Een korte update. Ik was op zoek gegaan naar een vervangende motor want dat deze aan zijn einde was, was inmiddels wel duidelijk.
Ik had wel een aardige gezien, redelijke prijs, met een (te) dure keerkoppeling erbij (want net gereviseerd), maar goed, daarmee zou ik toch verder kunnen.
Eerst dus de motorfundatie opgemeten. Bij de 'nieuwe': 65 cm bij 35 cm.
In mijn boot: 65 cm bij 43 cm... Getver, wat nu?
Maar... ik trof in mijn boot het volgende aan: (zie foto).
AHA!!!
Conclusie: de UITLAAT lekt water. Dit is de oogst van twee weken, en het emmertje is overstroomd, dus het is nogal wat.
En dat je even niet verkeerd zit: het is dus een DROGE uitlaat (normaal gesproken dan).
Mijn (en jullie) eerdere conclusie dat de bussen zijn gezakt en dus einde motor is, was dus wellicht onjuist. Het zou ook verklaren waarom ik geen koelwater miste!
Kortom, met frisse tegenzin inlaat- en uitlaat-spruitstukken weer gemonteerd. Accu er aan. Starten, en... lopen!
Dit geloof je toch niet? Een Indenor waar een tijdlang (5 maanden) water op de zuigers heeft gestaan? Waar ik acht liter water uit het carter pompte? Waar de klepstoters en veren in een grijze grafietachtige smurrie waren gehuld?
Beste brave onverwoestbare Indenor. Nog een keer goed olie met additiefje spoelen en vervangen.
Na het warmdraaien (loopt keurig hoor) de uitlaat weer losgekoppeld van het uitlaatspruitstuk, want eerst maar eens opzoeken waar dat stomme water vandaan komt.
Wie o wie kan mij uitleggen hoe een droge uitlaat water naar binnen laat lopen? Condensatie? Destillatie? (niet hevelen in ieder geval)