Pagina 3 van 5

Re: Hevelen van water in de motor

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2018, 22:07
door Klaver vier
Dat kan niet
Gr René

Re: Hevelen van water in de motor

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2018, 22:08
door Blacktoppie
Kan niet bestaat niet

Re: Hevelen van water in de motor

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2018, 22:10
door Klaver vier
Mij ook best

Re: Hevelen van water in de motor

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2018, 22:47
door Hans van Zijl
Hallo,

Ik dacht dat het slangetje waar het water uit de beluchter uitkomt ook op afschot moest liggen. Om te zorgen dat er een luchtbel kan ontstaan zodat hij niet als nog kan gaan hevelen.

Mvg Hans

Re: Hevelen van water in de motor

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2018, 22:51
door Yep
Hans van Zijl schreef:Hallo,

Ik dacht dat het slangetje waar het water uit de beluchter uitkomt ook op afschot moest liggen. Om te zorgen dat er een luchtbel kan ontstaan zodat hij niet als nog kan gaan hevelen.

Mvg Hans


Eensch.
Om ervoor te zorgen dat er zonder weerstand (bv. water in een bochtje naar beneden) lucht aangezogen kan worden opdat het peil in de 2 slangen kan zakken waarmee hevelen voorkomen wordt ;-)

Re: Hevelen van water in de motor

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2018, 18:38
door Blacktoppie
Klaver vier schreef:Dat kan niet
Gr René



Ik moet eerlijk bekennen dat deze opmerking me toch wel raakt.. er is eerder tegen me verteld dat ik dingen gezegd heb die niet kunnen terwijl ik hier echt geen leugens ga verkondigen.
Ik weet ook echt dat ik eigenwijs ben en er zijn hier mensen die dat ook echt kunnen en zullen bevestigen als dat nodig is, maar ik weet ook dat ik in deze gelijk heb.

Stukje verhaal dan.
Na in de eerste week van de vakantie water in mijn cilinders te hebben gehad, de verstuivers er uit gehaald en de cilinders leeggepompt en daarna leeg gestart( zie filmpje). Uiteraard gelijk voor het starten olie gepijlt(wat ik altijd doe voor het starten, elke dag) en geen verhoging van het olie niveau. Motor gestart en warm laten lopen. Motor gestopt en olie even laten zakken.. geen enkele verkleuring of rare druppels.. daarna nog 2.5 week vakantie gehad waarin ik om en nabij 30 uur gevaren heb.
Nu weer een week gewerkt en druk geweest maar gisteren de tijd gevonden om de boel preventief te vervangen. Eerst het blok warm laten lopen en daarna ongeveer 3 volle cola flessen(die passen zo mooi onder het pompje) met olie uit het blok gepompt. Dat komt neer op 4.5 a 5 liter olie, filter ook vervangen, waar natuurlijk ook de nodige olie uit komt. Volgens de beschrijving Gaat er max 6 liter olie in het blok, maar er zal altijd wat achter blijven en hoeveel ik er nu heb uitgehaald is gelijk aan wat ik er voorgaande jaren heb uitgehaald.
Anyway.. Ik kan me voorstellen dat als de cilinders vollopen er heel langzaam vocht tussen de zuigerveren en olie schraapveren naar beneden loopt en het carter daardoor vol loopt. Maar ik geloof ook dat dit heel langzaam gaat omdat die veren enigsinds moeten afdichten anders zou ik immers ook een hoop olie moeten verbruiken. Wellicht dicht alles nog netjes af na al die jaren omdat ik vorig jaar tijdens de olie wissel het blok ook heb geflushed met forte en daarna meerdere keren heb gespoelt met verse olie.
Ik zal uiteraard niet ontkennen dat er een paar druppels water in de olie zouden kunnen zitten maar hoe ik het op dat moment heb beoordeeld was het dusdanig minimaal dat ik er nog goed mee kon varen, en dat heb ik dus gisteren bevestigd gezien.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het vervelend vind om mezelf te moeten verdedigen, maar dat zal er wel bij horen.

Oke dat is dat.
Nu de oplossing, ik draai de buitenwater kraan nu steeds dicht en ondanks dat dat natuurlijk ook helpt tegen eventuele slangbreuk vind ik het niet wenselijk om na elke rit op mijn bloedhete motor te gaan liggen om met moeite die kraan dicht te kunnen draaien.
Zat te denken dat ik natuurlijk na elke tocht de wierpot open kan draaien is lucht in de leiding en geen hevelen, lijkt mij hetzelfde effect te hebben als een beluchter plaatsen maar heeft niet mijn voorkeur.
Dus van de winter word er een beluchter geplaatst.

Er zijn meerdere soorten zag ik. Met en zonder terugslag klep. Beide met hun eigen voor en nadelen.
Mijn voorkeur gaat uit na een zelf gemaakte oplossing welke lijkt op de beluchter zonder terugslagklep en dus met straaltje naar buiten.
Er lijkt me wel dat er een limiet zit aan de dikte van de slang die naar buiten gaat, als je immers te veel water naar buiten pompt dan zal de pomp minder water door het blok pompen en minder koeling geven(en een indenor staat er al om bekend om te weinig koeling te hebben).
Iemand een idee wat de maximale slang/pijp dikte mag zijn voor de afvoer naar buiten waar als het blok stil staat dus de lucht door aangezogen mag worden.

Ook de plaats van de beluchter houd me nog bezig. Mag de beluchter( het bochten ding)zelf op dezelfde hoogte zitten als de wierpot zolang de lucht aanzuigslang/controlewaterslang maar op afschot boven de waterlijn zit?

Heel verhaal en zal weer ongetwijfeld een hoop reacties losmaken maar staan toch voor mij wat belangrijke dingen in.

Arco

Re: Hevelen van water in de motor

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2018, 19:37
door bas
zal weer ongetwijfeld een hoop reacties losmaken


Zal ik de spits maar afbijten dan :mrgreen:

Je bent er gewoon snel bij geweest en hebt strontmazzel gehad....dat denk ik ervan.

En van een beetje water in je smeerolie hoef je niet bang te zijn, dat zit er door condens altijd wel in bij een koude motor. Dat stook je er vanzelf wel weer uit na een tijdje varen en dat is precies wat je gedaan hebt. Zolang je oliepomp maar geen water aan kan zuigen.

Tja....en dan je oplossing. Werkt natuurlijk voor dit verschijnsel maar persoonlijk zou ik mijn energie steken in het beter/makkelijker bereikbaar maken van de buitenboord afsluiter, dan ben je in 1 keer overal vanaf.

Re: Hevelen van water in de motor

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2018, 20:26
door aquanaut
Wat vocht in de olie ben je allang weer kwijt...wat Bas hiervoor aangeeft.
Je kraan bereikbaar maken is uiteraard ook geen verkeerd advies maar,
Ik zou toch die beluchte bocht aanbrengen.
Een slangetje van 6 mm is prima om lucht toe te laten en laat niet veel koelwater wegvloeien.
Breng de bocht in ieder geval 30 cm boven de waterlijn.
Ik heb bij mij de bocht gewoon gefit met messing appendages met veerbelaste klep.
Ik luister na het uitzetten van de motor altijd even of ik de koeler hoor leeglopen in het waterlock, dit is goed te horen bij mij.
Waarschijnlijk door het RVS waterlock.
Aquanaut

Re: Hevelen van water in de motor

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2018, 20:29
door Blacktoppie
bas schreef:
Je bent er gewoon snel bij geweest en hebt strontmazzel gehad....dat denk ik ervan.



dat zal ik zeker niet ontkennen, en ben ik het ook mee eens.

snap ook wel dat er best iets vocht in gezeten kan hebben, maar zeker niet het hele carter vol zoals er gesuggereerd werd. en zoals ik zei het was aan de pijlstok niet te zien.

verplaatsen is mogelijk maar dan moet de inlaat naar de achterkant van het blok dat betekend slangen door het motor ruim waar het toch al enigszins krap is. Ik wil het een klein beetje clean houden, voor zover dat mogelijk is.

// edit. waarom moet de bocht zelf zo ver boven de waterlijn, is dat gewoon een zekerheid? ik denk dat ik 10 a 20 cm max red
ik vraag het omdat ik van de winter de hele motorruimte opnieuw geïsoleerd heb en alle kabels/slangen/pijpen ed door doorvoeren heb gedaan om geluid lekkage tot een minimum te beperken. nieuwe doorvoeren bij boren word een lastig klusje in die hoek.

Re: Hevelen van water in de motor

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2018, 20:49
door Yep
Er zijn ook elektrische kleppen.
Zelfs exemplaren met een begin- en eindschakelaar, opdat je bevestigd ziet (via bv. een led) dat de klep open of dicht staat.
Jammer is alleen dat die dingen voor m.n. de grotere diameters aan de prijs zijn.