Olie aftappen bij Yanmar YSE 12

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Olie aftappen bij Yanmar YSE 12

Berichtdoor StephanP » 15 Okt 2018, 19:05

Ik ben in het bezit van een motorsailer Marina 75 (1979) met een Yanmar YSE12 dieselmotor. Het onderhoud aan de motor probeer ik zoveel mogelijk zelf te doen. Nu is mij aangeleerd dat het verwijderen van de oude carterolie met een vacuümpomp gedaan moet worden. Omdat er geen aftapplug in het carter zit. Als ik echter met mijn hand onder het carter voel, dan merk ik wel een zeskantbout op. Lijkt heel veel op een (olie) aftapplug.
Wie heeft er ervaring met het olie verversen van een Yanmar YSE12? En zit er nu wel of niet een aftapplug.

Alvast dank voor de reactie. Groet, Stephan
StephanP
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 14 Okt 2018, 20:46
ligplaats: Heemstede
info: Marina 75 met Yanmar YSE12

Re: Olie aftappen bij Yanmar YSE 12

Berichtdoor Klaver vier » 15 Okt 2018, 19:27

Ik kan de motor niet maar kan mij niet voorstellen dat het iets anders is,watzou er anders onder op een carterpan zitten.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Olie aftappen bij Yanmar YSE 12

Berichtdoor Noordvaarder » 15 Okt 2018, 20:59

StephanP schreef:Ik ben in het bezit van een motorsailer met een Yanmar YSE12 dieselmotor. Het onderhoud aan de motor probeer ik zoveel mogelijk zelf te doen. Nu is mij aangeleerd dat het verwijderen van de oude carterolie met een vacuümpomp gedaan moet worden. Omdat er geen aftapplug in het carter zit. Als ik echter met mijn hand onder het carter voel, dan merk ik wel een zeskantbout op. Lijkt heel veel op een (olie) aftapplug.
Wie heeft er ervaring met het olie verversen van een Yanmar YSE12? En zit er nu wel of niet een aftapplug.

Het lijkt me niet verstandig deze er uit te draaien.
De motor heeft niet echt een carterpan.
Dat kun je beter doen,als je de motor uit de boot haalt ,om te reviseren of compleet schoon te maken bijvoorbeeld.

Olie verwijderenYANMAR YSE12.
Als het goed is,zit er links ,onder de startmotor een klein bochtig buisje.
Daarin steek je de slang van de vacuumpomp.
Je kunt ook de slang van de vacuümpomp ,voor in de het gat van de peilstok steken,als je daar beter bij kunt komen.
Uiteraard eerst peilstok eruit draaien.

Even een vraag.
Zit er geen zuigpompje aan de linkerkant van het blok,direct voor de keerkoppeling?
Een instructieboekje vind je hier: http://www.motoren.cloudns.cx/pdfs/yanm ... _1_Cyl.pdf

Ik heb nog wel een tekening van een opengewerkte motor als pdf.
Als je daar prijs op steld,moet je me even een PB sturen met je emailadres.
Ik ben bekend met de motor,had er eentje in mijn vorige Doerak liggen.
Noordvaarder
 

Re: Olie aftappen bij Yanmar YSE 12

Berichtdoor Arthur » 16 Okt 2018, 08:24

StephanP schreef:Ik ben in het bezit van een motorsailer Marina 75 (1979) met een Yanmar YSE12 dieselmotor. Het onderhoud aan de motor probeer ik zoveel mogelijk zelf te doen. Nu is mij aangeleerd dat het verwijderen van de oude carterolie met een vacuümpomp gedaan moet worden. Omdat er geen aftapplug in het carter zit. Als ik echter met mijn hand onder het carter voel, dan merk ik wel een zeskantbout op. Lijkt heel veel op een (olie) aftapplug.
Wie heeft er ervaring met het olie verversen van een Yanmar YSE12? En zit er nu wel of niet een aftapplug.

Alvast dank voor de reactie. Groet, Stephan

Even offtopic, ik vind dit een van de mooiste voor mij betaalbare motorsailers, kun je een foto plaatsen van je boot?
Grz Arthur
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Olie aftappen bij Yanmar YSE 12

Berichtdoor Arthur » 17 Okt 2018, 19:54

En Stephan, gelukt met olie aftappen.
We wachten nog altijd op een vrolijke foto van je boot ;)
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Olie aftappen bij Yanmar YSE 12

Berichtdoor Klaver vier » 17 Okt 2018, 21:10

Als de motor ook met een olieaftappomp geleverd kan worden,dan zit de pomp toch ook op de carterplug aangesloten dan zit er toch ook een carterplug op de motor
Normaal wordt het olie aftap pompje met een slang aan de carterplug geperst,dat zou niet kunnen als er geen aftapplug is
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Olie aftappen bij Yanmar YSE 12

Berichtdoor Noordvaarder » 18 Okt 2018, 00:11

René, laat ik er dit over zeggen,als je de motor niet kent,kun je er beter niks over zeggen.
Het blijkt namelijk dat je deze motor nog nooit,maar dan ook nooit gezien hebt.
De motor heeft namelijk geen carterpan.Bij de meeste motoren zit er een pan onder het blok,want die moet er onder vandaan kunnen,om bij de krukas te komen , of om de zuigerstang los te maken.
Dat kan bij deze niet eens,en is ook niet nodig,want het is een liggende cilinder.
Om bij de zuigerstang te komen, moet je namelijk de startmotor verwijderen,dan zit er een klep die los genomen moet worden.
Trouwens in die klep zit een filter,dat ook regelmatig schoon moet worden gemaakt.
En olie filter zit er ook niet op.
Wel zit er aan de voorkant een soort van vleugelmoer, bij de oliepeilstok,die je regelmatig moet draaien,en af en toe bij olie wissel moet die eruit,( 3 boutjes losdraaien) om hem schoon te maken.
Ik ken het blok door en door,heb hem toen ik de vorige Doerak kocht,het blok compleet gereviseerd.
En de officiele carterplug zit aan de zijkant onder de startmotor.
Als er geen buisje zit,zit er een carterstop of carterplug.
Bij de mijne zat er een buisje.
En in dat buisje deed je de slang van het zuigpompje.
Als de motor bij hem compleet is,kan hij deze starten met een slinger.
Er zit een decompressieklep op,net zoals vroeger bij de Mobylette.
Een pracht blok dat zonder voorgloeien snel start,en niet kieskeurig is in zijn brandstof.
Noordvaarder
 

Re: Olie aftappen bij Yanmar YSE 12

Berichtdoor Klaver vier » 18 Okt 2018, 09:02

Hoor je wat je zegt ( Als er geen buisje zit, zit er een carterplug)
Ik maak verder geen woorden aan jouw vuil je weet alles zo goed,ga maar weer gauw op internet kijken.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Olie aftappen bij Yanmar YSE 12

Berichtdoor Arthur » 18 Okt 2018, 10:08

Begint dat haantjes gedrag weer :roll:
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Olie aftappen bij Yanmar YSE 12

Berichtdoor StephanP » 23 Okt 2018, 20:20

Dank voor jullie reacties, na een drukke tijd op mijn werk nu gelegenheid om te reageren.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat het geen carterplug is. Maar een van de bouten waar de motor bevestigd is aan het 'subframe'.
Dank Noordvader. Het blok heeft inderdaad geen carter. Ik heb opgemerkt dat aan de lage zijkant van het blok (achter de startmotor) een pijp zit die afgesloten wordt door een bout (plug). Olie moet dan met een vacuümpomp uit het blok worden gezogen. Dat ga ik dan maar doen.

Als nieuw lid van dit forum ben verheugd over de interessante reacties. Daarom mijn volgende vraag: Wat is de beste startprocedure van een Yanmar YSE12. Mij is aangeleerd om te starten met een vrijwel gesloten dieseltoevoer (beperkte brandstoftoevoer). In het instructieboekje staat echter dat de brandstoftoevoer wel aanzienlijk open moet, tot de motor aanslaat. Ik heb dat geprobeerd maar het aanslaan van de motor gaat dan wel moeizamer.
Omdat momenteel de motor niet echt makkelijk aanslaat is mijn vraag dan ook: wat kan ik doen om de motor beter te laten aanslaan.
En een foto plaats ik nog. Als ik er achter kom hoe dat werkt.
Groet, Stephan.
StephanP
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 14 Okt 2018, 20:46
ligplaats: Heemstede
info: Marina 75 met Yanmar YSE12

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten