HELP! Fijnfilter lekt.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

HELP! Fijnfilter lekt.

Berichtdoor Bob » 16 Jan 2019, 18:40

Hallo beste mensen,
Het fijnfilter van mijn om636 (die van aluminium) lekt bij de aansluiting aan de onderkant (van filter naar dieselpomp).
Ik had al eerder een kleine lekkage ontdekt (klein spoortje in de bilge) maar kon de oorzaak niet vinden tot enkele dagen geleden.

Ben al dagen aan het klooien en word er nu wel een beetje "depri" van want niets helpt.
Wat heb ik gedaan tot nu toe: nieuwe banjobout, nieuwe koperen ringen, oude (originele, leek wat strakker te passen) banjobout terug met nieuwe ringen, nieuwe slang met banjoaansluiting maar het lekken blijft.
Er loopt geen straal uit maar na een nacht zijn mijn vingers behoorlijk vochtig wanneer ik er langs strijk (ja ja ik zie de dubbele uitleg al langs komen
maar weet het niet anders te omschrijven).
Wie o wie heeft dit ook mee gemaakt, of weet ervan en heeft een goede oplossing?
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet, Bob.
Bob
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 13 Aug 2015, 18:25
ligplaats: Middelburg
info:

Re: HELP! Fijnfilter lekt.

Berichtdoor Klaver vier » 16 Jan 2019, 21:57

Mischien is proberen met goed passende aluminium ringen,is waarschijnlijk wat zachter als de koperen ringen
Maar als die koperen niet mooi strak passen is natuurlijk ook niet lekker
Hoe preciezer hoe mooier het afdicht
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: HELP! Fijnfilter lekt.

Berichtdoor henkvd » 17 Jan 2019, 00:06

Koperen ringen uitgloeien zou voldoende moeten zijn.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: HELP! Fijnfilter lekt.

Berichtdoor peter jansen » 17 Jan 2019, 07:56

Door het te vast aandraaien van de banjo bout heb je hem waarschijnlijk vervormt. Nu zal hij nooit meer goed afsluiten. Enige oplossing hiervoor is een nieuwe banjo plaatsen. Ken de situatie niet zoals het bij jou zit maar er zijn losse banjo's te koop met een slangtule. Misschien dat zoiets uitkomst biedt.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: HELP! Fijnfilter lekt.

Berichtdoor Wolf1 » 17 Jan 2019, 08:04

Er zal best een beschadiging zijn die ik hier vandaan ook niet kan zien, maar probeer de ringen eens te monteren met loctite iets van 542 of zo.
Afbeelding
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: HELP! Fijnfilter lekt.

Berichtdoor varg » 17 Jan 2019, 15:22

Weet je zeker dat het de onderste banjo is? voor de zekerheid de rest onvetten en dan na een paar dagen bestuiven met wat talkpoeder. Dan zie je gelijk of alles droog is. Anders heb je toch kans dat je hard aan de verkeerde bout staat te trekken. Verder heeft Wolf altijd gelijk -dat weet iedereeen- dus volg zijn advies op! groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: HELP! Fijnfilter lekt.

Berichtdoor Klaver vier » 17 Jan 2019, 18:48

Ik denk ook dat wolf gelijk heeft want een banjo oog te vervormen door te zwaar aandraaien is bijna onmogelijk omdat de bout die er doorheen gaat hol is en eerder afbreekt dan dat het banjo oog vervormd.
Het banjo oog wordt aangedrukt op zijn sterkste punt,dat is bijna niet vervormbaar
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: HELP! Fijnfilter lekt.

Berichtdoor MaartenKlop » 17 Jan 2019, 21:38

Schroefdraad in alu huis vervormd / gescheurd?

Kan een boek vol schrijven over kapot gedraaide aluminium banjo aansluitingen (..want ik had geen nieuwe ringetjes bij de hand dus maar wat strakker gedraaid..)
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten