Indenor spuugt ergens water bij het starten

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor Klaver vier » 26 Mei 2019, 17:25

Ik denk te zien dat de uitlaat onder het kwadrant naar buiten gaat en dat is op zich niet verkeerd als die zwanenhals maar hoog genoeg is
En is het wel een zwanenhals?
Met deze foto,s weet je nog niks
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor bas » 27 Mei 2019, 10:08

Hmmm.....bijzonder verschijnsel.
Zie zo geen vreemde dingen aan het systeem en als ik die zwanenhals zo zie dan geloof ik ook niet meer in mijn eigen theorie van wind/klotsen eigenlijk, die lijkt me groot zat.
Dat van dat afschot zou ik me eerlijk gezegd niet te druk over maken, dat is op deze manier slecht te meten en zou m.i. niet uit moeten maken, systeem hoort gewoon droog te zijn. En met een dergelijke zwanenhals erachter maakt die paar graden afschot ook niet meer uit met de hoeveelheid water die je binnen krijgt, dat komt dan ook met afschot wel bij je motor terecht.

Weet je heel zeker dat het een droge uitlaat is? Niet toevallig een gekoelde demper? Geef mijn bek ook maar een douw maar god mag weten wat voor constructies er allemaal verzonnen zijn in het verleden.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor Klaver vier » 27 Mei 2019, 11:34

Het enigste wat volgens mij nog kan,maar dat kunnen we niet zien, is dat de zwanenhals twee pijpen zijn die tegen elkaar gelast zijn en dan inwendig lekken.
Dat de uitlaat binnen tegenloopt moet niks uitmaken ( wel als er water in komt wat er niet in hoort te komen),dan loopt het rechtstreeks de motor in.
Ik zou op het laagste punt binnen er een gaatje in boren,dan kan je zien of er water komt,kan je desnoods naderhand afdichten met een waterdichte popnagel als je niet kan lassen.
Wil je wat meer zien zou toch de isolatie er af moeten,zo weet je nog niks
Als je dat kleine gaatje er in boord kan je ook zien of er water in komt zonder dat de motor draait,en dan weet je eigenlijk alles
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor zebigbos » 29 Mei 2019, 17:21

Noordvaarder schreef:Wat je zwanehals betreft,als je uitgaat van een zwaan, bek boven en lijf onder,ja daar heb je gelijk in,maar m.i. niet bevordelijk voor het weren van het water.
Daarvoor behoord deze op de kop te zitten,dus ingang onder,dan de hals omhoog,en dan weer naar beneden of horizontaal.
Maar zoals het nu zit,loopt het water erin,en gaat direct naar beneden,en gedurende de vaart,heeft dat water geen kans om naar binnen te lopen,vanwege de uitlaatgasdruk,maar zo gauw de druk weg is,kan de uitlaatbuis vollopen.
Deze is eerder vol,dan dat het er aan de achterkant weer uitloopt.
Voor mij de verklaring dat het water aan de achterzijde erin komt.

Je moet het zo zien,voor de uitgang moet de uitlaat een sifonbocht hebben,waar de bocht hoger zit,dan de uitgang achter.
Daardoor zal van achteren binnendringend water nooit naar binnen kunnen lopen.


Dank voor de tip, van het weekend kan er weer geklust worden (of misschien eerder). Het is wel eens zo dat als ik veel mensen aan boord heb en een beetje vaart maak, de uitlaat aan de achterkant het water raakt. Dat hoor je eenvoudig als je vaart.
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor zebigbos » 29 Mei 2019, 17:24

Noordvaarder schreef:Maar als dat stukje dwarspijp de uitgang is,dan vrees ik dat deze wel heel dicht op de waterlijn zit,zo niet eronder,als er nog mensen inde boot aanwezig zijn zonder dat de motor loopt..

Dat laatste stukje rechts naast de 'zwanenhals' is inderdaad de uitgang naar buiten. Die komt boven de waterlijn uit. Met veel mensen achterin en een beetje gang raakt die uitlaat het water.
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor zebigbos » 29 Mei 2019, 17:25

bas schreef:Weet je heel zeker dat het een droge uitlaat is? Niet toevallig een gekoelde demper? Geef mijn bek ook maar een douw maar god mag weten wat voor constructies er allemaal verzonnen zijn in het verleden.


Dat weet ik volkomen zeker.
Zo droog bleek ie in de praktijk dus niet, maar goed, dat is de storing die ik aan het opzoeken ben.
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor zebigbos » 29 Mei 2019, 17:26

Klaver vier schreef:Wil je wat meer zien zou toch de isolatie er af moeten,zo weet je nog niks

Dat is inderdaad het plan. Ik kan nu niks zien.
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor peter68 » 30 Mei 2019, 22:09

Komt dat water in het emmertje wel uit de uitlaat,waar het emmertje aanhangt zit wel heel erg veel dikke roest op.
misschien lekkage van boven.
groet Peter
peter68
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 16 Dec 2017, 18:20
ligplaats: box7
info:

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor zebigbos » 30 Mei 2019, 23:46

Dank je, ik ben bereid elke mogelijke verklaring te onderzoeken.
Maar nee, het komt écht uit de uitlaat. Met roest en al.
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor zebigbos » 30 Mei 2019, 23:53

Ik heb nog een filmpje waarbij de motor draait en de uitlaat aan de achterkant in beeld is.
Een droge uitlaat dus. Boven de waterlijn.
https://youtu.be/zZD_O7ziXVE
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten