Sabb G 10pk

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Sabb G 10pk

Berichtdoor Theo Feenstra » 27 Aug 2018, 01:00

Dag,

Sindskort zijn we eigenaar van een Spitsgatter sloep welke wordt voortgestuwd door een Sabb dieselmotor, bouwjaar 1965, type G. Het betreft de 10hp uitvoering. Deze uitvoering is voorzien van een omkeerbare schroef. Er is een nieuwe koppeling geplaatst door de vorige eigenaar.
Nu blijkt dat de vrijloop stand niet vanzichzelf in deze stand blijft staan zonder dat je druk op de handel houd. Tevens is de slag van de vrijloop handel zeer klein, nog geen 20graden.

Is dit een normale situatie omdat er een nieuwe koppeling in is geplaatst of is dit nog af te stellen?
We horen graag van jullie.
Theo Feenstra
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 27 Aug 2018, 00:42
ligplaats: Bolsward
info:

Re: Sabb G 10pk

Berichtdoor eagle » 27 Aug 2018, 22:00

De slag van de koppelings-hefboom hoort een slag te hebben van ongeveer 70 mm vanuit 0 ,naar voren zowel als naar achter, dus totaal 140 mm, gemeten bovenaan bij de knop.

Als de slag minder is dan ca 40 mm, zal de zg arrettering niet werken; De koppeling zal dan niet vanzelf ingeschakeld blijven staan.

Afstellen is aanpassen aan de slijt-toestand van de voeringen, apart voor Vooruit en Achteruit. Dat gaat met shimms (vulringen) binnen in de koppeling. Die zijn er met een dikte van 0,25 mm. Een shimm meer of minder scheelt ca 20 mm slag.

Veel werk; Koppeling moet daarvoor uit het schip, weg van achter de motor, en (deels) uit elkaar...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 675
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten