Vraag elektronische motorbediening

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Vraag elektronische motorbediening

Berichtdoor bas » 02 Sep 2018, 19:49

Even een vraag voor ons project:

Voor wat de motorbediening hebben we nog geen besluit genomen over wat we nu precies willen, ouderwets vertrouwd met een pook en morsekabels of een bediening die elektronisch wordt aangestuurd.

Ik heb met beide ervaringen en eigenlijk geniet het laatste mijn voorkeur i.v.m. het makkelijker afregelen en aanleggen van het gebeuren echter....mijn ervaringen met elektronische gashendels zijn enkel op boten waar dag en nacht een kachel en of airco aan staat.
Is er iemand met ervaringen hier met dergelijke systemen op bootjes die gewoon onverwarmd een tijdje ergens stil liggen en waar het wellicht wel eens iets vochtiger/klammer zou kunnen worden? Hoe houd dat spul zich na verloop van tijd in dergelijke omstandigheden?

Alvast bedankt!
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vraag elektronische motorbediening

Berichtdoor jkos » 03 Sep 2018, 13:36

Bas,

Ik dacht dat jij weleens had aangegeven dat er meerdere personen met het schip (zullen) gaan varen.
Dit en het feit dat er niet altijd een kachel/verwarming aanstaat (vocht) zou ik zeggen “keep it simpele”
Wat er niet opzit kan niet kapot gaan, een traditionele morse bediening kun je altijd zelf een beetje bijsturen/afstellen.
Bij een electronisch geregeld systeem ligt dat al wat gecompliceerder.
Persoonlijk heb ik met beide systemen gewerkt, en mijn ervaring is dat er vroeg of laat iemand moet komen om het elektronische gedeelte een keer opnieuw af te stellen.

Grt,

John
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Vraag elektronische motorbediening

Berichtdoor bas » 03 Sep 2018, 20:33

Ja klopt, het wordt voor een vereniging dus er zullen idd meerdere personen mee gaan varen.
En ik ben het volledig met je eens dat het zo simpel mogelijk moet maar............

Ik heb een paar keer bij mezelf aan boord het spul opnieuw ingeregeld, dat is een stuk makkelijker en sneller als met morsekabels als je het geintje eenmaal door hebt, zeker met 2 motoren.
Wat dat betreft is er altijd wel wat koudwatervrees voor alles wat elektronisch en/of computer gestuurd is bij de ouderen onder ons ( inclusief mijzelf) en ik ben nu wel zover dat het bij de jongere generaties net andersom is tegenwoordig. Elektra en computers geen probleem maar zodra het mechanisch wordt....
En voor zover ik nu ervaring met elektrisch heb heb ik er een stuk minder gezeik mee gehad dat met (morse) kabeltjes.
Maar goed, dat is dus allemaal profi spul wat er klimatologisch lekker bij staat ( alhoewel...de regelkasten hangen ook gewoon in de mk).

En dit hele vraagstuk zou niet aan de orde zijn geweest gezien het financiële plaatje van dergelijk spul ware het niet dat we elektronische besturing met een beetje mazzel gesponsord kunnen krijgen en voor mechanisch moet het vooralsnog even uit de eigen zak komen.

Ik ben alleen wel nieuwsgierig of hier ervaringen zijn met dergelijke systemen met iets minder profi spul en in iets mindere klimatologische omstandigheden alvorens ik met de beste man om de tafel ga zitten.

Op zich zie ik de voordelen er wel van in. Zeker met het gebruik zoals bij ons zal het voor de koppelingen een stuk aangenamer zijn als er een vertraging tussen zit :mrgreen:
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vraag elektronische motorbediening

Berichtdoor pascall » 03 Sep 2018, 21:46

In middels meer dan 10.000 uur mee gevaren, op ons jachtje, in begin wel wat strubbelingen gehad, 20 jaar terug.
Werkt voorbeeldig, geen motorgeluid door de kabels,ideaal bij tweede bediening, hufter proof bij juiste afstelling, van vol voor naar vol achter geen probleem.
Korte kabels, dus weinig slijtage, kleine kans op kabelbreuk wat meestal met de nodige ellende gepaard gaat.

Ik noem maar wat :D

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vraag elektronische motorbediening

Berichtdoor Wolf1 » 04 Sep 2018, 10:50

Man, je kan je dynamo nog niet normaal aan de gang houden, wat wil jij dan met elektrische bediening ?
Zou het maar bij kabeltjes houden is al moeilijk genoeg voor jou !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Vraag elektronische motorbediening

Berichtdoor bas » 04 Sep 2018, 11:51

In middels meer dan 10.000 uur mee gevaren, op ons jachtje, in begin wel wat strubbelingen gehad, 20 jaar terug.
Werkt voorbeeldig, geen motorgeluid door de kabels,ideaal bij tweede bediening, hufter proof bij juiste afstelling, van vol voor naar vol achter geen probleem.
Korte kabels, dus weinig slijtage, kleine kans op kabelbreuk wat meestal met de nodige ellende gepaard gaat


Tenx voor de feedback! Mag ik vragen wat voor systeem u gebruikt (Merk/type) en uw jacht ligt er doorgaans ook onverwarmde e.d. bij?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vraag elektronische motorbediening

Berichtdoor pascall » 04 Sep 2018, 16:56

Is van het merk Vetus, maar heeft deze laten bouwen onder licentie van het Duitse merk, Mannesman-Rexrot.
Bootje ligt altijd op zout water, zomer en winter, soms verwarmd maar het overgrote deel onverwarmd, geen enkel probleem!

Mvg,

pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vraag elektronische motorbediening

Berichtdoor pascall » 04 Sep 2018, 20:00

Is van het merk Vetus, maar heeft deze laten bouwen onder licentie van het Duitse merk, Mannesman-Rexrot.
Bootje ligt altijd op zout water, zomer en winter, soms verwarmd maar het overgrote deel onverwarmd, geen enkel probleem!

Mvg,

pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten