ventilator... weg of houden of ..???

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor Wolf1 » 22 Jan 2019, 19:07

R.C.Grootveld schreef:Als je hem op een temp sensor zet dal hij in de praktijk pas activeren als je de motor uitzet.
Echter, tijdens het varen zal hij geconfronteerd worden met 100 L lucht per seconde (!) ..... en ik weet niet of hij dat fijn vindt.
Daarbij is het een obstakel wat je luchtaanvoer zal verstoren.Ik denk dat hij eerder in de weg zit, dan een toegevoegde waarde heeft

Volgens mij heb je het niet helemaal begrepen ! Stromingsrichting blijft onveranderd !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor R.C.Grootveld » 22 Jan 2019, 22:22

Wolf1 schreef:Volgens mij heb je het niet helemaal begrepen ! Stromingsrichting blijft onveranderd !
Gr. Wolf1[/i][/color]

Ik begrijp het best hoor . . . . . Ik kan met niet herinneren dat ik het ooit over een andere stroomrichting heb gehad.
Alleen DENK ik dat een 'passief' (dwz door de langsstromende lucht) aangedreven ventilator zich wat anders zal gedragen dan een 'actief' (dwz door een ingeschakelde e-motor) aangedreven.
Verder DENK ik dat dat ding bij 100L lucht per sec. eerder in de weg zit, dan een toegevoegde waarde heeft.
Verder sluit ik niet uit, dat dat ding bij 100L lucht per sec eerder boven z'n nominale rpm uitkomt met het risico van dien.

Maar ik ben geen "lucht" expert, althans niet van dit soort lucht . . . .
Ik zie de toegevoegde waarde ervan niet in en daarbij is zo'n ding alleen al uit het oogpunt van brandveiligheid voor mij een no-go.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor Amersfow » 22 Jan 2019, 23:20

Ik zou hem ook weg halen; is wellicht uit de tijd dat er een benzinemotor in stond. Die diesel trekt de lucht wel aan. Mooiste is een oliebad luchtfilter met aanzuiging vanaf een luchthapper van buiten. Geluidswerend en het schijnt dat koude lucht beter rendement geeft dan warme. En de watertank niet vlak bij de motor zetten, dan geeft warm motorruim niets zou ik denken.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Jan 2019, 00:44

Amersfow schreef:Ik zou hem ook weg halen; is wellicht uit de tijd dat er een benzinemotor in stond. Die diesel trekt de lucht wel aan. Mooiste is een oliebad luchtfilter met aanzuiging vanaf een luchthapper van buiten. Geluidswerend en het schijnt dat koude lucht beter rendement geeft dan warme. En de watertank niet vlak bij de motor zetten, dan geeft warm motorruim niets zou ik denken.

In deze opstelling kan de ventilator alleen lucht van buiten aanzuigen en naar binnen blazen.
Als afzuiging uit de tijd van eventuele benzinemotor zou dit niet gewerkt hebben.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor Daxiepaks » 23 Jan 2019, 10:18

Amersfow schreef:Ik zou hem ook weg halen; is wellicht uit de tijd dat er een benzinemotor in stond. Die diesel trekt de lucht wel aan. Mooiste is een oliebad luchtfilter met aanzuiging vanaf een luchthapper van buiten. Geluidswerend en het schijnt dat koude lucht beter rendement geeft dan warme. En de watertank niet vlak bij de motor zetten, dan geeft warm motorruim niets zou ik denken.


Hoi hoi, er heeft nooit een benzinemotor ingestaan, de BMC is de originele nog.
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Jan 2019, 12:23

Amersfow schreef:en het schijnt dat koude lucht beter rendement geeft dan warme.

Klopt, daarom heb je ook vaak intercoolers bij turbo's en draait een straalmotor op hoogte bij -50 een stuk efficienter dan op de grond bij +30 . . .
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor Wolf1 » 23 Jan 2019, 15:28

Niks rendement, de dichtheid wordt kleiner waardoor er meer zuurstofmoleculen in een kub lucht zitten en er dus meer brandstof kan worden ingebracht !
Waardoor meer vermogen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Jan 2019, 23:54

Wolf1 schreef:Niks rendement, de dichtheid wordt kleiner waardoor er meer zuurstofmoleculen in een kub lucht zitten en er dus meer brandstof kan worden ingebracht !
Waardoor meer vermogen.
Gr. Wolf1

Klopt, vandaar dat het brandstof verbruik op FL 410 bij -50 ca 30% van dat op FL 000 bij +30 is :D
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor Noordvaarder » 24 Jan 2019, 00:43

R.C.Grootveld schreef:Klopt, vandaar dat het brandstof verbruik op FL 410 bij -50 ca 30% van dat op FL 000 bij +30 is :D

Heeft de QNH daar ook nog invloed op? Of is dat verwaarloos.
Noordvaarder
 

Re: ventilator... weg of houden of ..???

Berichtdoor Amersfow » 24 Jan 2019, 09:04

De reigfactor zoekt altijd de meest interceptuele gang, wellicht daardoor meer epibratie dat verbranding hoog efficient maakt.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten