Startprobleem Volvo Penta 2003

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Startprobleem Volvo Penta 2003

Berichtdoor Mopolcamper » 14 Apr 2012, 15:24

Het probleem is het volgende: bij koude start van de motor een Volvo Penta 2003, bouwjaar 1991 doe ik het volgende: omschakelen hoofdschakelaar startaccu, omschakelen aan-/uitschakelaar op dashboard. Het komt dan vrij regelmatig (dus niet altijd) voor, dat de dashboardverlichting inclusief alle daar aanwezige indicatielampjes, eerst na enige tijd wachten soms wel meer dan een kwartier, gaat branden. Pas dan kan er gestart worden. Wanneer de motor eenmaal heeft gelopen en daarna opnieuw wordt gestart is er niets aan de hand. Dan is natuurlijk ook de hoofdschakelaar niet meer uitgezet. Ik heb al veel geprobeerd om het probleem op te lossen: meten of de hoofdschakelaar wel stroom doorlaat- dat is het geval, vervangen aan-uitschakelaar op het dashboard, vervangen relais op de motor, controle van zekering, kabelschoentjes vervangen en overige aansluitingen nagelopen. Alles zonder resultaat. Misschien heeft een van jullie de oplossing?
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Startprobleem Volvo Penta 2003

Berichtdoor henkvd » 14 Apr 2012, 15:57

In de rode draad van het relais naar het paneel zit nog een zweefzekering, hier de contacten van controleren,deze draad loopt door naar pin 1 van het paneel, daarvandaan gaat deze door naar aan/ uit schakelaar van het paneel.

De hoofdschakelaar zou het probleem niet kunnen zijn, met zoveel overgang dat de dashboard verlichting niet zou gaan branden is starten gewoon uitgesloten.

Meest waarschijnlijke is de aan/ uitschakelaar op het paneel, de contacten zullen gecorrodeerd zijn, schakelaar evt even overbruggen om deze uit te sluiten.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Startprobleem Volvo Penta 2003

Berichtdoor Mopolcamper » 14 Apr 2012, 16:06

henkvd schreef:In de rode draad van het relais naar het paneel zit nog een zweefzekering, hier de contacten van controleren,deze draad loopt door naar pin 1 van het paneel, daarvandaan gaat deze door naar aan/ uit schakelaar van het paneel.

De hoofdschakelaar zou het probleem niet kunnen zijn, met zoveel overgang dat de dashboard verlichting niet zou gaan branden is starten gewoon uitgesloten.

Meest waarschijnlijke is de aan/ uitschakelaar op het paneel, de contacten zullen gecorrodeerd zijn, schakelaar evt even overbruggen om deze uit te sluiten.


De genoemde zweefzekering, is dat het doorzichtige blokje met 4 zekeringen (3 reserve) boven op de motor? Deze heb ik gecontroleerd en nieuwe kabelschoentjes op gezet.
De hoofdschakelaar lijkt mij ook goed te werken, ik heb dat met een multimeter gecontroleerd.
Zoals ik al schreef, ik heb de aan-/ uit schakelaar al vervangen, deze zit er nu een jaar op. Overbruggen heb ik ook al eens gedaan, zonder resultaat.

Nog een vraag: kan e.e.a. ook te maken hebben met de door mij gebruikte accu? Ik gebruik aan boord semi-tractieaccu's ook voor het starten, uiteraard wel een gescheiden opstelling.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Startprobleem Volvo Penta 2003

Berichtdoor henkvd » 14 Apr 2012, 17:20

Accu en hoofdschakelaar vallen af aangezien de motor later wel is te starten, dat zou dan ook niet mogelijk zijn.
Het relais bij de motor is om te starten, in principe wordt het paneel gevoed direct uit de accu, met daar tussen de hoofdschakelaar en een zweefzekering bij de motor, de rode voedingsdraad naar het paneel daarvan dan loopt het door naar de schakelaar op het paneel, die het paneel voedt en de startknop.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Startprobleem Volvo Penta 2003

Berichtdoor Mopolcamper » 14 Apr 2012, 18:29

Henk, dank, ik meet de door jou beschreven weg nog een keer helemaal door (maar denk dat ook al gedaan te hebben!).
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Startprobleem Volvo Penta 2003

Berichtdoor henkvd » 14 Apr 2012, 18:52

Ook de ander kant niet vergeten, de lampjes hebben ook massa nodig om te branden, de zwarte draad naar het paneel, om te meten zou je in dit geval mogelijk beter een lampje kunnen gebruiken, om wat belasting te hebben, meet handiger met overgangsweerstand.

En hier het schema. en de link om het te kunnen opslaan. http://i39.tinypic.com/i6fb05.jpg
Dan gaan we er van uit dat je het eenvoudige paneel hebt, voor je probleem maakt het niet zoveel uit.

Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Startprobleem Volvo Penta 2003

Berichtdoor reijmerink » 14 Apr 2012, 19:48

als alle extrene contacten goed gereinigd zijn met contactspray...ook de minnen..zou ik het contactslot en de mini ..printend cicuit card..doos 1..nader aan de tand voelen. grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: Startprobleem Volvo Penta 2003

Berichtdoor henkvd » 14 Apr 2012, 19:57

reijmerink schreef:als alle extrene contacten goed gereinigd zijn met contactspray...ook de minnen..zou ik het contactslot en de mini ..printend cicuit card..doos 1..nader aan de tand voelen. grtn reijmerink


Dan zou de motor gewoon moeten starten, en ontbreken alleen de lampjes.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Startprobleem Volvo Penta 2003

Berichtdoor reijmerink » 14 Apr 2012, 20:14

als de motor wel start met de..schroevendraaier methode...de plus van de startmotor verbinden met de ingang van het relais..dmv een schroevendraaier..zit het denk ik in het startslot.....grtn reijmerink
reijmerink
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:08
ligplaats:
info:

Re: Startprobleem Volvo Penta 2003

Berichtdoor vuuren1 » 14 Apr 2012, 21:00

Onderschat overgangsweerstanden vooral niet bij dergelijke vage problemen.
Dat is vaak knap lastig zoeken en is systematisch meten onder belasting(!) essentieel.
Normaal spanning meten werkt in onbelaste situaties vaak niet omdat er dan keurig spanning kan worden afgelezen.

In dit geval lijkt het op een probleem in een stuurstroomcircuit omdat als er al geen lampjes gaan branden de startmotor het in de meeste gevallen ook niet zal gaan doen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten