Pagina 1 van 2

Draairichting schroef

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2018, 10:19
door Lotte
Hallo,

Weet iemand wat de logica is om voor een draairichting van een schroef te kiezen? Of is dat hetzelfde verhaal zoals bij het stuur, bakboord of stuurboordzijde? Een motor draait altijd rechtsom? Dus waarom dan niet altijd een rechtsdraaiende schroef?

Gr Lotte

Re: Draairichting schroef

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2018, 10:31
door henkvd
De motor op zich mag dan wel bijna altijd rechtsom omdraaien, echter hoe wordt deze ingebouwd ?
Vliegwiel aan de voorkant of vliegwiel aan de achterkant bij plaatsing, de schroefas draait dan links of rechtsom en heb je dus een linkse of rechtse schroef nodig.( de motor staat dus in z'n geheel andersom)
Dan kan ook de keerkoppeling nog roet in het eten gooien, normaal is de constructie voorruit de draairichting gelijk wat betreft ingaande en uitgaande as, maar dat is niet vanzelfsprekend voor alle modellen.

Re: Draairichting schroef

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2018, 11:14
door bas
Voor schepen die (bijna) altijd dezelfde manoeuvre doen kan de de keuze voor een linkse dan wel rechtse schroef van invloed zijn i.v.m. schroefwerking. Voor de rest maakt het niet zoveel uit.
De vraag naar linksdraaiende keerkoppelingen en schroeven blijft toch wel bestaan voor toepassingen in dubbelschroevers bijvoorbeeld.

Re: Draairichting schroef

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2018, 13:23
door Klaver vier
Met veel aan dezelfde kant aanleggen kan je er voordeel uit halen.
Ik leg bijv, graag rechts aan dan is een linkse schroef wat makkelijker,dan trekt hij de kont naar de kant met achteruitslaan
Gr René ( klaver vier)

Re: Draairichting schroef

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2018, 14:21
door Marie Christina
Ja, ik ook.
Helaas is Pikmeer dan weer zo handig geweest om de stuurstand aan BB te bouwen. :(
Heb je nauwelijks zicht op de afstand tot de steiger.
Gelukkig heb ik een hele goede schipperse die dat feilloos aan kan geven.

Re: Draairichting schroef

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2018, 14:34
door Klaver vier
Ik heb binnen de stuurstand ook aan bb,dat hoort ook vind ik het is toch geen engelse boot
Buiten heb ik de stuurstand in het midden en daar zit ik altijd,de stuurstand binnen heb ik nog nooit gebruikt.
Gr René ( klaver vier)

Re: Draairichting schroef

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2018, 14:58
door Noordvaarder
Klaver vier schreef:Ik heb binnen de stuurstand ook aan bb,dat hoort ook vind ik het is toch geen engelse boot.

Dat heeft m.i. niets met "engelse" te maken,maar alles met "waar plaats je de morse bediening".
Op veel boten zit de morse aan de rechterzijkant van de stuurkast.
Zou deze links zitten,dan is dat dat voor de rechtshandigen,en die zijn er in de meerderheid, niet handig zijn.
Kijk je naar de Noorse en Zweedse spitgatters,dan zit de morse bovenop het instrument paneel,maar zit het stuur ook rechts.
links zit meestal de keuken.
En een Antaris 720 en 950 Family hebben ook de stuurstand rechts,maar ook de morse bovenop het dashboard.
Bij Nederlandse boten zit de morse dus rechts,en staat de stuurbediening zodoende links.
Daarom denk ik,dat de plek van de morse leidend is,wat de plaats van de stuurstand is.

Re: Draairichting schroef

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2018, 15:13
door benE
Alle Volvo Penta figuratie's hebben een links draaiende schroef.Dus ik denk dat het niets met plaatsing van iets of soort schip te maken heeft.
Ik weet niet wat de reden is.

Re: Draairichting schroef

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2018, 20:36
door Popeye
Ik heb bij de Aimée nog nooit iets gemerkt van schroefwerking. Misschien moet ik het toch eens uitproberen bij windstil weer, stilstaand water en het roer helemaal recht!
Aanmeren doe ik bij voorkeur rechts omdat ik daar stuur (stuurboord) en daar de bediening zit!

Groet, Jack.

Re: Draairichting schroef

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2018, 09:23
door jaccomiranda
Marie Christina schreef:Ja, ik ook.
Helaas is Pikmeer dan weer zo handig geweest om de stuurstand aan BB te bouwen. :(
Heb je nauwelijks zicht op de afstand tot de steiger.
Gelukkig heb ik een hele goede schipperse die dat feilloos aan kan geven.


En daarom heb ik dan weer een rechtsdraaiende schroef. Kan ik lekker links liggen terwijl de meeste rechts willen aanmeren.... :D