Pagina 1 van 1

Uitlijnen motor met homokineet

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2018, 17:09
door Amersfow
Dag, ik heb in mijn poly sloep een 11 pk Vetus dieseltje. Met homokineet. Nu bleek de motor bij stationair tegen de fundatie te bonken! Ik heb de motor op alle 4 de steunen een paar mm hoger gezet, nu is dat gebonk weg, hij loopt nog mooi rond. Is er een techniek om het helemaal na te kijken? Ik had nu met de bovenmoeren allemaal los "ongeveer zelfde belasting" en geen gekantel. Maar weet niet of dat beter kan. Wie weet?

Re: Uitlijnen motor met homokineet

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2018, 18:47
door broekerhaven
Is met homokineet toch juist beter als het niet in lijn staat, om inslijten te voorkomen.

Re: Uitlijnen motor met homokineet

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2018, 18:50
door Amersfow
Ja dat weet ik, hij staat niet in lijn met de schroefas. Ik bedoel, hoe zorg je dat alle steunen juist ingesteld staan. Zelfde gewicht dragen?

Re: Uitlijnen motor met homokineet

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2018, 13:52
door jkos
Volgens mij gewoon secuur opmeten met een schuifmaat.
Zorgen dat de voorste 2 steunen even hoog staan, ik bedoel dan aan sb en bb zijde, hetzelfde herhaal je aan de achterzijde.
Stuurboord en bakboord moeten hetzelfde zijn, voor en achter mag/kan afwijken, al gelang de helling van de motor.
Wel zorgen dat je binnen de door de fabrikant opgegeven marge’s blijft.

Re: Uitlijnen motor met homokineet

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2018, 21:27
door Amersfow
Ok dank!

Re: Uitlijnen motor met homokineet

BerichtGeplaatst: 16 Aug 2018, 07:58
door aquanaut
Amersfow schreef:Ja dat weet ik, hij staat niet in lijn met de schroefas. Ik bedoel, hoe zorg je dat alle steunen juist ingesteld staan. Zelfde gewicht dragen?


Door de invering te meten met een schuifmaat, dit gaat het makkelijkst door de schuifmaat tussen de onderkant van de motorsteun en de montageplaat van de trillingsdemper te plaatsen.
Als je dit aan de voorkant en de achterkant van de motorsteun doet weet je gelijk of de steun voorover of achterover wordt getrokken.
Ik gebruik dan ook nog een klein blokhaakje om de afstand van de voorzijde van de trillingsdemper (voetplaat) en de achterzijde te meten t.o.v. de bevestigingsbout door de motorsteun.
Zo controleer je dat de steun niet "vertrokken" staat (de voetplaat staat dan niet symmetrisch onder de steun en moet in lengterichting verschoven worden)
Hetzelfde kun je doet in de dwarsrichting al kom je meestal daar niet lekker bij met een blokhaakje aan de binnenkant van de motorsteun.

En zoals Jkos al aangeeft de invering hoeft aan de voorzijde en de achterzijde van het blok niet gelijk te zijn als SB en BB maar gelijk zijn.

Aquanaut

Re: Uitlijnen motor met homokineet

BerichtGeplaatst: 16 Aug 2018, 11:27
door Amersfow
Tis een motortje van 98 kg, zoveel zal het niet inveren, ik krijg de schuifmaat er niet netjes tussen. Heb nu vanaf fundatie tot onderkant motorsteun gelijk gemaakt. Het loopt prima, de lagers van homokineet blijven ook heerlijk koel. Tis wel zo'n flutding; https://www.4uboot.nl/motorsteun-voor-k ... 58QAvD_BwE
Zou het enigszins meeschudden van de motor met betere dempers minder kunnen worden?

Re: Uitlijnen motor met homokineet

BerichtGeplaatst: 16 Aug 2018, 11:57
door aquanaut
Amersfow schreef:Zou het enigszins meeschudden van de motor met betere dempers minder kunnen worden?


Deze steunen hebben een hardheid van 45°SH dus zal de motor lekker kunnen bewegen op zijn steunen.
In combinatie met een homokineet is dat ook toegestaan.
Als je daar verder geen last van hebt (dat de motor de fundatie raakt) zou ik hem lekker mee laten bewegen.
Het plaatsen van hardere steunen verminderd uiteraard de bewegingen van de motor maar geeft wel meer trillingen door aan de fundatie dus de boot.
Dus kost je comfort.

Aquanaut