Pagina 1 van 2

Speling Turbo

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2019, 21:24
door Lotte
Bij het onderhoud van mijn Yanmar 4 cilinder turbo kreeg ik te horen dat er speling zit op de turbo-as. Weet iemand wat voor impact dat heeft en wat is de oorzaak en wat zou er moeten gebeuren om dit op te lossen?

Gr Lotte

Re: Speling Turbo

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2019, 21:29
door jade
Niet gevraagd aan de onderhouds monteur?

Re: Speling Turbo

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2019, 21:57
door Lotte
Jazeker wel. Misschien een second opinion?

Re: Speling Turbo

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2019, 22:07
door eagle
Waardes voor Garreth Turbo,s

- Radial bearing clearance: Min 0,076 mm, Max 0,165 mm

- Axial end play: Min 0,025 mm, Max 0,102 mm

Gr, Eagle

Re: Speling Turbo

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2019, 00:53
door Noordvaarder
Lotte schreef: Weet iemand wat voor impact dat heeft en wat is de oorzaak en wat zou er moeten gebeuren om dit op te lossen?

De impact is afhankelijk van hoe groot de speling is,zie gegevens Eagle.
Is de speling te groot,dan wordt het denk ik vervanging van turbo.
Oorzaak? Te weinig olie denk ik.Leiding lek?
Dat is voor mij een reden waarom ik geen turbo op mijn motor in een boot wil hebben.

Re: Speling Turbo

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2019, 07:29
door bas
Oorzaak is niet te beoordelen met alleen deze info.
Gevolgen kunnen o.a. overmatig roken Zijn, olielekkage langs de seals, gebrek aan vermogen, aanlopen van de schoepen in het turbohuis.
Durf niet te zeggen of er aan dergelijke kleine turbo's veel valt te reviseren en of dat in prijs het overwegen waard is t.o.v. een nieuwe. Denk het haast niet eerlijk gezegd.
Maar voor het zover is zou ik wel de oorzaak uit zien te vinden. Kan natuurlijk ook gewoon normale slijtage zijn.

Re: Speling Turbo

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2019, 08:56
door jkos
Wat Bas al aangaf; wat is de urenstand van de turbo, en wat is de standtijd?
In de beroepsvaart is het gebruikelijk dat de turbo na een bepaald aantal uren preventief wordt vervangen door een ruil turbo.
Je zou eens contact op kunnen nemen met de leverancier of dit mogelijk is.
Niets doen resulteert er in dat de turbo vroeg of laat in elkaar draait, met als je het slecht treft grote mechanische schade.

Re: Speling Turbo

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2019, 17:09
door Lotte
jkos schreef:wat is de urenstand van de turbo, en wat is de standtijd?


Bedoel je dan het aantal motor-uren? dat is 890 en wat bedoel je met standtijd?

Re: Speling Turbo

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2019, 18:09
door bas
wat bedoel je met standtijd?

Dat zijn de uren die er normaal voor staan voordat iets vervangen moet worden. Net als bijvoorbeeld bij de motorolie, dan is de standtijd bijvoorbeeld 250 draaiuren.
Maar 890 uur is niet de standtijd van een turbo, dat kan ik hiervandaan al wel vertellen. Zou een dure hobby worden dan.
Toevallig een natte uitlaat met waterlock?

Re: Speling Turbo

BerichtGeplaatst: 15 Jan 2019, 18:10
door Lotte
Lotte schreef:Toevallig een natte uitlaat met waterlock?


Yep