Indenor spuugt ergens water bij het starten

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor Yep » 23 Mei 2019, 21:21

Daar gaan we weer.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor Noordvaarder » 24 Mei 2019, 00:21

Yep schreef:Daar gaan we weer.

Yep ,kun jij ook uitleggen wat dat gepook hier nu weer voor nut heeft?
Je bent niet eens reageerde in dit draadje.
Je bent alleen maar uit op "gedonder in de glazen".
Wat voor nut heeft dat. Niks toch?
Noordvaarder
 

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor bas » 24 Mei 2019, 10:10

Kijk van het weekend weer eens of er water in de uitlaat zit. Er heeft nu maar een week tussen gezeten met mooi weer en weinig wind ( hier dan tenminste :lol: ), zal me niets verbazen als het nu nog keurig droog is.
Kijk eens kritisch naar hoe de uitlaat in de spiegel er bij ligt t.o.v. haveningang, overheersende windrichting. Lig je op vrij open water? is er veel scheepvaart? dat soort zaken.

Best kans dat met een golf of klots o.i.d. je zwanenhals is een keer vol klots, een beetje wind op de kont blaast het dan wel verder naar voren. Zeker omdat je de boot niet veel gebruikt kan dat na verloop van tijd best een hoeveelheid worden.

De werkvletjes bij ons op de zaak hebben de uitlaat een centimeter of 30 ( grove schatting) boven de waterlijn zitten maar daar slaan ze altijd een houten prop achterin als ze een tijdje stil gaan in vakantieperiodes/ slecht weer op komst/groot water/ etc. Die procedure is niet ontstaan uit een vooruitziende blik maar door schade en schande :mrgreen:
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor zebigbos » 24 Mei 2019, 12:24

Ga ik doen!
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor Guerto » 24 Mei 2019, 19:02

Wybren, die foto’s van de rode Indenor zijn van mij. Gemaakt in 2007 toen onze a.s. Doerak bij ProAqua in de verkoopdagen lag. Vandaar die smetteloze motorruimte. Is nu wel anders haha, niet dat het nu een zootje is, maar is wel eens een drupje olie gemorst.

Inmiddels draait bij ons een Yanmar in de Doerak.

Groet,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor zebigbos » 26 Mei 2019, 11:08

Bij de boot geweest.
Dit is de stand van het lekwater uit de (losgenomen) uitlaat:
Afbeelding
Nog steeds een raadsel dus. Inhoud ongeveer een glas water.

Daarna de uitlaat weer aangesloten op de motor en een 'waterpas' gehouden op het deel van de uitlaat waarvan ik vermoed dat het representatief is voor de algemene hoek van de uitlaat in de boot, van het gedeelte dat vastzit aan de motor (volgt u het nog?). Dan zien we ongeveer dit:
Afbeelding
Kortom, er lijkt geen sprake van afschot, maar juist de verkeerde kant op.

Een foto langs de horizontale uitlaatpijp genomen, richting de achterkant van de boot:
Afbeelding (de foto is ondersteboven, zal nog proberen hem om te draaien).

En een foto van de constructie van de pijp in het achtershcip, met een zwanenhals die er zo op het oog flink uitziet:
Afbeelding

Het blijft mij een raadsel waar dat water vandaan komt, maar we zoeken kniftig verder...
zebigbos
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 07 Mei 2014, 23:47
ligplaats: haarlem
info:

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor Klaver vier » 26 Mei 2019, 12:34

Als bij de foto met het waterpas de motor nog rechts op de foto zit loopt de uitlaat wel heel erg de verkeerde kant op.
Moeilijk te zien hoe de zwanenhals zit maar die lijkt mij hoog genoeg,als ik het vergelijk met de inspectiekoker van de schroef.
Ik zou de uitlaat eerst is uitpakken dan zie je waarschijnlijk wat meer,nu kan je bijv de zwanenhals niet goed zien waar waarschijnlijk het probleem zit
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor Klaver vier » 26 Mei 2019, 12:36

Als het tenminste de inspectie koker van de schroef is want dat is ook niet echt duidelijk
Ik zie nu dat het het kwadrant van de besturing is ( sorry)
Gr René
Klaver vier
 

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor Noordvaarder » 26 Mei 2019, 12:44

zebigbos schreef:En een foto van de constructie van de pijp in het achterschip, met een zwanenhals die er zo op het oog flink uitziet:
Het blijft mij een raadsel waar dat water vandaan komt, maar we zoeken kniftig verder...

Op basis van je foto's ,vind ik dat de uitlaat nou niet echt afloopt.
Ligt de boot in het water,dan was een foto met jijzelf in de boot niet beter,omdat je ook gewicht hebt,en daardoor de boot achterover held.
Staat de boot op het droge,staat dan de waterlijn waterpas?

Wat je zwanehals betreft,als je uitgaat van een zwaan, bek boven en lijf onder,ja daar heb je gelijk in,maar m.i. niet bevordelijk voor het weren van het water.
Daarvoor behoord deze op de kop te zitten,dus ingang onder,dan de hals omhoog,en dan weer naar beneden of horizontaal.
Maar zoals het nu zit,loopt het water erin,en gaat direct naar beneden,en gedurende de vaart,heeft dat water geen kans om naar binnen te lopen,vanwege de uitlaatgasdruk,maar zo gauw de druk weg is,kan de uitlaatbuis vollopen.
Deze is eerder vol,dan dat het er aan de achterkant weer uitloopt.
Voor mij de verklaring dat het water aan de achterzijde erin komt.

Je moet het zo zien,voor de uitgang moet de uitlaat een sifonbocht hebben,waar de bocht hoger zit,dan de uitgang achter.
Daardoor zal van achteren binnendringend water nooit naar binnen kunnen lopen.
Noordvaarder
 

Re: Indenor spuugt ergens water bij het starten

Berichtdoor Noordvaarder » 26 Mei 2019, 12:53

Als hetgeen dat Rene aangeeft, je motor rechts zit,(ik was uitgegaan van links), dan zit de uitlaatpijp wel helemaal verkeerd,en loopt het wel heel snel in het blok.
Maar daarachter bij het kwadrant,is dat een stuk dubbele pijp dat daar ingezwachteld zit,en gaat deze net onder naast het kwadrant, naar buiten.
Of gaat deze aan de bovenkant naar buiten.

Rene ,het is het kwadrant,een inspectiekoker heeft een deksel met een klem erboven.
Maar als dat stukje dwarspijp de uitgang is,dan vrees ik dat deze wel heel dicht op de waterlijn zit,zo niet eronder,als er nog mensen inde boot aanwezig zijn zonder dat de motor loopt..
Maar wat jij ook aangeeft,eerst even die boel achter uitpakken,want zo kun je niet constateren of dat een zwanehals systeem is.
Er moet een reden zijn,waardoor het water bij stilstand naar binnen komt.
De smurfen brengen je het niet. :lol: :lol: :lol:
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten