Indenor 40 pk

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Indenor 40 pk

Berichtdoor Gruttepier » 08 Sep 2018, 21:59

Een leuke Doerak 780 op de kop getikt, ietwat onderhoud maar niet schrikbarend.
Een later model zonder de kenmerkende gasbun bij het voorraam, een tijdje op zoek geweest en een paar x er net naast gevist maar toch gelukt.
Was ook specifiek op zoek naar dit model, dan is de keuze in motoren in mijn prijsklasse beperkt, allen met de Indenor.

Ben en was me terdege bewust van de oudheid van deze torretjes en de problemen die erbij horen.
Echter heeft deze mij met gemak van Loosdrecht naar Akkrum gebracht zonder misslagen etc, momenteel ook op GTL trouwens.
Voorgloeien en het is starten lopen dus daar geen problemen, wel is de startmotor niet helemaal fris meer.

Maar wat is er wel, nou hij rookt en hij rookt soms zo erg dat de mist erin verdwaald.
Geen zwarte rook, geen witte rook maar m.i onverbrande diesel.
Koud doet hij het maar warm net zo hard, behalve als ik de motor lekker laat werken, dan is er niks meer.(op de Randmeren, Ketelmeer, Tjeukermeer etc)
Echter kom ik weer laag in de toeren en vaar ik rustig dan komt het weer terug (de smalle vaarwegen)

Nu heb ik wel mijn verdenkingen maar sluit eerst een lekke kop uit, geen witte rook en geen motor die heet word, geen sludge in de olie.
Olie blijft op peil, dus ook geen meebrandende olie door versleten zuigerveren.

Instrumentenpaneel geeft aan onder de 2500 uur, dat lijkt mij te duiden op een in het verleden gereviseerde motor, zou kunnen omdat de eerste eigenaren zuinig op de boot waren. Hier wil ik nog informatie over inwinnen bij de Doerakclub (ik weet dat deze bij de vorige lustrum is geweest)
Maar wat mij vooral opvalt is de temperatuur, de meter gaat op lage snelheid niet hoger dan 60 graden en de motor rookt dan. Gaat de snelheid en de toeren omhoog verdwijnt de rook en gaat de temperatuur naar 75 graden.
De temperatuurmeter kan kapot zijn er verkeerde waarde aangeven, maar ik vond ook 2 thermostaten aan boord en ik verdenk nu dat deze wellicht mist waardoor de motor niet op temperatuur komt.

Als dit het geval is dan komt natuurlijk het volgende vraagstuk, waarom is deze eruit :roll:
Motor heeft gesloten koelsysteem.

Gewoon om even lekker mee te denken, ik ga pas sleutelen als de boot eind seizoen op de kant staat.
Gruttepier
 

Re: Indenor 40 pk

Berichtdoor Klaver vier » 09 Sep 2018, 09:48

Gruttepier gefeliciteerd met de aankoop,ik denk dat de thermostaat inderdaad ontbreekt en dat hij daarom niet op themperatuur komt
Ik weet niet hoe lang je al op gtl vaart,want mijn ervaring was toen ik overging op gtl dat de prut letterlijk uit de uitlaat kwam de eeerste keer,de tweede keer dat ik ging varen al bijna niet meer en nu komt er geen prut en geen rook meer
Onze boot rookte al niet,maar dat is niet de rede dat ik hem op gtl heb over gezet,ik heb een hekel aan diesel lucht en de motor loopt aanzienlijk mooier.
Maar het is bij ons niet zo dat als de motor koud is hij wel rookt,hij rookt nooit
Maar je kan natuurlijk ook een lekkende verstuiver hebben.
Ik zou eerst de verstuivers eens testen,dan weet je wat meer.
Vroeger met mijn mercedes motor wel eens slechte of vervuilde verstuivers gehad maar dan stonk de uitlaat als een ouderwets petroleumstel ,maar toen stookteik nog diesel.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Indenor 40 pk

Berichtdoor bas » 09 Sep 2018, 10:20

Ik zou toch voor de winter nog ff naar die thermostaat kijken. Het werk is het niet. Je geeft zelf al aan dat het roken stopt als het torretje wat warmer wordt.
Nu kun je het nog ff snel testen, anders zit je er weer een winter te piekeren over iets wat wellicht niks bijzonders is.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten