Dieselbacterie :(

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Dieselbacterie :(

Berichtdoor Amersfow » 22 Aug 2018, 07:48

Een gedoe om het op te lossen. Alle diesel moet uit je tank. Dan schoonmaken. Ik had 130 ltr besmette diesel op de kant staan, heb getracht het bovenste weer te gebruiken, alles door koffiefilter gezeefd. Deel in de auto opgestookt wat me een extra garagebeurt opgeleverd heeft. Sterkte.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Dieselbacterie :(

Berichtdoor aquanaut » 22 Aug 2018, 08:32

Misschien een tippie,
Zet ook twee kranen in de afgaande kant van de filters (bij het bovenste T-stuk)
Zoals het nu zit kun je niet met draaiende motor een filter wisselen.
Als je het "gesloten" filter lost trek je lucht in het systeem.
Als je ook de uitgaande kant van het filter kunt afsluiten kun je doordraaien op de ene en de andere vervangen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Dieselbacterie :(

Berichtdoor bas » 22 Aug 2018, 10:15

Pas op met het terug gooien van die oude diesel.
Het door een filter doen gaat je niet helpen, de bacterie zelf gaat daar gewoon doorheen. Wat je eruit filtert en de troep die je kunt zien zijn de restproducten van bacteriën, niet de bacterie zelf.
Extra filters plaatsen is zonder meer goed, maar het blijft in die zin wel symptoom bestrijding. ( ik zou overigens idd extra afsluiters plaatsen zoals aangegeven).
Die bacterie krijg je er bij elke tankbeurt gratis bij, zaak is om de voedingsbodem ( vocht met name) weg te houden/krijgen uit je tank. Daar is waar ze de kans kunnen krijgen om te groeien en juist daar zit nu net geen filter, die komt pas na je tank.

En je tank uitsoppen met chloor zal vast goed zijn. Zelf nooit gedaan maar ik wil wel aannnemen dat beestjes daarvan om zeep gaan, echter sla je met het uitsoppen van je tank alleen wel een stukje over, namelijk je leidingwerk en je brandstofpomp. Dat zou ik zelf zeker niet overslaan, alleen zou ik daar dan geen chloor doorheen doen.

Nu zijn er middeltjes in de handel om een shock behandeling te geven. Het hoe/wat/waar en of dat werkt zijn al topics vol over geschreven, dat laat ik even in het midden.

Persoonlijk denk ik dat je al een heel eind bent als je de aanzuig van je tank loshaalt en deze in een jerrycan GTL hangt. Motor een tijdje op laten draaien totdat alle filters, leidingen, etc vol zitten en daarna je tank goed uitlappen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Dieselbacterie :(

Berichtdoor Nerissa » 22 Aug 2018, 23:17

Persoonlijk denk ik dat je al een heel eind bent als je de aanzuig van je tank loshaalt en deze in een jerrycan GTL hangt. Motor een tijdje op laten draaien totdat alle filters, leidingen, etc vol zitten en daarna je tank goed uitlappen.


GTL is mbt vocht wel beter, daar GTL heel slecht vocht aantrekt.
Maar condens en alle andere vormen van vocht zijn DE voedingsbodem voor bacteriën. Ook bij GTL zal deze in de tank kunnen komen.

Helemaal voorkomen zal denk ik niet lukken.
Daarvoor moet je een grotere omloopsneheid van diesel hebben. Dus niet een heel jaar varen op één tankbeurtje.
Maar lekker veel varen en er veel diesel doorheen jagen :mrgreen:
Dat is ook beter voor de economie. En als je aan het millieu wil denken, moet je gaan roeien.

Groet

Frans 8-)
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: Dieselbacterie :(

Berichtdoor Popeye » 23 Aug 2018, 09:41

Gisteren even gekeken wat GTL is en betekent. Volgens mij is daar geen biobrandstof aan toegevoegd. Dat is samen met water toch de voedingsbodem voor bacteriën?

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Dieselbacterie :(

Berichtdoor bas » 23 Aug 2018, 10:26

Volgens mij is daar geen biobrandstof aan toegevoegd. Dat is samen met water toch de voedingsbodem voor bacteriën?


Niet helemaal.
Dieselbacterie is al zo oud als diesel zelf en zit er van nature gewoon in. Niks aan de hand in principe en net als met alle andere bacteriën wordt het pas een probleem als het er teveel worden. De voedingsbodem is sec vocht.

De reden dat je er tegenwoordig veel vaker van hoort/last van hebt heeft 2 voornaamste reden.
1- Brandstof is tegenwoordig zwavelvrij/arm. Het voordeel van zwavel was dat het als het ware de watermoleculen inkapseld en daarmee onbereikbaar maakt als voeding
voor de bacterie. Nu zit die zwavel er niet meer in en is het vocht vrij bereikbaar als voeding voor de bacterie.
2- Idd de toevoeging van biodiesel. Dit heeft als nadeel dat het hygroscopisch is en dus vocht aantrekt. Meer vocht= meer voedingsbodem= meer bacteriën.

Zaak is dus om de vochthuishouding in je tank op orde te hebben om het risico te minimaliseren.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Dieselbacterie :(

Berichtdoor Svalk » 23 Aug 2018, 15:03

[/quote]
Daar ga je nooit achter komen. In principe krijg je bij elke tankbeurt er gratis bacterie bij, waar je ook tankt. Het zit er van nature gewoon in.
Zaak is om het onder controle te houden.
Als ik op je foto's kijk zie ik resten van water/vocht. Hoofdzaak is eigenlijk om dat uit je tank te houden/halen.[/quote]


Klopt helemaal, de bacterie zit van nature in diesel en dus ook in GTL diesel. De kunst is geen water in je tank te krijgen maar is heden ten dage erg moeilijk. De biodiesel degenereerd heel gemakkelijk terug naar water want daar is het ook immers uit voortgekomen, met GTL heb je daar minder last mee omdat daar naar zeggen geen biodiesel in voorkomt. Het is dus niet de bacterie wat het probleem is maar water waarin de bacterien een heerlijk leventje hebben en voor de problemen gaan zorgen. Ik heb een paar jaar geleden mijn tank schoongemaakt en schrok echt van de shit die erin lag, het was net of er iemand in een hoek had zitten sch..ten . Ik snapte niet dat de motor nog gewoon goed liep terwijl het filter in de stijgbuis naar mijn idee volledig dicht zat met zwarte shit.
Aan de waterkant tanken is ook risicovol en tegenwoordig met de biodiesel is een volle tank in de winter dus ook riscovol omdat de degeneratie dan nog sneller gaat. 8-)
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Dieselbacterie :(

Berichtdoor Klaver vier » 23 Aug 2018, 21:05

Condens dus vocht ontstaat boven in de tank waar geen dieselolie zit,dus de tank vol houden helpt wel degelijk
In een volle tank onstaat geen condens
Gr René ( klaver vier)u
Klaver vier
 

Re: Dieselbacterie :(

Berichtdoor Gruttepier » 23 Aug 2018, 22:52

Klaver vier schreef:Condens dus vocht ontstaat boven in de tank waar geen dieselolie zit,dus de tank vol houden helpt wel degelijk
In een volle tank onstaat geen condens
Gr René ( klaver vier)u


Regel 1 bij de transport.

Echter is transport geen watersport en is er daarom zoveel ellende.
Gruttepier
 

Re: Dieselbacterie :(

Berichtdoor Addink12 » 25 Aug 2018, 00:42

Nog even over gtl diesel, dit gebruik ik nu zo'n twee jaar.
Deze brandstof is zo helder als water maar als ik naar het kijkglas van het groffilter/waterafscheider of in de tank kijk is het altijd een beetje troebel. Dit terwijl de tank verder schoon is en ik een anti-bacterie middel toevoeg.
Hebben meer gtl gebruikers hier last van?
Mvg Rob
Addink12
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 17 Apr 2014, 19:15
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: RuudM en 48 gasten