Schroef berekenen rocket science?
Geplaatst: 02 Nov 2018, 09:17
Dit is de situatie: Mascot 28 motorsailer, polyester, lange kiel. 4500 kg, lengte waterlijn 8.05 meter, motor Yanmar 3GM30, kk Kanzaki 2.62:1 een gewone schroefas, geen saildrive.
Momenteel 2 blads klapschroef van 17x10 eronder. Deze klappert en heeft speling dus ik wil een gewone drieblads schroef gaan kopen en de klapschroef afzinken wat een onding.
Ieder bedrijf of iedere berekening die ik zelf via internet maak komt echter op een andere maat uit!
Vicprop berekening: 15.9x10.4
Bootaandrijving berekening: 16x11.7
Bedrijf 1: 15x13.2
Bedrijf 2: 15x12
Aan alle berekeningen etc dezelfde boot gegevens verstrekt.
Wetende dat met de klapschroef de motor het max toerental niet haalt, 3100 ipv 3600, was deze dus sowieso te zwaar.
Schroef moet dus ieder geval lichter, maar ik weet niet hoe je de schroeven goed kunt vergelijken.
Mijn boerenverstand doet me de berekening van bedrijf 2 als meest passend voorkomen.
Wat denken jullie hier?
Momenteel 2 blads klapschroef van 17x10 eronder. Deze klappert en heeft speling dus ik wil een gewone drieblads schroef gaan kopen en de klapschroef afzinken wat een onding.
Ieder bedrijf of iedere berekening die ik zelf via internet maak komt echter op een andere maat uit!
Vicprop berekening: 15.9x10.4
Bootaandrijving berekening: 16x11.7
Bedrijf 1: 15x13.2
Bedrijf 2: 15x12
Aan alle berekeningen etc dezelfde boot gegevens verstrekt.
Wetende dat met de klapschroef de motor het max toerental niet haalt, 3100 ipv 3600, was deze dus sowieso te zwaar.
Schroef moet dus ieder geval lichter, maar ik weet niet hoe je de schroeven goed kunt vergelijken.
Mijn boerenverstand doet me de berekening van bedrijf 2 als meest passend voorkomen.
Wat denken jullie hier?