Pagina 1 van 1

Brandstof meter kapot?

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2018, 18:16
door antonh
Hoe kan ik zien of mijn brandstof meter kapot is?
Als het contact aan is geeft de meter vol aan, bij gloeien staat hij op nul.
Als de motor loopt geeft hij weer vol aan.
Dit blijft zo er is geen beweging in.
Is nu de meter kapot of de vlotter in de tank.
In de tank zit een vlotter van Ford.

Re: Brandstof meter kapot?

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2018, 20:30
door aquanaut
Begin eens met het loshalen van de draden op de gever en kijk hoe de klok hierop reageert.
Vervolgens controleren of de gever niet vast zit in de "vol" positie.
Heb je een multimeter meet dan eens de weerstand van de gever.
In de meeste gevallen, als de meter nog wel beweegt is de gever de oorzaak, of kortsluiting in de bedrading naar de gever.
Aquanaut

Re: Brandstof meter kapot?

BerichtGeplaatst: 27 Okt 2018, 21:59
door antonh
De gever zit niet vast, ik heb hem er uitgehad en hij bewoog mooi.
Maar ik zal de draden eens los maken en kijken wat de klok doe.
Moet de klok dan op nul springen?
Ik kan wel een nieuwe gever er inzetten maar dan moet ik het gat groter maken.
De schroefgaten komen niet overeen.
Nu zitten er 6 schroefgaten in en bij de nieuwe 5.
Zou zo een gever nog te koop zijn hij is van Ford?

Re: Brandstof meter kapot?

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2018, 20:28
door antonh
Ik heb de kabel van de gever afgehaald.
De meter blijft op vol staan.
Ook als de gever uit de tank is en beweegt blijft hij op volstaan.
Wat is nu kapot?

Re: Brandstof meter kapot?

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2018, 22:50
door aquanaut
Wat gebeurt er aals je de gever draad van de klok afhaalt, valt dan de meter terug?
En heb je de mogelijkheid gehad om de gever te meten met de multimeter?
Aquanaut

Re: Brandstof meter kapot?

BerichtGeplaatst: 30 Okt 2018, 00:03
door eagle
Brandstofmeter systeem VDO:

Gever: Een zijde aan Massa (het huis van de gever), andere aan G van de meter (de draad die boven uit de gever komt)

Geverdraad onderbroken (of losgenomen): Meter gaat naar VOL.

Geverdraad naar Massa: Meter gaat naar LEEG.


Weerstand van een goede gever:
Bij volle tank (Vlotter bovenin): 180 Ohm
Bij lege tank Vlotter onderin: 10 Ohm

Meest voorkomende fout: Onderbreking in de weerstand-draad in de Gever; Doorgesleten op de plaats waar de loper vaak staat. Het schip deint voortdurend, ook in de haven. Hierdoor slijt de draad op den duur door, onder de heen-en weer gaande loper vanwege de golvende diesel.
De weerstand tussen het huis en de Geverdraad-aansluiting is dan Oneindig Ohm..

Gr, Eagle