DAF halend tussen 600 en 1000 toeren

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: DAF halend tussen 600 en 1000 toeren

Berichtdoor Arthur » 22 Sep 2018, 19:18

Na 6 kantjes ben ik benieuwd of de TS toch de demper veer heeft gecontroleerd, en of het hunten dan stopt.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: DAF halend tussen 600 en 1000 toeren

Berichtdoor Klaver vier » 22 Sep 2018, 20:55

Ik ben ook zeer benieuwd en vraag mij af of ik soms de zelfde pomp op mijn fiat iveco heb.
Gr René (klaver vier)
Klaver vier
 

Re: DAF halend tussen 600 en 1000 toeren

Berichtdoor broekie » 23 Sep 2018, 07:52

Het verhaal van Wolf 1 klopt. Ik ben een keer bij hem aan boord geweest.

Er zijn twee kanten aan dit verhaal, de technische communicatie en de "forum praat".
Forum praat zijn reacties van vaak minder technische leden die graag zelf een probleem oplossen en de technische tips niet correct opvolgen.
Als deze door elkaar lopen krijgt Wolf 1 kippenvel. Daar zou wat meer begrip voor kunnen zijn als ze alles niet direct doen of begrijpen.
Beiden maken de discussie op het forum interessant. Je komt hier voor de gezelligheid en om iets erbij te leren.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: DAF halend tussen 600 en 1000 toeren

Berichtdoor Popeye » 23 Sep 2018, 11:42

broekie schreef:Het verhaal van Wolf 1 klopt. Ik ben een keer bij hem aan boord geweest.

Er zijn twee kanten aan dit verhaal, de technische communicatie en de "forum praat".
Forum praat zijn reacties van vaak minder technische leden die graag zelf een probleem oplossen en de technische tips niet correct opvolgen.
Als deze door elkaar lopen krijgt Wolf 1 kippenvel. Daar zou wat meer begrip voor kunnen zijn als ze alles niet direct doen of begrijpen.
Beiden maken de discussie op het forum interessant. Je komt hier voor de gezelligheid en om iets erbij te leren.

Wanneer hij op tijd z'n pilletje inneemt moet het lukken! :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: DAF halend tussen 600 en 1000 toeren

Berichtdoor varg » 23 Sep 2018, 15:58

Een vriendelijk verzoek van ondergetekende aan de vele off-topic bijdragers....graag alleen uw visie over 'hunten' ipv elkaar opjagen.
groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: DAF halend tussen 600 en 1000 toeren

Berichtdoor eagle » 24 Sep 2018, 00:45

Hunten is inherent aan vacuumregelaars; Er is looptijd in het terugkoppelsignaal omdat de vacuumkamer een behoorlijke inhoud heeft, en bij laag toerental het vacuum onder de smoorklep enige tijd nodig heeft om de kamerdruk gelijk te krijgen aan de inlaatdruk. Die kamer moet zo groot zijn om een membraan te herbergen dat voldoende oppervlak heeft om met het vacuum voldoende kracht te leveren om de regelstang zonder hysterese tgv wrijving nauwkeurig te verschuiven, en daarmee de zes persplunjers te verdraaien om het debied aan te passen.

Als oplossing hiervoor is er een demper aangebracht die het vacuum bij de opgaande fase verlaagt, en tevens de membraan inclusief alles wat daar aanhangt aan massa tegenwerkt om doorschot te voorkomen, waardoor deze demper tevens als Anti-stall werkt.

De demper zit in de kop van de vacuumkamer geschroefd: Het zeskante ding, waar de Lucht leiding is op aangsloten. (De vacuumleiding komt van opzij)

Demper reinigen/veer controleren:
Motor stop, luchtleiding afkoppelen, contramoer lossen, Draadlengte meten om weer in de oude stand te kunnen monteren, Demper eruitdraaien, Demper uit elkaar draaien (lange zeskant tov korte zeskant), veer uitnemen, stift uitnemen, reinigen, controle op klemmen, veer moet recht zijn.

Demper afstellen:

Alles weer monteren in orginele stand, luchtleiding aankoppelen maar wartel niet vastdraaien.
Motor starten en warm draaien. Contramoer lossen, Demper langzaam indraaien tot de toeren stijgen, nu zeer langzaam weer richting Los draaien. Als de toeren weer dalen, langzaam verder losdraaien tot het hunten weg is (of minimaal). Bij nog verder losdraaien zal het hunten weer terug komen, dus spelen tot optimum is gevonden. Contramoer vastzetten, luchtwartel vastzetten.

Stalltest: Flink gas geven en gas ineens loslaten zodat de smoorklep tegen de stat-aanslagschroef terugveert. Er mag een weinig Undershoot zijn, maar de motor mag niet afslaan!
Gebeurt dat toch, dan moet de demper iets meer worden ingedraaid (helaas).

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: DAF halend tussen 600 en 1000 toeren

Berichtdoor Wolf1 » 24 Sep 2018, 11:43

Allemachtig prachtig, keurig verwoord, iedereen met een vacuüm regelateur zal je eeuwig dankbaar zijn, maar gelukkige Harry heeft er niets aan !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: DAF halend tussen 600 en 1000 toeren

Berichtdoor Marie Christina » 24 Sep 2018, 17:59

Hunten is inherent aan vacuumregelaars; Er is looptijd in terugkoppelsignaal


Heee. Dus tóch hoeOeoemm.
Liet mijn jeugdherinnering me toch niet in de steek. 8-)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: DAF halend tussen 600 en 1000 toeren

Berichtdoor Rene » 24 Sep 2018, 18:36

Ook bij centrifugaal geregelde brandstofpompen kan het voorkomen door verkeerde afstelling of slijtage.
Hoe je dit afstelt, weet ik niet voldoende van om uit te leggen of uit te voeren, Wolf heeft dit volgens mij al uitgelegd in dit topic.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: DAF halend tussen 600 en 1000 toeren

Berichtdoor Popeye » 24 Sep 2018, 19:36

Ongetwijfeld haarfijn uitgelegd, maar wanneer ik die informatie nodig had zou ik om een vertaling vragen door Jip en Janneke.

Af en toe ontstond hier, of op een ander forum een melige stemming en kreeg je reacties met de grootst mogelijke onzin en niet bestaande woorden. Zo komt dit ook een beetje op mij over. Dat zegt ongetwijfeld iets over mijn beperkingen. Ik heb echter een excuus, want naar mijn mening heeft iedereen recht op zijn eigen beperking! :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten