Pagina 4 van 5

Re: Koeling Daf

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2018, 16:10
door jkos
René ,

Ik heb in het verleden altijd gevaren met watergekoelde uitlaatspruitstukken, nog nooit zonder.
De temperatuurmeter zat altijd in het stukje net na het spruitstuk, ik heb het dan wel over een droge uitlaat natuurlijk.
Bij mijn sloepje (mitsubishi) zit de temp meter net voor de waterinjectie van de natte uitlaat.

Groet, John

Re: Koeling Daf

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2018, 16:28
door Klaver vier
Dan is dus de temperatuur al minder met een watergekoeld spruitstuk,hoe nauwkeurig meet je dan nog?
Gr René ( klaver vier)

Re: Koeling Daf

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2018, 17:27
door bas
hoe nauwkeurig meet je dan nog?


Die meting is wel nauwkeurig, je meet alleen de daadwerkelijke hoogste uitlaattemperatuur niet. Debiet van de kw pomp en koelcapaciteit van het spruitstuk zijn bekend, de fabrikant rekent de werkelijke temperaturen terug tot aan het meetpunt.

Re: Koeling Daf

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2018, 19:13
door Klaver vier
Ik vind het best knap dat ze dat kunnen berekenen,omdat de koelcapaciteit ook nogal wisselt ivm het toerental.
Ik bedenk mij net dat dat ook niet helemaal waar is de watertemperatuur in het blok is immers wel vrij konstant
Gr René ( klaver vier)

Re: Koeling Daf

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2018, 19:21
door bas
Dat, en naarmate je toerental zakt zakt je uitlaatgassentemperatuur ook.

Re: Koeling Daf

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2018, 19:30
door Klaver vier
Ja dat snap ik
Gr René

Re: Koeling Daf

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2018, 19:46
door Wolf1
Amersfow schreef:Hmm, volgens mijn moet het max toerental onbelast gelijk zijn aan belast, tis tenslotte een diesel. Toen dat bij mij niet zo was heb ik de schroef lichter laten maken en nu heb ik onbelast maar net iets meer dan belast.

Waar hangt die verrekte klepel nu ook weer ?
Ik had al eens een betoog gehouden over verschillende regelateurs, maar op een boot kunnen we eigenlijk niet buiten een regelateur, ten eerste om het stationair toerental belast en onbelast in de hand te houden en ten tweede het maximum toerental vast te leggen. Beide toerentallen zijn af te stellen met een stelschroef.
De belasting wordt bepaald door de schroef, een te lichte schroef merk je weinig van, met een te zware schroef haal je het maximum toerental niet en levert de motor niet het maximale vermogen.
Tussen maximum belast en onbelast zit een toerental verschil van ongeveer 10% veroorzaakt door de regelateur, bij belast vol vermogen staat de regelstang tegen de maximaal afstelling en beweegt dus dan ook verder niet meer.
Bij een te lichte schroef of geen belasting, staat de regelstang niet tegen de aanslag en moet het toerental dus door de regelateur in de hand gehouden worden, deze moet meten, regelen, en controleren, resulteert dan in een 10% hoger toerental.
Een te zware schroef is eenvoudig vast te stellen door op maximum toerental de koutstart even in te drukken, hiermee verwijder je de maximum regelstang aanslag en moet de regelateur dus weer aan het werk, gaat nu het toerental omhoog of nog erger enorme zwarte rookwolken uit de uitlaat dan is het tijd de schroef aan te passen.
Een te lichte schroef kan alleen vast gesteld worden aan de hand van de uitlaatgas temperatuur, of een nauwkeurig maximaal belaste brandstof hoeveelheid meting, het rekstrookjes verhaal laat ik maar even rusten.
Ik hoop dat we de bel weer kunnen luiden !
Gr. Wolf1

Re: Koeling Daf

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2018, 20:22
door jkos
Van mij mag je beginnen over rekstrookjes, moderne manier van vermogensmeting :mrgreen:

Re: Koeling Daf

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2018, 07:52
door Amersfow
Ik weet niet of de regulateur bij belasting wel tegen de max aan staat. De "max" wordt bepaald door de verzegelde stelschroef. Die heb ik (om m voor verhuur te verlagen) versteld en als je de andere kant op draait gaat hij ver boven de max uit de folder uit.

Re: Koeling Daf

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2018, 10:17
door Wolf1
Amersfow schreef:Ik weet niet of de regulateur bij belasting wel tegen de max aan staat. De "max" wordt bepaald door de verzegelde stelschroef. Die heb ik (om m voor verhuur te verlagen) versteld en als je de andere kant op draait gaat hij ver boven de max uit de folder uit

Die stelschroef is de max. toerental schroef en kan je dus gerust naar eigen believen naar beneden verstellen, en zal weinig of geen invloed uitoefenen op de schroef, je vaart gewoon met minder toeren.
De koudstart test zal je vertellen of de schroef te zwaar is !
jkos schreef:Van mij mag je beginnen over rekstrookjes, moderne manier van vermogensmeting :mrgreen:

[color=#0000FF][i]De oplossing voor continu meting maar voor ons soort bootjes vrij pijzig
Gr. Wolf1