zebigbos schreef:Losse cilinderbussen?
Dit klinkt als het begin van een mogelijke verklaring...
Ja losse cilinderbussen,die in rubberringen zitten,eentje onder en eentje boven per cilinderbus.
Je koelwater zit direct tegen de cilinderbus aan.
Maar het verouderingsproces van de rubbers,waar de cilinderbussen in gevat zijn,gaat wel door.
Zoiets wordt in een auto vaak direct gemerkt,maar in een boot niet.
Die rubber ringen worden op den hard,er ontstaat ruimte etc.
En ja,als daar ruimte optreedt,dan loopt je koelwater via de kapotte rubberring zo het carter in.
Eerst een beetje en later veel natuurlijk.
Remedie, motor reviseren,nieuwe ringen plaatsen.
Veel info betreffende de Indenor motoren, vind je hier:
http://www.motoren.cloudns.cx/menus/peugeot.phpAangezien je al enige delen hebt verwijdert.ga ik er een beetje van uit,dat je enige kennis hebt,zo niet, monteur bent.
Is het een klus voor "in" de boot?
Persoonlijk haalde ik hem er liever even uit,en deed dat op een plek waar je de ruimte hebt,want hij moet uit elkaar.
Dan kun je de carter etc goed verwijderen,en direct goed schoon maken.
Heb je de kennis niet,dan ging ik voor een gereviseerde,want dan kun je de keerkoppeling etc overzetten,en als het meezit,zet je zo de andere op nieuwe steunen op dezelfde plaats weer.
Vroeg of laat ontkom je er niet aan met deze motoren, om een volledige revisie te doen.