wel een doel te hebben tot nu toe...maar zolang wij deze boot al hebben (en ik denk bij de vorige eigenaar ook) heeft deze ventilator nooit gewerkt, wegens gewoon niet aangesloten....dus..tja..
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor Noordvaarder » 18 Jan 2019, 20:25

Daxiepaks schreef:...maar zolang wij deze boot al hebben (en ik denk bij de vorige eigenaar ook) heeft deze ventilator nooit gewerkt, wegens gewoon niet aangesloten....dus..tja..

Als de ventilator nooit gewerkt heeft,zou ik hem nu verwijderen.
Daarmee cre-eer je alleen maar grotere aanzuigopening.
En voor je diesel hoef je het niet te doen,om daar een ventilator te hebben voor luchtaanvoer.
En mocht er een brand ontstaan,dan is een ventilator zeker niet bevorderlijk,want je blaast er dan veel meer zuurstof in.
Des te meer zuurstof,des te beter de boel wil branden.
Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Branddriehoek.
Dusssssss? Geen zuurstof, geen brand.
Noordvaarder
 

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor Wolf1 » 18 Jan 2019, 22:51

R.C.Grootveld schreef:Het enige "nut" wat ik me voor kan stellen, is dat je na het stilzetten van je motor (bv na een vaardag) de temp. van je machinekamer wat sneller naar beneden kunt brengen door er verse lucht van buiten in te blazen. Maar is dat nodig? Dan staat je motor stil, dus de enige warmte komt van de stralingswarmte van het dan nog warme motorblok.

Niet naar beneden brengen maar voorkomen dat de temperatuur ongehoord verder oploopt !
Als de motor wordt stil gezet en daarmee de machinekamer ventilatie stopt, loopt de temperatuur door de stralingswarmte van de stilstaande motor op .
Door de machinekamer temperatuur te meten in normaal bedrijf, kan een thermostaat welke de ventilator bediend dusdanig worden ingesteld dat de ventilator helpt deze omstandigheden te voorkomen.
Je gaat er van versteld staan, vooral zomers hoe vaak de ventilator gaat draaien.
Dit ventilatorkanaal behoord niet de verse lucht aanvoer voor de motor te zijn, daartoe horen andere voorzieningen aanwezig te zijn, welke bij gebruik van de ventilator als warme lucht afvoer gaan dienen !
Gr. Wolf
P.s Bas, je laat in je aktivator zo'n mooie sleepboot zien, valt me dan weer tegen dat je dan aangeeft sloop er maar uit, terwijl ik bijna zeker weet dat deze boot met een dergelijke ventilatie inrichting is uitgevoerd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor R.C.Grootveld » 19 Jan 2019, 14:08

Daxiepaks schreef:Hallo, er ligt een BMC 5.1 Sealord in ( 6 cilinder , 110pk) uit 1968 in ! Voor de rest weet ik niet hoeveel lucht die nodig heeft...

Is dus een 5.1 L motor met een max 2400 rpm en heeft dus bij die max rpm 5.1 x 2400 / 2 (want 4-takt) = 6 m3 lucht/min nodig . . . . .
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor Daxiepaks » 19 Jan 2019, 15:41

Wolf1 schreef:Niet naar beneden brengen maar voorkomen dat de temperatuur ongehoord verder oploopt !
Als de motor wordt stil gezet en daarmee de machinekamer ventilatie stopt, loopt de temperatuur door de stralingswarmte van de stilstaande motor op .
Door de machinekamer temperatuur te meten in normaal bedrijf, kan een thermostaat welke de ventilator bediend dusdanig worden ingesteld dat de ventilator helpt deze omstandigheden te voorkomen.
Je gaat er van versteld staan, vooral zomers hoe vaak de ventilator gaat draaien.
Dit ventilatorkanaal behoord niet de verse lucht aanvoer voor de motor te zijn, daartoe horen andere voorzieningen aanwezig te zijn, welke bij gebruik van de ventilator als warme lucht afvoer gaan dienen !
Gr. Wolf
P.s Bas, je laat in je aktivator zo'n mooie sleepboot zien, valt me dan weer tegen dat je dan aangeeft sloop er maar uit, terwijl ik bijna zeker weet dat deze boot met een dergelijke ventilatie inrichting is uitgevoerd.


Dus, al sik het goed begrijp, kan ik eigenlijk ook deze laten werken op een temperatuur sensor ? laten aanslaan als de temp. boven een bepaalde temp/ stijgt in het motoruim ? Best te doen, enkel de sensor en (regelbare) schakelaar vinden is iets moeilijker voor 12v ...
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor pascall » 20 Jan 2019, 09:44

Temperatuurschakelaars 12 volt zijn er zat van, ff Google, al vanaf 8 euro.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor R.C.Grootveld » 20 Jan 2019, 13:49

Als je hem op een temp sensor zet dal hij in de praktijk pas activeren als je de motor uitzet.
Echter, tijdens het varen zal hij geconfronteerd worden met 100 L lucht per seconde (!) ..... en ik weet niet of hij dat fijn vindt.
Daarbij is het een obstakel wat je luchtaanvoer zal verstoren.

Ik denk dat hij eerder in de weg zit, dan een toegevoegde waarde heeft.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor Yep » 20 Jan 2019, 15:01

En als je de ventilatoren wel laat zitten:

https://www.google.nl/search?q=rc-112e& ... 57&bih=975
Perfect apparaatje (RC112E), ik gebruik deze als boilerregeling.
Verkrijgbaar in 12, 24 en 230V.
Even kijken of je misschien een relais moet toepassen (boven 30A bij 12V).
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten