Koeling Daf

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Koeling Daf

Berichtdoor jkos » 11 Okt 2018, 12:57

Wat is het maximal toerental van de motor onbelast? En dan bedoel ik niet volgens de brochure of wph maar in werkelijkheid.
Wat is het maximale toerental belast?
Zoals Wolf1 al vertelde: een motor met een te zware schroef levert een (te) hoge uitlaattemperatuur op.
Als dan ook je koelsysteem wat aan de “magere” kant is opgebouwd, zal je koelwatertemperatuur oplopen, dit ondanks dat je thermostaat geheel openstaat.
In het verleden regelmatig met een te zware schroef gevaren, de kenmerken waren als volgt: motor komt niet aan zijn maximale toerental, uitlaattemperatuur loopt te hoog op en de motor rookt.
Met een goed koelsysteem liep de koelwatertemperatuur niet te hoog op.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Koeling Daf

Berichtdoor quichot » 12 Okt 2018, 09:06

Gemariniseerd zijn 575's doorgaans afgesteld op 2200 toeren maximaal. Het vermogen is dan zo'n 108 pk.

Ik begrijp de voordelen van secundaire koeling nooit zo. Wierbak, externe pomp, impeller, het kan allemaal stuk, of verstopt raken. En dan kan er ook nog lucht aangezogen worden, zoals Wrotter zegt.

Ik vaar nu al bijna 40 jaar met vlakkoeling, waarbij de waterpomp van de motor zelf de koelvloeistof door de warmtewisselaar pompt, die in een op het vlak gelaste bak zit. Geen externe componenten verder, en je hoeft ook niks af te tappen of af te sluiten 'swinters. Het voldoet echt erg goed. Wel had ik vroeger wel eens dat de overstort van de bak verstopt raakte met vuil. Meestal klontjes piepschuim waar dan takjes en dergelijke achter bleven hangen. Dan zag ik de temperatuur ook oplopen tot boven de 80c. Maar sinds ik die standaard meegeleverde overstortpijp heb vervangen door een 2x zo dikke pijp, heb ik daar nooit meer problemen mee gehad.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Koeling Daf

Berichtdoor Klaver vier » 12 Okt 2018, 09:57

Helemaal mee eens niets zo mooi als vlakkoeling,dat zat op onze vorige boot ook.
Vooral s,winters erg makkelijk,nu moet ik met antievries aan de gang,dat doe je al vroegtijdig omdat je niet op het laatste nippertje in de kou de antievries er nog in wil gaan doen in het voorjaar zelfde liedje niet te vroeg de antievries er uit want het kan nog wel eens onverwacht hard gaan vriezen,kortom alleen maar lastig.
Moet je s,winters een keer de boot verleggen kan je niet starten,in mijn ogen alleen maar nadelen.
Onze vorige boot 11 jaar gehad nooit naar om hoeven kijken,en niet elk jaar antievries kosten, en nooit kans op een verstopping,en die kans wordt alleen maar groter met al die waterplanten.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Koeling Daf

Berichtdoor quichot » 12 Okt 2018, 11:02

En zo vreselijk duur zijn ze nou ook weer niet. Zeker niet als je de kosten die je moet maken voor onderhoud en reparatie van secundaire koeling er vanaf trekt. Stond er laatst eentje tweedehands aangeboden in De Bokkepoot. Dat wil zeggen, wel een jaar of wat oud, maar nooit gebruikt. Echt voor weinig.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Koeling Daf

Berichtdoor jkos » 12 Okt 2018, 12:13

Allemaal mooi gezegd en waar, maar Nomde heeft nu eenmaal een andere soort koeling.
Maar nou weten we nog steeds de gevraagde toerentallen niet
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Koeling Daf

Berichtdoor quichot » 12 Okt 2018, 13:18

Maar als je daar toch kosten aan moet maken zou je ook aan vervanging kunnen denken. Ben je van een hoop gelazer af. Heel ingrijpend is dat niet. Gat snijden, bak inlassen, en de bestaande primaire koelwaterslangen weer aansluiten. Het schip moet er alleen wel voor uit het water.
Op de gevraagde toerentallen heb ik deels antwoord gegeven.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Koeling Daf

Berichtdoor bas » 12 Okt 2018, 13:31

Heel ingrijpend is dat niet. Gat snijden, bak inlassen, en de bestaande primaire koelwaterslangen weer aansluiten.


Je moet dan toch ook aan een droge uitlaat? anders blijf je alsnog zitten met een wierbak en pompje en gaat de truc deels verloren.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Koeling Daf

Berichtdoor quichot » 12 Okt 2018, 14:25

Ja, dat is waar. Ik vaar inderdaad met droge uitlaat, maar uiteraard wel met gekoeld uitlaatspruitstuk, en met een uitstekende, zware demper. Veel nadelen zie ik daar niet in. Ik heb niet de indruk dat ik veel herrie produceer. Als ik onder een brug doorvaar hoor ik hem wel eens een beetje brommen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Koeling Daf

Berichtdoor bas » 12 Okt 2018, 15:05

Nee ik ben het helemaal met je eens, perfect systeem. En uiteraard heeft alles zijn voor en tegens maar waarom het "meer lawaai" argument altijd om de hoek komt kijken is mij altijd een raadsel. Dat is dan toch echt een kwestie van een verkeerde demper. Denk dat 99,9% van de diesels met een droge uitlaat draait, dan zou het in de pleziervaart ineens meer herrie op leveren???

Voor wat betreft die boxcoolers, enige waar je wel goed naar moet kijken is dat je drijfvermogen in gaat leveren, dat moet maar net kunnen. Maar anders zijn er altijd nog de old-skool pijpen of goten.

Maar we dwalen af.... :?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Koeling Daf

Berichtdoor nomde » 12 Okt 2018, 17:36

Nog even voor de volledigheid de motor draait onbelast max 2100 toeren, belast houd het met 1850 wel op.
Groeten,
Nomde
nomde
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 04 Feb 2012, 15:21
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten