ventilator... weg of houden of ..???

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor Daxiepaks » 17 Jan 2019, 16:22

Hallo, bij onze opknappingwerken van ons bootje, kwam ik in de stuurcabine een weggewerkte en afgesloten ventilator tegen die lucht trekt of blaast door het motoruim. (zie foto's)
Ik heb hem vandaag eens rechtstreeks aan een batterij gehangen ,en hij werkt nog...
Maar : is het nuttig om dit redelijk groot ding te houden ? Zo ja : hoe moet hij aanslaan ? Moet deze op een manuele schakelaar gezet worden (lijkt me raar), of eerder altijd aanslaan als de motor aangaat of ..?

Uw raad wordt op prijs gesteld !
Afbeelding
Afbeelding
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor Mopolcamper » 17 Jan 2019, 16:47

Mogelijk heeft er vroeger een benzinemotor in gestaan? Als je nu een dieselmotor hebt kan de ventilator er nu wel uit.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor aadbloem » 17 Jan 2019, 17:52

Vreemde montage ook lijkt mij. Overdruk de machinekamer in blazen? Dan krijg je allerlei vieze dampen in de boot door kieren en luiken.
Ik zou eerder denken aan adequate afzuiging bij, inderdaad, een benzine motor en dan een paar minuten afzuiging voordat men start.
Nu gewoon wegslopen. Als je toch je machinekamer wil ventileren na het varen en wegens warmte dan wel anders bouwen, afzuiging ipv inblazen.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor Klaver vier » 17 Jan 2019, 18:55

Over inblazen of afzuigen zijn de meningen nogal verdeelt omdat als de motor loopt hij heel veel lucht aanzuigt en het dus vanzelf door de uitlaat verdwijnt
En omdat de motor heel veel zuurstof gebruikt en nodig heeft voor een goede verbranding,is inblazen nog niet zo gek.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor aadbloem » 17 Jan 2019, 19:04

Klaver vier schreef:Over inblazen of afzuigen zijn de meningen nogal verdeelt omdat als de motor loopt hij heel veel lucht aanzuigt en het dus vanzelf door de uitlaat verdwijnt
En omdat de motor heel veel zuurstof gebruikt en nodig heeft voor een goede verbranding,is inblazen nog niet zo gek.
Gr René ( klaver vier)
een externe turbo compressor ook een idee :lol:
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor bas » 18 Jan 2019, 08:38

In geval van een benzinemotor zou ik hem zeker aansluiten, en dan van onderuit het motorruim laten aanzuigen en afblazen in de buitenlucht.

Bij een dieselmotor het ding weghalen. Op zich is overdrukventilatie op grotere schepen gemeengoed en is het niet zo vreemd maar dan moet er ook weer ergens een overdrukuitgang gemaakt worden. Doorgaans is een motor heel goed zelf in staat om zijn benodigde lucht aan te zuigen.
Laat je hem wel zitten ( om bijvoorbeeld de warmte in je motorruim iets te temperen) wees er dan heel heel zeker van dat de fan flink meer lucht leverd dan dat je motor verbruikt anders bestaat de kans dat de luchtstroom de fan aan gaat drijven i.p.v. andersom en dan bestaat de kans dat hij in de fik vliegt.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor R.C.Grootveld » 18 Jan 2019, 09:48

Mopolcamper schreef:Mogelijk heeft er vroeger een benzinemotor in gestaan? Als je nu een dieselmotor hebt kan de ventilator er nu wel uit.

Ook al zou er een benzinemotor in gestaan hebben, dan zou deze opstelling geen enkel effect hebben gehad.

Bij deze opstelling wordt er lucht van buiten in de machine kamer geblazen; wellicht omdat natuurlijke aanzuiging onvoldoende lucht gaf.
Persoonlijk zou ik daar dan wat aan proberen te doen, bv door een speciale luchtinlaat in de romp te maken die de gevraagde hoeveelheid lucht wel aan kan.
Merken als Vetus hebben van die dingen (incl. wateropvang) in verschillende afmetingen, afhankelijk van de hoeveelheid benodigde lucht (en die kun je gewoon berekenen).

Anders: In plaats van een in elkaar getimmerde doos, een 'gestroomlijnde slang' gebruiken waardoor de weerstand verminderd.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor R.C.Grootveld » 18 Jan 2019, 09:49

bas schreef:In geval van een benzinemotor zou ik hem zeker aansluiten, en dan van onderuit het motorruim laten aanzuigen en afblazen in de buitenlucht.

Heeft geen zin, deze zuigt van buiten aan en blaast in het motorruim.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor bas » 18 Jan 2019, 10:15

Heeft geen zin, deze zuigt van buiten aan en blaast in het motorruim.

Nee idd nu je het zegt, niet met deze fan.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor Daxiepaks » 18 Jan 2019, 10:29

even extra info :

Je ziet boven de ventilator een ventilatierooster zitten, waar hij mee in contact staat. Dit is aan stuurboord zijde. Aan bakboord zijde is eenzelfde schacht gebouwd, ook met een ventilatierooster, maar dan zonder ventilator. Als ik dus het paneel terug zet voor de ventilator, is hij volledig afgeschermd van de stuurcabine, en zuigt/blaast hij lucht door het motorruim, elk over en/of onderdruk is niet mogelijk , daar hij aan bakboord lucht kwijt kan of / kan aanzuigen...

Dus, is het dan nuttig ? En zo ja, wanneer moet deze aanslaan ?
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten