Koeling Daf

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Koeling Daf

Berichtdoor jkos » 14 Okt 2018, 16:10

René ,

Ik heb in het verleden altijd gevaren met watergekoelde uitlaatspruitstukken, nog nooit zonder.
De temperatuurmeter zat altijd in het stukje net na het spruitstuk, ik heb het dan wel over een droge uitlaat natuurlijk.
Bij mijn sloepje (mitsubishi) zit de temp meter net voor de waterinjectie van de natte uitlaat.

Groet, John
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Koeling Daf

Berichtdoor Klaver vier » 14 Okt 2018, 16:28

Dan is dus de temperatuur al minder met een watergekoeld spruitstuk,hoe nauwkeurig meet je dan nog?
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Koeling Daf

Berichtdoor bas » 14 Okt 2018, 17:27

hoe nauwkeurig meet je dan nog?


Die meting is wel nauwkeurig, je meet alleen de daadwerkelijke hoogste uitlaattemperatuur niet. Debiet van de kw pomp en koelcapaciteit van het spruitstuk zijn bekend, de fabrikant rekent de werkelijke temperaturen terug tot aan het meetpunt.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Koeling Daf

Berichtdoor Klaver vier » 14 Okt 2018, 19:13

Ik vind het best knap dat ze dat kunnen berekenen,omdat de koelcapaciteit ook nogal wisselt ivm het toerental.
Ik bedenk mij net dat dat ook niet helemaal waar is de watertemperatuur in het blok is immers wel vrij konstant
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Koeling Daf

Berichtdoor bas » 14 Okt 2018, 19:21

Dat, en naarmate je toerental zakt zakt je uitlaatgassentemperatuur ook.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Koeling Daf

Berichtdoor Klaver vier » 14 Okt 2018, 19:30

Ja dat snap ik
Gr René
Klaver vier
 

Re: Koeling Daf

Berichtdoor Wolf1 » 14 Okt 2018, 19:46

Amersfow schreef:Hmm, volgens mijn moet het max toerental onbelast gelijk zijn aan belast, tis tenslotte een diesel. Toen dat bij mij niet zo was heb ik de schroef lichter laten maken en nu heb ik onbelast maar net iets meer dan belast.

Waar hangt die verrekte klepel nu ook weer ?
Ik had al eens een betoog gehouden over verschillende regelateurs, maar op een boot kunnen we eigenlijk niet buiten een regelateur, ten eerste om het stationair toerental belast en onbelast in de hand te houden en ten tweede het maximum toerental vast te leggen. Beide toerentallen zijn af te stellen met een stelschroef.
De belasting wordt bepaald door de schroef, een te lichte schroef merk je weinig van, met een te zware schroef haal je het maximum toerental niet en levert de motor niet het maximale vermogen.
Tussen maximum belast en onbelast zit een toerental verschil van ongeveer 10% veroorzaakt door de regelateur, bij belast vol vermogen staat de regelstang tegen de maximaal afstelling en beweegt dus dan ook verder niet meer.
Bij een te lichte schroef of geen belasting, staat de regelstang niet tegen de aanslag en moet het toerental dus door de regelateur in de hand gehouden worden, deze moet meten, regelen, en controleren, resulteert dan in een 10% hoger toerental.
Een te zware schroef is eenvoudig vast te stellen door op maximum toerental de koutstart even in te drukken, hiermee verwijder je de maximum regelstang aanslag en moet de regelateur dus weer aan het werk, gaat nu het toerental omhoog of nog erger enorme zwarte rookwolken uit de uitlaat dan is het tijd de schroef aan te passen.
Een te lichte schroef kan alleen vast gesteld worden aan de hand van de uitlaatgas temperatuur, of een nauwkeurig maximaal belaste brandstof hoeveelheid meting, het rekstrookjes verhaal laat ik maar even rusten.
Ik hoop dat we de bel weer kunnen luiden !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Koeling Daf

Berichtdoor jkos » 14 Okt 2018, 20:22

Van mij mag je beginnen over rekstrookjes, moderne manier van vermogensmeting :mrgreen:
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Koeling Daf

Berichtdoor Amersfow » 15 Okt 2018, 07:52

Ik weet niet of de regulateur bij belasting wel tegen de max aan staat. De "max" wordt bepaald door de verzegelde stelschroef. Die heb ik (om m voor verhuur te verlagen) versteld en als je de andere kant op draait gaat hij ver boven de max uit de folder uit.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1828
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Koeling Daf

Berichtdoor Wolf1 » 15 Okt 2018, 10:17

Amersfow schreef:Ik weet niet of de regulateur bij belasting wel tegen de max aan staat. De "max" wordt bepaald door de verzegelde stelschroef. Die heb ik (om m voor verhuur te verlagen) versteld en als je de andere kant op draait gaat hij ver boven de max uit de folder uit

Die stelschroef is de max. toerental schroef en kan je dus gerust naar eigen believen naar beneden verstellen, en zal weinig of geen invloed uitoefenen op de schroef, je vaart gewoon met minder toeren.
De koudstart test zal je vertellen of de schroef te zwaar is !
jkos schreef:Van mij mag je beginnen over rekstrookjes, moderne manier van vermogensmeting :mrgreen:

[color=#0000FF][i]De oplossing voor continu meting maar voor ons soort bootjes vrij pijzig
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten