Dieselbacterie :(

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Dieselbacterie :(

Berichtdoor luukie25 » 20 Aug 2018, 20:19

Ondanks alle preventie! Nieuwe motor, dacht een zomer zonder zorgen :-) Afgelopen dagen op het IJsselmeer gevaren. Bij de oversteek pittig aan het golven. Gister ochtend bij Stavoren naar binnen. Halverwege de dag flink moeten remmen voor een zeilbootje en toen leek de motor niet meer helemaal mooi rond te lopen in stationair, wat ik niet direct begreep. Wel even aan diesel vervuiling gedacht maar bij paar toeren extra ging het nog heerlijk dus niet meer over nagedacht. Vandaag vanaf Tjeukermeer naar Beulaker Wijde. Nooit boven de 1100 toeren gekomen en lekker pruttelen. Op het Giethoornse meer geeft een vriend die mee is even wat gas en toerental is lager dan normaal. Terug naar 1200 toeren en toerental gaat alle kanten op. 20 sec later valt de motor uit. In de vaargeul. Anker uit en gewacht voor een sleepje naar buiten de vaargeul. Na voorval van gisteren gelijk filters losgehaald. Motorfilter redelijk schoon, maar grof filter vol met zooi. Noodoplossing gemaakt om morgen een zaak zoeken voor een nieuw filter (tenzij iemand in de buurt rondvaart met een Delphi 296 reserve :-) ) En daarna tank reinigen...
P.s. normaal gebruik ik Grotamar, maar enkele keren vergeten toen een ander tankte de laatste tijd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door luukie25 op 20 Aug 2018, 21:42, in totaal 1 keer gewijzigd.
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Dieselbacterie :(

Berichtdoor Nerissa » 20 Aug 2018, 20:50

Ondanks alle preventie....dat is kl...
Dan vraag ik mij af...waarom?

Wat ik mijn eigen af vraag:” waarom heeft de ene, die ook nog middeltjes gebruikt, wel last van dieselbacterie, en de ander niet”?

Mijn 54jaar oud bootje mankeert niets... ik heb wel cylindrische tanks(2x240ltr).
Die vaar ik ieder jaar ook nog leeg.
Mijn filters zijn na een jaar nog schoon, geen water in de tanks, en na controle een mooie schone tank.
Is dit door de vorm? De diesel is door de tankvorm wel altijd en eeuwig in beweging.
Of is de beluchting, op iedere tank een slang van 32mm hier verantwoordelijk voor?
Of....de diesel die je tankt( aan het water, of aan de weg)?

Ik weet t niet, kan er alleen maar naar gokken.
Vaarnu trouwens al weer 2 jaar op GTL( naar tevredenheid)

Groet

Frans 8-)
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: Dieselbacterie :(

Berichtdoor bas » 20 Aug 2018, 21:08

Mooi waardeloos!

Maar waar komt de conclusie bacterie vandaan?
Op de bijgevoegde foto's ziet het er eerlijk gezegd meer uit als losse rotzooi onder uit de tank wat door het geslinger los is gekomen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Dieselbacterie :(

Berichtdoor luukie25 » 20 Aug 2018, 21:11

Een aantal mogelijkheden die ik kan bedenken:
- De afgelopen zeker 160L heb ik niet zelf getankt, toen is diegene de Grotamar vergeten. Daar had ik altijd goede ervaringen mee.
- Enkele weken terug heb ik voor het eerst (en laatst) ooit aan het water getankt in Medemblik. Geen idee of dat mindere kwaliteit was.
- Nieuwe motor heeft twee filters (Delphi en intern Vetus). Vorige motor had alleen extern Mann filter. Wie weet ging het bij de vorige iets makkelijker, ook al betwijfel ik dat.
- IJsselmeer was echt veel meer golven dan normaal. De laatste keer dat ik de tank heb open gehad was twee jaar geleden, toen goed schoon. Ik vaar eigenlijk nooit leeg, misschien is dat het hele probleem wel. Leger dan 1/2-3/4 komt hij niet...
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Dieselbacterie :(

Berichtdoor luukie25 » 20 Aug 2018, 21:12

bas schreef:Mooi waardeloos!

Maar waar komt de conclusie bacterie vandaan?
Op de bijgevoegde foto's ziet het er eerlijk gezegd meer uit als losse rotzooi onder uit de tank wat door het geslinger los is gekomen.


Mee eens. Maar toen ik het filter los haalde kwamen echt de snotterige draden uit het filter zetten. Mn handen zaten eronder. Dus lijkt me el echt bacterie. Misschien toch begonnen bij het tanken aan het water?
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Dieselbacterie :(

Berichtdoor R.C.Grootveld » 20 Aug 2018, 21:44

Nerissa schreef:Wat ik mijn eigen af vraag:” waarom heeft de ene, die ook nog middeltjes gebruikt, wel last van dieselbacterie, en de ander niet”?

Inderdaad, dat vraag ik me ook af ....

Ik heb afgelopen voorjaar 2 monsters genomen (2 tanks) en die aan een monteur laten zien want ik overwoog om mijn brandstof filter te vervangen.
Reactie: Als dat uit je tank komt, hoef je die filters echt niet te vervangen.

En ik gooi er geen middeltjes in, vaar op de grote rivieren (dus word af en toe redelijk door elkaar geschud), tanks meestal halfvol de winter in, overwinter in het water etc.

Mijn geheim? Ik heb geen idee, hij had ook geen verklaring anders dat als ik tank, dit altijd doe bij stations met grote omzet en 100en liters tegelijk.

Misschien heb ik gewoon geluk en anderen domweg pech.

Wie het weet mag het zeggen ....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Dieselbacterie :(

Berichtdoor bas » 20 Aug 2018, 21:46

Misschien toch begonnen bij het tanken aan het water?


Daar ga je nooit achter komen. In principe krijg je bij elke tankbeurt er gratis bacterie bij, waar je ook tankt. Het zit er van nature gewoon in.
Zaak is om het onder controle te houden.
Als ik op je foto's kijk zie ik resten van water/vocht. Hoofdzaak is eigenlijk om dat uit je tank te houden/halen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Dieselbacterie :(

Berichtdoor Klaver vier » 20 Aug 2018, 21:58

Investeren in goeie filters en gtl tanken aan de pomp en niet aan het water,ik tank nooit aan het water te duur en nog vaak vervuild ook,ik sjouw liever met jerrycans,masr heb altijd mooie schone filters tot nog toe.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Dieselbacterie :(

Berichtdoor luukie25 » 20 Aug 2018, 22:06

Goede filters heb ik in de zin dat alles netjes tegengehouden wordt. Morgen ga ik een dubbel filtersysteem bouwen, met een net kraantje etc. Voor als iemand anders vaart er gewoon een hufter-proof oplossing is die in een enkele handeling toegepast is. Voor de rest, nooit meer tanken aan het water maar dit was bij het bunkerschip in Medemblik. Denk toch dat die wel een hoge omzet heeft. Stomme pech en een reden om eea iets beter te bouwen met dubbele filters.
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Dieselbacterie :(

Berichtdoor bas » 20 Aug 2018, 22:11

Wat ik mijn eigen af vraag:” waarom heeft de ene, die ook nog middeltjes gebruikt, wel last van dieselbacterie, en de ander niet”?


Zeg het maar.....ik heb er tot nog toe weinig logica in kunnen ontdekken.
Afgelopen week weer op pad geweest met de "hoer" van de vloot. Ligt het hele jaar in de hoek en is 2 jaar geleden voor het laatst gebunkerd. Kijkt 2 x per jaar iemand naar en die GM heeft geen slag misgeslagen. Als je bij die mannen over bacterie begint staan ze je een beetje appelig aan te kijken alsof je chinees staat te lullen.

Ooit op een boot gezeten met bacterie en niks anders dan gezeik en vervolgschades gehad. Achteraf bezien uit dezelfde partij gasolie ook het scoutingslepertje " gesponsort" 8-) en die heeft tot op de dag van vandaag ook nog geen klap misgeslagen. Schiet mij maar lek :roll:
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten