Koeling Daf

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Koeling Daf

Berichtdoor nomde » 01 Mei 2019, 10:08

Afgelopen maanden genoeg tijd gehad om de gehele boot eens goed na te kijken, van alles aangepast om hem naar eigen zin te krijgen.
Ook de Daf onderhoud gegeven, koeling weer nagezien, een aantal punten veranderd deksel van een zelfgemaakt wierfilter dichte niet goed af en op de dubbele koelwaterinlaat zat een aansluiting voor een dekwaspomp waardoor er ook lucht aangezogen werd.
Ik denk dat de koelwaterpomp bij hogere toeren daardoor niet genoeg water meer aan kon zuigen. Aansluiting verwijderd en een nieuw rubber onder het wielfilterdeksel.
Vorige week proefgevaren, motor blijft goed op temperatuur geen stoom meer maar de schroef lijkt toch te zwaar deze wordt op termijn nog aangepast.
Bedankt voor alle tips.
Gr, Nomde
nomde
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 04 Feb 2012, 15:21
ligplaats:
info:

Re: Koeling Daf

Berichtdoor varg » 01 Mei 2019, 11:08

U wordt bedankt voor de terugkoppeling! Zo leren we er nog eens wat van. Veel vaarplezier! Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Koeling Daf

Berichtdoor jkb » 04 Mei 2019, 21:07

Nog even een bijdrage. Mijn DAF 615 op een 13 meter schip met vierbladsschroef komt eigenlijk nooit boven de 74 graden. Als iets langer met een hoger toerental wordt gevaren (denk aan 1700 à 1800) wil de temperatuur wel iets oplopen. Maar mijn Jabsco waterpomp is waarschijnlijk aan de ruime kant. Ik heb 2 koelwater inlaten; is er één verstopt, kan ik de ander openzetten. Zet ik beide open dan kan de waterdruk de rubber manchetten die het interne en externe koelwater scheiden opendrukken. Dus ik denk dat een goede koelwater stroom ook van belang kan zijn.
jkb
 
Berichten: 311
Geregistreerd: 19 Mrt 2019, 17:55
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten