Indenor spuugt ergens water bij het starten

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor Klaver vier » 22 Apr 2019, 18:43

Hij zegt is zijn posting geen koelwater dan zou ik zeggen geen losse cylinderbussen.
Ik zou de koeler verdenken,maar als het spruitsuk er af is lijkt mij dit ook onmogelijk.
Gr Klaver vier.
Klaver vier
 

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor bas » 22 Apr 2019, 19:04

Is er ooit wel eens kv bijgevuld of was de expansietank leeg?

Zo niet en er zit 8 liter in het carter dan kan het m.i. enkel buitenwater zijn, anders zou het wel eerder opvallen. In dat geval zet ik mijn geld op "water via de uitlaat".
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor Noordvaarder » 22 Apr 2019, 19:29

zebigbos schreef:Twee keer wordt een golf water uit de inlaat of uitlaat gegooid, ging te snel om te kijken welke, waarschijnlijk allebei.
Water dus op de zuigers. Da's even schrikken.
Maar de grote grote vraag is toch: waar kwam dat water (geen koelwater) vandaan? Heb ik ergens water opgezogen? Is het uitlaatspruitstuk (gekoeld met koelwater) TOCH ergens lek?
Hoe komt dat water in hemelsnaam in het carter terecht? Via de uitlaat lijkt me uitgesloten, die gaat recht van het uitlaatspruitstuk naar achteren in de boot, dan naar beneden, dan met een s-bocht naar buiten, boven de waterlijn. En toch lijkt het de enig logische verklaring van het water in de inlaat / uitlaat.

Water op de zuigers,kan m.i. alleen via de uitlaat naar binnen komen.
Maar daarvan zeg je,dat deze boven de waterlijn uitkomt.
Je hebt geen warmtewisselaar,geen impellerpomp die het water oppompt,alleen maar kielkoeling.
Enigste water wat er bij mij in kan zitten,is je koelwater.

Maar je schrijft ook ergens,dat je een watergekoeld uitlaatspruitstuk hebt.
Waar komt dat koelwater dan vandaan?
Gaat dat via een impellerpomp of is dat je koelvloeistof uit je kielkoeling.
Noordvaarder
 

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor Klaver vier » 22 Apr 2019, 19:32

Wat ik ervan begrijp kwam er ook water in zonder uitlaat
Maar dan ik dat het inderdaad geen koelwater was maar koelvloeistof en dan zijn het de cylinderbussen
Ik vind de informatie een beetje tegenstrijdig,ziet hij nou water of koelvloeistof
Ik neem toch aan dat je meteen ziet of je koelvloeistof wegloopt of niet,ik zie dat in elk geval meteen
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor zebigbos » 22 Apr 2019, 23:19

ja verdikkie, was het nou water of koelvloeistof? Ik twijfel zelf ook nog.

Ik heb ooit zestig liter afgetapt en er nieuwe roze koelvloeistof erin gegooid nadat ik op dit forum had gelezen dat je koelvloeistof elke twee jaar moest vervangen.
Zestig liter, ja u leest het goed. Dat is dus de inhoud van de vlakkoeling. Dat heeft een bepaalde geur en kleur.
In dat vieze emmertje (van afbeelding 3 geloof ik) heb ik mijn handen gehad en gespoeld, eraan geroken en toen dacht ik dat het water was. Geen koelvloeistof.

Nou kan het zo zijn dat roze koelvloeistof na 4 maanden in een carter met olie gezeten te hebben er niet meer echt uitziet als roze koelvloeistof. Zoals ook anderen al schreven, iets met glycol en een reactie met olie.

We theoretiseren verder.
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor zebigbos » 22 Apr 2019, 23:21

Klaver vier schreef:Wat ik ervan begrijp kwam er ook water in zonder uitlaat
Maar dan ik dat het inderdaad geen koelwater was maar koelvloeistof en dan zijn het de cylinderbussen
Ik vind de informatie een beetje tegenstrijdig,ziet hij nou water of koelvloeistof
Ik neem toch aan dat je meteen ziet of je koelvloeistof wegloopt of niet,ik zie dat in elk geval meteen
Gr René ( klaver vier)


Nee, correctie, nadat het in- en uitlaatspruitstuk was gedemonteerd en ik de startmotor de motor liet rondtornen, kwam er een golf water uit de poorten. Dat was kennelijk water dat nog op de zuigers stond.
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor zebigbos » 22 Apr 2019, 23:25

Noordvaarder schreef:Water op de zuigers,kan m.i. alleen via de uitlaat naar binnen komen.
Maar daarvan zeg je,dat deze boven de waterlijn uitkomt.
Je hebt geen warmtewisselaar,geen impellerpomp die het water oppompt,alleen maar kielkoeling.
Enigste water wat er bij mij in kan zitten,is je koelwater.

Maar je schrijft ook ergens,dat je een watergekoeld uitlaatspruitstuk hebt.
Waar komt dat koelwater dan vandaan?
Gaat dat via een impellerpomp of is dat je koelvloeistof uit je kielkoeling.


Dat koelwater = koelvloeistof. Ik heb géén impellerpomp, geen warmtewisselaar. Er is maar één pomp en die zit in het motorblok. Die pompt de hele boel rond. Ook door het uitlaatspruitstuk dus (natuurlijk gescheiden van de hete uitlaatgassen), waarmee de uitlaat in het schip wordt gekoeld en niet hele boel onder de vloer in de hens gaat.

Er stond water op de zuigers én er zat water in het carter.
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor zebigbos » 22 Apr 2019, 23:29

bas schreef:Is er ooit wel eens kv bijgevuld of was de expansietank leeg?

Zo niet en er zit 8 liter in het carter dan kan het m.i. enkel buitenwater zijn, anders zou het wel eerder opvallen. In dat geval zet ik mijn geld op "water via de uitlaat".


Een goede gedachte. KVS heb ik eigenlijk sinds de verversing nooit bijgevuld.
Er zit geen aparte expansietank op. Ik denk dat het gekoelde uitlaatspruitstuk die functie heeft. Die heeft een vuldop met overdrukventieltje.
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor zebigbos » 22 Apr 2019, 23:30

En vooral: DANK allemaal voor het meedenken!
Ik doe hier een berg kennis op. :D
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor eagle » 22 Apr 2019, 23:35

Truuckje: Proef een weinig vloeistof op je vingertop: Koelvloeistof is mierzoet...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten