Startprobleem Volvo Penta 2003

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Startprobleem Volvo Penta 2003

Berichtdoor eagle » 05 Dec 2013, 00:30

Bericht door eagle » vr 11 mei 2012, 22:10

In dit verband een opmerking over de bekende 15 A 4-in-1 zekering van VP.

Het bedieningspaneel wordt via deze gevoed.

Deze zekeringen hebben een zeer vervelende eigenschap!

Ze bestaan uit een huis van transparant kunststof, met daarin verzilverd koperen stripjes, waaraan zilveren smeltdraden zijn gesoldeerd (4x).
De soldeer-druppels zijn goed zichtbaar.

De stripjes (waaraan de amp.vlakstekers worden gestoken) worden gefixeerd in uitsparingen in het kunststof huisje, echter; niet geheel bewegingsvrij! Door de motortrilling zal de aangesloten draad aan zijn stripje sjorren, waardoor deze iets beweegt. Dit zorgt op termijn voor een breuk in de soldeerplaats, met als gevolg af en toe spontane onderbreking, maar evenzeer daarna zomaar weer goed kontakt. (temperatuur; draadje zet uit?!)

Heel vervelend! Op het oog lijkt de smeltdraad in takt, maar met een loupe is de breuk soms zichtbaar, zeker als er aan de aansluitdraad wordt bewogen.

Ter voorkoming dienen de twee draden in direkte nabijheid van de zekering te worden vastgezet met een bundelband, eventueel terugvouwen, en dan aan elkaar.

We zien dit zo.n 5x per jaar; Kontrole kan dus geen kwaad...

Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Startprobleem Volvo Penta 2003

Berichtdoor arnoud willemsen » 05 Dec 2013, 00:31

Bericht door arnoud willemsen » zo 13 mei 2012, 21:40

Ik loop ook al meer dan een jaar te tobben met het zelfde probleem.
Ook de monteur komt er niet uit.
Laatst nog het klemmen blokje van het start relais gedemonteerd en nagelopen. Als je het start relais heen en weer haalt doet de motor het vaak wel weer. Start relais zelf ook al een aantal malen vervangen. Helaas nog steeds geen resultaat.
Het zekeringen blokje was nog geen verdachte, maar brengt hopelijk nieuw licht in de zaak.
Wordt vervolgd.......
arnoud willemsen
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 01 Mei 2012, 10:45
ligplaats:
info:

Re: Startprobleem Volvo Penta 2003

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 00:32

Bericht door vuuren1 » zo 13 mei 2012, 22:18

De meest vervelende storing is een storing die dan wel en dan niet optreedt.
Vaak komt het door slechte verbindingen en dan leidt het gericht aanbrengen van (tijdelijke) overbruggingen meestal wel tot een oplossing.

Eagle en zijn team heeft kennelijk ervaring met deze Volvo kwaal en dat maakt het weer een stukje gemakkelijker om het probleem gericht aan te pakken.
Daarnaast zijn elektrische problemen als gevolg van slechte contacten bij de wat oudere installaties ook op een breder gebied aanwezig.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Startprobleem Volvo Penta 2003

Berichtdoor Mopolcamper » 05 Dec 2013, 00:33

Bericht door Mopolcamper » ma 14 mei 2012, 20:28

Heb afgelopen week mezelf verwend met 2 nieuwe lichtaccu's en 1 nieuwe startaccu.
Sedertdien heeft het probleem zich (nog) niet voorgedaan. Of wellicht de klemmen/kabels niet goed hebben vastgezeten?
De door Eagle beschreven zekering (4 in een) is natuurlijk eenvoudig te vervangen door een universeel zekeringhoudertje met daarin een 15 amp. zekering. Is dat (preventief) verstandig om te doen? Graag jullie reactie!
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Startprobleem Volvo Penta 2003

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 00:34

Bericht door henkvd » ma 14 mei 2012, 20:42

Aan de reactie van Eagle te lezen lijkt dat een zeer goed idee, hij schrijft nog net niet beruchte zekeringhouder, maar ziet ze vaker problemen geven. Gezien je klacht zou dat de oorzaak moeten zijn, de lampjes op je dashboard zouden ook op een slechte accu wel branden.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Startprobleem Volvo Penta 2003

Berichtdoor arnoud willemsen » 05 Dec 2013, 00:35

Bericht door arnoud willemsen » di 22 mei 2012, 08:30

Na veel getob de hoofdzekering vervangen.
De motor start nu al de gehele week probleemloos! Probleem opgelost voor EUR 16,-. ThanX!
:)
arnoud willemsen
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 01 Mei 2012, 10:45
ligplaats:
info:

Re: Startprobleem Volvo Penta 2003

Berichtdoor Mopolcamper » 05 Dec 2013, 00:35

Bericht door Mopolcamper » wo 23 mei 2012, 10:28

Ook bij mij heeft het probleem zich niet meer voorgedaan. Daarbij heb ik inmiddels een universeel zekeringhoudertje met zekering aan boord liggen. Is met kabelschoentjes zo aan te sluiten en mocht het dus toch weer voorkomen zal ik dat direct doen. Iedereen bedankt voor de bijdragen aan dit topic!
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Startprobleem Volvo Penta 2003

Berichtdoor Mopolcamper » 05 Dec 2013, 00:36

Bericht door Mopolcamper » vr 13 jul 2012, 18:21

Even een update: Ik denk de oorzaak van het probleem bij mij te hebben gevonden: Nalopen van de gehele bedrading leverde een verdacht (bijna) losgetrild kabeltje op met kabelschoentje op steekconnector welke de aarding verzorgt van de diodebrug. Heb deze stevig vastgedrukt en omwikkeld met vulcaniserende tape. Probleem heeft zich sedertdien niet meer voorgedaan. Had dus geen probleem met zekering. Heb me wel geraliseerd dat je geneigd bent de oorzaak eerder in de plus bedrading te zoeken, maar dat het evenzogoed de aardebedrading kan zijn.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten