hydroliesche besturing

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

hydroliesche besturing

Berichtdoor bertkuiper » 28 Dec 2018, 07:03

goede morgen, ben nieuw hier en tevens met een probleem
ik heb een motor sailor van 8 meter aangeschaft , bij het overvaren vanuit Almere naar Enkhuizen ontdekte ik dat dat mijn besturing niet werkte
heb dus een hydrolische besturing waarvan de cilinders bij het draaien aan het stuur niets doen, verder kan ik mijn stuur oneindig stuur of bakboord draaien maar er gebeurt niets, ik heb ook het gevoel dat hij "vrijloopt" kan het zijn dat er een dergelijke optie opzit? verders zit alles er keurig uit qua leidingen en cilinders
met vrijlopen bedoel ik dus dat ik totaal geen druk voel
ik heb de term bijvullen of ontluchten ook nagelezen maar de cilinder kan ik handmatig geen beweging in krijgen.
vriendelijke groet bert
bertkuiper
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 28 Dec 2018, 00:36
ligplaats:
info:

Re: hydroliesche besturing

Berichtdoor Amersfow » 28 Dec 2018, 07:21

Wellicht zit er een kortsluitkraan op? Waarmee je de olie alleen rondpomp en helmstokbesturing mogelijk maakt. Kijk of er ergens een kogelkraan de twee leidingen met elkaar verbind en zoja, zet die eens dicht
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 757
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 09:49
ligplaats:
info:

Re: hydroliesche besturing

Berichtdoor broekie » 28 Dec 2018, 07:32

Hoi, welkom.
Om vast te stellen wat het probleem is, ga je beginnen met de makkelijke snel te controleren dingen.
- zit er voldoende olie in het systeem. Bovenop de stuurpomp zit een grote moer. Draai die er af en kijk of er olie in de pomp zit.
-draait de stuuras? of beter gezegd zit het stuur goed gemonteerd en slipt hij niet op de as?

Als dit in orde is kun je gaan kijken of de pomp kleppen heeft. Dat is afhankelijk van het merk waar je die kan vinden.
Bij mij achterop de stuurpomp waar de leidingen zijn aangeslopten zit een blok.
Daar kan iets mee zijn. Maar dan begin je al met sleutelen.

Leiding losgooien aan de stuurcylinder en kijken of de pomp bij het draaien aan het stuur de olie verplaatst.
Zo ka, dan zal de stuurcylinder nagekeken moeten worden. Zo nee, dan doet de pomp het niet.
Als er een leiding af is moet je de cylinder kunnen bewegen. Let wel op dat de olie eruit kan spuiten.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 1478
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 20:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info:

Re: hydroliesche besturing

Berichtdoor pascall » 28 Dec 2018, 07:36

Goedemorgen Broekie :D
pascall
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 14:00
ligplaats:
info:

Re: hydroliesche besturing

Berichtdoor bas » 28 Dec 2018, 08:00

Mijn eerste gedachte zegt ook : kortsluitkraan open.

Maar dan wel gelijk een wedervraag: hoe is het eerste stuk almere-enkhuizen gegaan? Lijkt me stug dat je dat zonder roer hebt gedaan? En dan lijkt het me ook weer stug dat de kortsluitkraan "ineens" is open gegaan.

Een losgeschoten slang kan ook Maar dan moet er ergens een plas olie liggen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 692
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 16:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: hydroliesche besturing

Berichtdoor Klaver vier » 28 Dec 2018, 09:35

Bert heeft het zelf over cylinders,dan zouden er twee opzitten,dan heb je denk ik geen kortsluitleiding.
Net wat Bas zegt hoe is dan het eerste en ook het laatste stuk gegaan.
Ik denk dat er meer informatie moet komen wil je er wat over kunnen zeggen.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 
Berichten: 2408
Geregistreerd: 17 Dec 2013, 20:52
ligplaats: Loosdrecht
info: Valkkruiser 11,60mx3,85x1,00meter
120 pk iveco aifo 806am
200 watt 24 volt zonnepanelen
Bouwjaar 1981

Re: hydroliesche besturing

Berichtdoor jkos » 28 Dec 2018, 10:05

Ook systemen met twee cilinders kennen een kortsluitkraan.
Altijd handig voor de noodbesturing.
jkos
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 18:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: hydroliesche besturing

Berichtdoor broekerhaven » 28 Dec 2018, 19:22

De wind stond goed .... dus helemaal geen roer nodig joh :lol:
broekerhaven
 
Berichten: 537
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 09:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Corsiva 520 classic met 40pk efi suzuki


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten