Koeling Daf

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Koeling Daf

Berichtdoor Amersfow » 12 Okt 2018, 19:24

Hmm, volgens mijn moet het max toerental onbelast gelijk zijn aan belast, tis tenslotte een diesel. Toen dat bij mij niet zo was heb ik de schroef lichter laten maken en nu heb ik onbelast maar net iets meer dan belast.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1828
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Koeling Daf

Berichtdoor quichot » 13 Okt 2018, 09:42

bas schreef:Voor wat betreft die boxcoolers, enige waar je wel goed naar moet kijken is dat je drijfvermogen in gaat leveren, dat moet maar net kunnen.

Ik zal straks 's meten, maar ik denk dat de inhoud (verlies drijfvermogen) een liter of 20 is. Het gewicht van een kind. Verwaarloosbaar, zelfs bij relatief kleine jachtjes.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Koeling Daf

Berichtdoor jkos » 13 Okt 2018, 09:46

Als je DAF 575 onbelast 2100 rpm draait, moet hij dat ook doen met de schroef in zijn werk.
Ik heb eens even rondgekeken en zie verschillende opgaven van toerentallen in combinatie met het opgegeven vermogen.
Het toerental van 2100 rpm wat jij opgeeft zit aan de onderkant van wat ik in beschikbare documentatie kan vinden, sommige spreken zelfs over 2460 rpm.
Ervan uitgaande dat jouw motor met een originele en goede brandstofpomp is uitgerust moet jij ook belast die 2100rpm halen.
Haal je die niet, dan is er maar een conclusie: je schroef is te zwaar.
Een motorenfabrikant geeft bij een bepaald motortype een bepaald vermogen op bijvoorbeeld: 200 pk bij 1500 rpm.
Als tijdens de proefvaart blijkt dat de motor niet aan dat toerental komt is de schroef te zwaar en zal de spoed wat lichter worden gezet. Ook zal dan de uitlaattemperatuur te hoog oplopen.
Komt hij wel aan zijn toerental dan wordt gekeken naar de uitlaattemperatuur, is deze te laag dan is de schroef te licht en zal de spoed wat zwaarder worden gezet.
Wat de maximale uitlaattemperatuur mag zijn moet je navragen bij de fabrikant of dealer.
Dit scheelt per merk en uitvoering.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Koeling Daf

Berichtdoor bas » 13 Okt 2018, 17:09

Ik zal straks 's meten, maar ik denk dat de inhoud (verlies drijfvermogen) een liter of 20 is. Het gewicht van een kind. Verwaarloosbaar, zelfs bij relatief kleine jachtjes.


Dat is wel heel klein maar het zou kunnen. Denk ook dat het in 99 van de 100 gevallen niks uit maakt maar ik haal het aan omdat we op de zaak momenteel aan het hermotoriseren zijn en we noodgedwongen aan de cummins gaan omdat het dus niet ging i.v.m. drijfvermogen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Koeling Daf

Berichtdoor Klaver vier » 13 Okt 2018, 18:03

Ik ben benieuwd waar die uitlaat temperatuur gemeten wordt,want dat lijkt mij niet te doen bij een watergekoelde uitlaat
Ik heb er een uitlaattemperatuur meter op maar die komt nooit boven de 45 graden
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Koeling Daf

Berichtdoor quichot » 13 Okt 2018, 18:38

bas schreef: Dat is wel heel klein maar het zou kunnen.

Net nog even nagemeten: 18 liter. Maar helemaal onlogisch is dat niet: de uiteindelijke warmtewisselaar, die bundel nonferro buisjes, is niet kleiner dan die in zo'n externe warmtewisselaar aan boord zit, en wordt bovendien voortdurend omspoeld door vers, koel buitenwater.
Wat verder een rol speelt is het recreatieve gebruik van de 575. Komt zelden boven de 1700 rpm, waarbij het schip zo'n 12 km/h loopt. Meestal draai ik echter 1500 rpm bij 11 km/h (op diep water). Op kanaaltjes houd ik het op 1400 rpm (ongeveer 10 km/h), omdat meer power in ondiep, smal water eigenlijk alleen resulteert in meer zuiging.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Koeling Daf

Berichtdoor jkos » 14 Okt 2018, 09:40

René,

Zo te zien aan de temperatuur welke jij doorgeeft meet jij de temperatuur na het punt waar de waterinjectie is geplaatst.
Dat zal je waarschijnlijk willen weten of je uitlaat, welke misschien gedeeltelijk gemaakt is van rubber, niet te warm wordt.
Maar dat heeft helemaal niets te maken met de werkelijke temperatuur van de uitlaatgassen, deze is namelijk vele malen hoger dan wat jij opgeeft.
Een uitlaatgassen temperatuurmeter zit als hij goed is aangesloten op het begin van de uitlaat of op het eind van het uitlaat spruitstuk.
Maar dat wist jij wel :mrgreen:
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Koeling Daf

Berichtdoor bas » 14 Okt 2018, 10:50

Het zal beroepsdeformatie zijn denk ik dat ik ze wat groter inbeeld :mrgreen: :mrgreen:

Wat verder een rol speelt is het recreatieve gebruik van de 575. Komt zelden boven de 1700 rpm, waarbij het schip zo'n 12 km/h loopt. Meestal draai ik echter 1500 rpm bij 11 km/h (op diep water). Op kanaaltjes houd ik het op 1400 rpm (ongeveer 10 km/h), omdat meer power in ondiep, smal water eigenlijk alleen resulteert in meer zuiging.

Is dat zo? Ik neem aan de de koeler berekend is op 100% motorvermogen met wat extra capaciteit i.v.m. aangroei/vervuiling/temperatuur buitenwater/enz.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Koeling Daf

Berichtdoor Klaver vier » 14 Okt 2018, 12:48

Jkos je denkt dat ik het wel weet,maar dat is niet zo naar mijn idee gaat het niet op als je spruitstuk al gekoeld wordt.
Ik denk dat je uitlaat temperatuur alleen kan meten bij een droge uitlaat zonder uitlaatspruitstuk koeling
Maar misschien heb ik het helemaal mis vandaar mijn vraag.
Ik meet het inderdaad omdat ik wil zien of mijn koelwater niet oploopt door bijv. een verstopte wierbak
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Koeling Daf

Berichtdoor quichot » 14 Okt 2018, 15:51

bas schreef: Is dat zo? Ik neem aan de de koeler berekend is op 100% motorvermogen met wat extra capaciteit i.v.m. aangroei/vervuiling/temperatuur buitenwater/enz.

Zou kunnen, heb het nooit geprobeerd.
De kat springt wel eens op de morsehandle, hup naar vol vermogen, maar dan is dat maar voor een paar tellen. Met 1800 rpm haal ik soms iets traags in, maar daar blijft het ook bij.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten