ventilator... weg of houden of ..???

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor quichot » 24 Jan 2019, 11:03

R.C.Grootveld schreef: en draait een straalmotor op hoogte bij -50 een stuk efficienter dan op de grond bij +30 . . .

Wordt dat niet tenietgedaan door de ijlheid van de atmosfeer op die hoogte? M.a.w. dat het aantal moleculen O2 per m3 per saldo gelijk blijft? Ik heb altijd begrepen dat de winst voornamelijk zit in de lagere luchtweerstand op 10 km hoogte, waardoor er hogere snelheden behaald kunnen worden bij gelijke stuwkracht. Die hogere snelheid leidt dan weer tot meer binnengeslobberde (ijle) lucht, en compenseert tevens de verminderde lift.
Maar als ik er naast zit hoor ik het graag!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor aquanaut » 24 Jan 2019, 11:24

Volgens mij legt Petter Hornfeldt alias Mentour Pilot het haarfijn uit:



Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor quichot » 24 Jan 2019, 13:27

Ghe! Volgens Mentour Pilot zat ik er dus niet ver naast. Maar aan de andere kant; het is nou ook weer geen rocket science.

(ps. dit was niet off topic, maar above topic. Sorry!)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor aquanaut » 24 Jan 2019, 14:27

quichot schreef: above topic


:lol:
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor Wolf1 » 24 Jan 2019, 15:58

R.C.Grootveld schreef:Klopt, vandaar dat het brandstof verbruik op FL 410 bij -50 ca 30% van dat op FL 000 bij +30 is :D

Dacht ik het toch over een bootje te hebben !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Jan 2019, 23:38

Noordvaarder schreef:Heeft de QNH daar ook nog invloed op? Of is dat verwaarloos.
Nee
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Jan 2019, 23:40

Wolf1 schreef:Dacht ik het toch over een bootje te hebben !
Gr. Wolf1

Een motor is een motor, het verbrandingsproces is het zelfde, alleen heeft het ene model een paar armen en benen en het andere een paar wielen ....
Principe, blijft het zelfde: Je comprimeert lucht, spuit er een brandbaar goedje in, steekt dat vervolgens aan et voilà ;)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Jan 2019, 23:47

quichot schreef:Wordt dat niet tenietgedaan door de ijlheid van de atmosfeer op die hoogte? M.a.w. dat het aantal moleculen O2 per m3 per saldo gelijk blijft? Ik heb altijd begrepen dat de winst voornamelijk zit in de lagere luchtweerstand op 10 km hoogte, waardoor er hogere snelheden behaald kunnen worden bij gelijke stuwkracht. Die hogere snelheid leidt dan weer tot meer binnengeslobberde (ijle) lucht, en compenseert tevens de verminderde lift.
Maar als ik er naast zit hoor ik het graag!

Ik denk dat het iets te ver gaat om hier verder op in te gaan, want er spelen heel veel factoren ....

IJllere lucht > minder O2 per m3, je zuigt alleen meer M3 per tijdseenheid aan.
Complexe materie, temeer daar het eigenlijk 2 systemen in één zijn ... één voor op lagere hoogte en één voor op hogere ... complex machientje met as-in-as en soms zelfs as-in-as-in-as (Roll Royce 3 spools machines)
Maar ik draaf door en we wijken af ... dus hier laat ik het bij :D
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten