Hevelen van water in de motor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Hevelen van water in de motor

Berichtdoor Yep » 20 Aug 2018, 11:25

Dit onderwerp intrigeert me nog steeds.
En vooral omdat ik het nog niet begrijp.
Hevelwerking kan ontstaan bij uitgeschakelde motor, nog openstaande kraan naar de wierpot en als de beluchter niet goed functioneert of niet aanwezig is.

Ik kan me het vollopen van de motor wel voorstellen als er een suplus aan water in de uitlaatslang ontstaat.
Dat zou dan, mits het peil maar hoog genoeg is, via een openstaande uitlaatklep in een cilinder kunnen vloeien.
Maar ik begrijp dat dit niet de situatie is (of mis ik iets?).

Ook kan ik me voorstellen dat de zaak volloopt als de buitenkraan nog openstaat en de impeller kaduuk is.
Al het andere bevindt zich onder de waterlijn en vollopen is niet moeilijk voor te stellen.

Wie kan mij dit uitleggen in Yep-taal ;-) ?
Thanks!!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Hevelen van water in de motor

Berichtdoor aquanaut » 20 Aug 2018, 12:09

Als je motor volledig onder water is geplaatst, of hier dicht bij in de buurt zal bij het afzetten van de motor als gevolg van een natuurwet het water in de motor het zelfde niveau aan willen nemen als het water buiten.
(wet van de communicerende vaten)
Omdat en buitenwaterpomp in de meeste gevallen niet volledig afdicht drukt de waterdruk buiten het niveau zover omhoog dat het buitenwater koelsysteem volloopt totdat alles gevuld is.
Het water loopt vervolgens via de waterinjectie de uitlaatslang in en vult deze ook helemaal op totdat het water via de uitlaat je motor inloopt.

Om dit te voorkomen breng je een bocht van het buitenwater systeem (in de drukzijde van de pomp) tot boven de waterlijn.
Echter als je verder niets met deze bocht doet loop je nog de kans dat, ondanks dat de bocht tot boven de waterlijn loopt, deze gaat hevelen.
Van hevelen is bekend dat water omhoog kan lopen vanuit het vat (het buitenwater) waaruit je hevelt.
Op deze manier loopt dus nog je motor vol.
Plaats je nu in die bocht boven de waterlijn een apparaat wat lucht kan toelaten in die bocht dan verbreek je de hevelwerking, het niveau in de aanvoerkant van de bocht zakt terug naar het buitenwaterniveau en kan nooit boven de waterlijn uitkomen.
Een gaatje boven in de bocht is in principe voldoende, ware het niet dat dit gat gaat spuiten als de buitenwaterpomp gaat draaien, want dan komt deze bocht onder druk te staan.
je kunt nu twee dingen doen.
Het gaatje met een slangetje verlengen tot buitenboord, of een klepje toepassen dat alleen lucht toelaat, maar er niet uit laat.
Gevaar is wel als dit klepje vast gaat zitten je weer een gewone bocht boven water hebt die kan hevelen.

Nu duidelijk?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Hevelen van water in de motor

Berichtdoor bas » 20 Aug 2018, 12:13

Volgens mij kan een motor enkel vollopen via de uitlaat kant, de rest van je koelwatersysteem staat niet in rechtstreeks contact met de draaiende delen van je motor.
E.e.a. hangt of van waar je waterinjectiepunt in je uitlaat zit, onder of boven de waterlijn. Zit die onder de waterlijn en er zit geen zwanenhals tussen dan kan daar in theorie water heen stromen als je de inlaatafsluiter open laat staan. ( eigenlijk een verkeerde bouwwijze dus)

http://forums.voileabordable.com/read.p ... 703,440728
Op deze link staan wat mooie plaatjes ter verduidelijking.

E.e.a. is ook nog wel afhankelijk van de hoogte van je wierpot etc en er zit idd nog een impellorpomp tussen maar zo zou het mogelijk zijn via de wierpot kant.

Vaak komt water in de motor echter via de andere kant door inklotsend water via de uitlaat. Hier hoort ook een zwanenhals te zitten net achter de spiegel om dit te voorkomen. Er varen echter genoeg bootjes rond waar het niet zo zit om wat voor reden dan ook.
Veelal komt dan het "waterlock" om de hoek kijken wat ook in het uitlaatsysteem zit en hier begint vaak de verwarring. De naam "waterlock" suggereert namelijk dat dit een waterslot is wat dit inklotsend water tegen zou moeten houden en vollopen van je motor zou moeten voorkomen. Niets is echter minder waar en dat doet een waterlock dus niet!
Wie ooit de term "waterlock" in het leven geroepen heeft voor dit ding weet ik ook niet maar enigszins verwarrend/misleidend is die naam wel.

Wat de oorzaken van vollopen kunnen zijn is dus nogal afhankelijk van hoe alles is aangelegd en de posities van e.e.a.. Onder of boven de waterlijn ....maar dat heeft dan weer niks met hevelen te maken dus of ik nu antwoord op je vraag heb gegeven.......geen idee :mrgreen:
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Hevelen van water in de motor

Berichtdoor Davidos » 20 Aug 2018, 12:15

Op het moment dat je motor onder de waterlijn ligt en je externe koeling hebt met water-injectie in de uitlaat, heb je kans op hevelen onder de voorwaarden die je al noemt.

Dus: geen of niet goed werkende beluchter, waterlek langs je impeller, terwijl je toevoerkraan open is. In principe zou je denken dat je uitlaatpot dan alsnog de 'druk' tegen houdt, immers, daar zit ook water in, en dat druk je weer niet zomaar voorbij je uitlaatbocht, maar, de lucht in je uitlaat kan in theorie ook via je kleppen of zelfs via je zuigerveren en je carter, ontsnappen.

Dus alles vult zich met water, ook je motor via de uitlaat, en als je pech hebt zelf je boot via de carter ontluchting of zelfs de luchtinlaat.

Moraal van het verhaal, vertrouw niet op je beluchter bij afwezigheid, maar draai die buitenkraan dicht als je weg gaat.... en maak het ventieltje in de beluchter af en toe schoon.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Hevelen van water in de motor

Berichtdoor Yep » 20 Aug 2018, 12:23

Helder!!!
Dank voor de reacties.
Ik ga er vanuit dat het 'gevaar' vanuit de wierpotkant komt en niet vanaf de uitlaatzijde.

Less voor mij is: De kogelkraan en de impeller kunnen ook water doorlaten.
En dan loopt de zaak vol.

Ik heb nu een slangetje lopen vanaf de bocht (zonder klepje) naar boven/buiten.
Dat slangetje zal ik checken op vrij aanzuigen.
En volgens mij kan ik alsnog een bocht met klepje plaatsen.
Dan heb ik een dubbel 'systeem' (toch?).
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Hevelen van water in de motor

Berichtdoor Klaver vier » 20 Aug 2018, 12:38

Ik heb altijd begrepen dat een zwanenhals in een watergekoelde uitlaat niet nodig is.
Een waterlock is dan wel geen slot,maar zo als ik het begrepen heb is hij wel zo geconstrueerd dat het water naar de uitlaat kant de spiegel dus wegloopt,en dat heeft volgens mij met het volume van de waterlock te maken.
Wij hebben in ieder geval geen zwanenhals in de uitlaat en water wat er inloopt loopt er ook weer uit aan de spiegelkant
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Hevelen van water in de motor

Berichtdoor bas » 20 Aug 2018, 12:54

Geloof niet dat ik de vraag in eerste instantie helemaal goed begrepen had maar het antwoord is inmiddels duidelijk gegeven. :lol:

Lessen voor mij zijn: De kogelkraan de de impeller kunnen ook water doorlaten.

Pompen e.d. zijn idd zelden of nooit 100% waterdicht, in ieder geval kun je er niet blind vanuit gaan dat dit wel het geval is.
Kogelkranen/afsluiters zouden dit wel moeten zijn, zo niet dan bij de eerste de beste mogelijkheid vervangen.

Persoonlijk heb ik de afsluiter open staan als het motortje gaat draaien en zet ik hem dicht als het motortje stil gaat. Onderdeel van het ritueel zullen we maar zeggen.

Hevelen via de de vraagstelling hier is een mogelijkheid om vol te lopen maar er zijn er natuurlijk meer ( slangenklemmen, scheurtje in een slang, lekkend pompdekseltje, etc, etc, etc,). Deze mogelijkheden tackel je ook gelijk als de afsluiter gewoon dicht gaat na gebruik.

Dan heb ik een dubbel 'systeem' (toch?).

Als de afsluiter dicht gaat driedubbel zelfs! :lol:
Persoonlijk denk ik dat het systeem wat je nu al hebt verreweg de meeste zekerheid geeft op een goede werking. Kan hooguit verstoppen maar verder geen bewegende delen die kunnen haperen of blijven hangen. Denk dat als je het plaatst dat het meer voor je eigen gemoedstoestand is dan dat het daadwerkelijk een toegevoegde waarde heeft.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Hevelen van water in de motor

Berichtdoor aquanaut » 20 Aug 2018, 13:26

Yep schreef:Dan heb ik een dubbel 'systeem' (toch?).


Nee!
Als jij geen last hebt van het straaltje water wat uit deze opening stroomt bij werkende motor zou ik het lekker laten zoals het is.
Een bocht met klepje aanbrengen geeft aleen maar risico op het weigeren van het klepje en hevelen als gevolg.

Erger je je wel aan dat zeikstraaltje dan zou je kunnen besluiten om er een klepje tussen te zetten.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Hevelen van water in de motor

Berichtdoor aquanaut » 20 Aug 2018, 13:30

Klaver vier schreef:Ik heb altijd begrepen dat een zwanenhals in een watergekoelde uitlaat niet nodig is.


Dat hangt maar helemaal af hoe de installatie eruit ziet.
In de meeste gevallen is het wel degelijk noodzakelijk een zwanenhals op te nemen in de watergekoelde uitlaat.

Als je motor boven water staat komt het niet zo nou.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Hevelen van water in de motor

Berichtdoor Klaver vier » 20 Aug 2018, 14:21

Ik denk toch dat bij de meeste motorboten de motor boven de waterlijn zit bij een zeilboot is het een ander verhaal.
Eigenlijk komt het er gewoon op neer dat wat onder de waterlijn zit kan hevelen,wat er boven zit niet.
Gr René
Klaver vier
 

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten