Pagina 2 van 2

Re: Draairichting schroef

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2018, 10:07
door stellamaris
De logica bij het kiezen van de draairichting is veelal persoonlijk van aard.
Waarom er meer dan 1 draairichting nodig is . . . niet alle motoren zijn rechtsdraaiend en bij 2 voortstuwingsinstallaties moet er gekozen worden voor 2 verschillende draairichtingen om redenen van efficiency en comfort . Bij 1 installatie is het de persoonlijke voorkeur.
Stella Maris

Re: Draairichting schroef

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2018, 10:13
door aquanaut
Bijna alle motoren lopen CCW oftewel counter clockwise, tegen de klok in.
Deze draairichting is gezien op het vliegwiel, dus als je achter de motor staat linksom.
Omdat de meeste (moderne) keerkoppelingen een ingaande en uitgaande as hebben die maar via 1 set tandwielen in elkaar grijpen draait een keerkoppeling dus de draairichting om (vooruit lopend).
Daaruit resulteert dus een rechtse schroef.
Er zijn koppelingen die anders werken maar die laat ik even buiten dit verhaal (Bijv hydraulische Velvet of mechanische Volvo Penta MS)
Als je een dergelijke installatie voorziet van een linkse schroef moet je keerkoppeling dus continue achteruit lopen.
De koppeling kan dan niet zo veel vermogen hebben als vooruit, heeft soms aanvullende koeling nodig en heeft een lager rendement omdat het vermogen over een ander pad door de koppeling loopt via een hulp asje met een extra tandwiel.
Je ziet hierdoor ook een afwijking in reductie tussen de vooruit en achteruit.

Aquanaut