Startprobleem Volvo Penta 2003

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Startprobleem Volvo Penta 2003

Berichtdoor Mopolcamper » 15 Apr 2012, 10:28

Allen dank voor de reacties. Ik kan inderdaad niet starten wanneer de lampjes op het paneel het niet doen. Het vreemde is, dat het probleem zich niet voordoet wanneer de motor eenmaal heeft gelopen en daarna (soms wel na vele uren zeilen) opnieuw wordt gestart. Ik denk net als de meeste van jullie, dat het een contactprobleem is. Zal alles nogmaals nalopen en alle aansluitingen inspuiten met contactspray.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Startprobleem Volvo Penta 2003

Berichtdoor vuuren1 » 15 Apr 2012, 19:38

Contactspray is geen tovermiddel en zie ik niet als oplossing.

Er is kennelijk geen spanning in het stuurstroomcircuit aanwezig en het probleem kan overal zitten.
Gewoon een extra/tijdelijke plus en min voeding trekken naar het motorpaneel/contactslot en dan nog eens proberen.
Direct van de accu en voor de zekerheid met een zekering er tussen.
De aansluitingen moeten volledig schoon zijn anders zou je weer op het verkeerde been kunnen worden gezet.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Startprobleem Volvo Penta 2003

Berichtdoor MARC33 » 15 Apr 2012, 22:13

Denk eerder aan een massaprobleem .
Na enige tijd gaan ze wel werken dus vermoedelijk gaan ze hun massa zoeken via een omweg .
De ladingslamp gaat de massa halen over de alternator en zou toch direct moeten branden bij opzetten contact . de andere gaan hun massa anders halen om te kunnen werken ? juist ?
Het door gegeven circuit is een schema van de realiteit ?
Hoe controleer je de beruchte zweefzekering ?

M33
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Startprobleem Volvo Penta 2003

Berichtdoor henkvd » 15 Apr 2012, 23:25

Een voordeel, je hebt een regelmatig terugkerende klacht die lang genoeg duurt om goed te kunnen vast stellen waar het probleem zit.
Hier een ingekleurd plaatje waar je een lamp tussen kan hangen, volg de rode en zwart gemaakte bedrading .

NB. De uitvoering van de hoofschakelaar in de tekening is hoogst onwaarschijnlijk dat deze dubbelpollig is uitgevoerd.


Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Startprobleem Volvo Penta 2003

Berichtdoor Dehler » 16 Apr 2012, 00:31

Controleer eventuele stekkers in de draadboom (zover aanwezig)
Massa verbindingen .
Voeding motor paneel en contactslot.
Dehler
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 13:58
ligplaats:
info:

Re: Startprobleem Volvo Penta 2003

Berichtdoor sigdock » 16 Apr 2012, 12:14

Wat mij bij de vraag als eerst opviel is het tijds-aspect. Een storing die soms wel en soms niet voorkomt kan ik wijten aan een los of slecht contact. Maar hoe is het te verklaren dat het binnen een bepaalde en niet regelmatige tijd optreedt. Een slecht contact doet het soms wel en soms niet maar ik kan me niets voorstellen bij een slecht contact wat besluit om het 5 of 10 minuten later dan toch maar te doen. :?
sigdock
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 30 Dec 2011, 10:19
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info:

Re: Startprobleem Volvo Penta 2003

Berichtdoor Mopolcamper » 16 Apr 2012, 13:00

sigdock schreef:Wat mij bij de vraag als eerst opviel is het tijds-aspect. Een storing die soms wel en soms niet voorkomt kan ik wijten aan een los of slecht contact. Maar hoe is het te verklaren dat het binnen een bepaalde en niet regelmatige tijd optreedt. Een slecht contact doet het soms wel en soms niet maar ik kan me niets voorstellen bij een slecht contact wat besluit om het 5 of 10 minuten later dan toch maar te doen. :?


Slecht contact bij het relais misschien?
De boot is overigens vorige week weer te water gegaan. Ik heb de motor inmiddels 5 x gestart. Dus koude start inclusief omzetten hoofdschakelaar. 4 x zonder enig probleem en 1 x waarbij de lampjes oplichtten na plm. 15 min. Daarbij heb ik, ongeduldig als je dan wordt, flink aan alle bedrading en ook het relais "gerammeld" Had het idee dat met name dat laatste hielp. Indien de motor heeft gelopen en ik daarna deze opnieuw start na bijv. 5 uur zeilen is er nooit een probleem geweest. In dat geval wordt natuurlijk door mij de hoofdschakelaar niet omgezet omdat je tijdens het zeilen graag de motor "standby" hebt.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Startprobleem Volvo Penta 2003

Berichtdoor Bejakruiser » 16 Apr 2012, 15:10

Het relais is toch makkelijk te controleren op het moment dat de lampjes niet werken? Zo moeilijk kan het allemaal niet zijn.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: Startprobleem Volvo Penta 2003

Berichtdoor Dehler » 16 Apr 2012, 16:05

Pak een spanning schroeven draaier, zo 1 met een lampje er in.
De draad op de massa en meet dan de spanning kring na.
Alles aan zetten en meet dan op de voeding van het contact slot en zo verder naar de start motor.
Dan komt het probleem er van zelf uit.
Niet meten met een universeel meter.
Deze meters hebben een hoge inwendige weerstand en met een slechte overgang weerstand meet je altijd 12 of 24 volt.
Dus met een lampje meten.
suc6 groet J
Dehler
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 13:58
ligplaats:
info:

Re: Startprobleem Volvo Penta 2003

Berichtdoor henkvd » 16 Apr 2012, 16:28

Het relais is om te starten en heeft geen functie voor het laten branden van de lampjes van het bedieningspaneel, die voeding loopt buiten het relais om, starten loopt via de geel getekende draad.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten